Novokřtěnci a (ne)násilí Perzekuce asi 350 osob v Alzey, 1529, rytina obsažená v díle Martyr´s Mirror, 1685. Struktura přednášky • Novokřtěnectví a jeho vznik v kontextu evropské reformace • Perzekuce novokřtěnců a jejich migrace po Evropě • Principy nenásilí a neodporování a jejich aplikace v denním životě • Důsledky odmítání násilí pro novokřtěnce v dějinách a současnosti Terminologie Novokřtěnci – „nově pokřtění“ Habáni – termín ze slovenského prostředí, není obsažen v pramenech týkajících se 16. a 17. století na Moravě. Odvozeno ze slova „Habanerhaus“, které vzniklo patrně zkomolením slova Hawererhaus – „dům vinohradských kopáčů“. Toufaři – z německého taufen, křtít Křtěnci, bratři němečtí, sami sebe nazývali bratry/Brüder Anabaptisté Wiedertäufer – něm. „znovu pokřtění“ Hutterer/Huterité/Hutterité – jde o označení jen jedné ze skupin, která dosáhla největšího počtu stoupenců a přežila dodnes. Mennonité, Amišové – skupiny novokřtěnců v Holandsku a posléze v Kanadě a USA, dnes mají mennonité svá sídla i jinde ve světě. Katolické pojetí distribuce Boží milosti Johannes Hopffe, 1585, epitaf ve Wriesbergu Kristus, církev, Svatá trojice Svátosti Klíčové události 20. let 16. stol. • 1517 vystoupení Martina Luthera, 95 tezí • 1521 Luther exkomunikován papežem, wormský edikt, azyl na hradě Wartburgu • 1522 Ulrich Zwingli v Curychu kritizuje katolickou církevní praxi jako nebiblickou • 1525 Zwingli v Curychu nahradil mši Večeří Páně – vzorem evangelium • 21. ledna 1525 první „nový křest“ v Curychu, mezi prvními Konrád Grebel, Georg Blaurock, Felix Manz • 1526 Balthasar Hubmaier přichází do Mikulova, počátky přesidlování novokřtěnců na jižní Moravu • Od roku 1526 sílí pronásledování novokřtěnců v německých zemích, jak ze strany protestantů, tak i katolíků Rozšíření novokřtěnců v Evropě v letech 1525-1550 Charakteristika novokřtěnectví • Novokřtěnectví – nejedná se o jednotnou církev, ale spíše různorodé hnutí, jehož členy byla řada kazatelů a jejich stoupenců. • Teologie i praxe jednotlivých skupin se v dílčích bodech lišila a liší, mají však určité společné rysy • Dnes mají své pokračovatele v současných církvích huteritů, mennonitů a amišů, které jsou rozšířeny zejména v USA a Kanadě. Některé zásadní teologické otázky - křest dětí vs. křest na základě víry - autorita církve a autorita bible - otázka „ospravedlnění“ - vztah ke světské moci, zvláště pokud tato se nechová podle biblických ideálů Klíčové rysy novokřtěnectví • Důraz na život ve společenství • Následování Krista v každodenních činnostech, vzorem jsou evangelia • Odmítání násilí ve všech formách • Pouze některé skupiny praktikovaly společné vlastnictví Bývalé sídlo novokřtěnců ve Velkých Levárech, dnes muzeum Novokřtěnci na titulu knihy Kryštofa Erharta, 1589 Rozvoj novokřtěnectví na jižní Moravě • Perzekuce novokřtěnců v okolních zemích • Ekonomické a společenské okolnosti usazování novokřtěnců Schleitheimská konfese, 1527 • Pojednává o sedmi bodech – křest, exkomunikace, večeře Páně, oddělení od světa, pastýři obce, meč (násilí), přísaha „O meči“ (násilí) • Meč je nástrojem světské moci, ale není nástrojem Kristova společenství • Jediným možným trestem, který společenství křesťanů smí používat je vyloučení či izolace Migrace huteritů v 16.-19. stol. Komunity huteritů v USA a Kanadě