+ Náboženství a společnost v období komunistického režimu Národ odloučený od Boha 1maj.jpg toufar.jpg tomasek.jpg + Struktura přednášky 1.Předehra 2.Střet 3.Oteplení 4.Normalizace n + PŘEDEHRA n1945 - 1948 + Předehra 1.Dopady druhé světové války 2.Pozice jednotlivých náboženských skupin 3.Tesařův výzkum religiozity + Předehra nJedním z hlavních faktorů ovlivňujících “náb. mapu” Česka byl odsun Němců nDošlo k zániku či výraznému oslabení některých skupin (např. Starokatolická církev, Novoapoštolská církev) nDošlo ale i výraznému oslabení katolické církve, protože většina Němců byli katolíci a především bylo odsunuto velké množství německých kněží n odsun.jpg + Předehra odsun_mapa.png ÚT ČL MT LBC CHT Noví obyvatelé bývalých Sudet se ale často rekrutovali z nižších sociálních vrstev, měli nižší vzdělání a politicky inklinovali spíše k levici. Vzhledem k narůstajícímu politickému napětí šlo nezřídka o lidi „politicky prověřené“, sympatizující s komunistickou stranou. Celkem logicky byl mezi nimi vyšší počet lidí „bez vyznání“. + Předehra + Předehra 1.Česká společnost si základní parametry svého vztahu k náboženství a náboženským institucím vytvořila již během zhruba prvních deseti let existence nezávislého Československa 2.Hlavní reprezentant „politického katolicismu“ lidová strana se stala nedílnou součástí politického establishmentu jak v rámci první republiky, tak i v rámci nových podmínek „omezené politické plurality“ 3.S výjimkou početně relativně slabého a politicky izolovaného křídla katolických ultrakonzervativců, kteří se zdiskreditovali v období tzv. druhé republiky, vystupovala naprostá většina představitelů katolické církve a dalších křesťanských denominací v době ohrožení republiky a následné okupace velmi statečně a mnozí se dokonce aktivně zapojili do protinacistického odboje + Předehra nVýzkum Československého ústavu pro výzkum veřejného mínění (Milan Tesař) - 1946 üV Boha věřilo či připouštělo jeho existenci 80 % české populace, 12 % jeho existenci odmítalo a 8 % o této otázce nepřemýšlelo üNáboženských obřadů se pravidelně účastnilo 20 %, občas 43 %, jen o velkých svátcích 13 % a nikdy nenavštěvovalo bohoslužby 24 % občanů üZa nábožensky snášenlivé se považovalo 67 % dotazovaných + Předehra üNejvětší výhrady byly vůči Židům, kdy 16 % dotazovaných prohlásilo, že k nim cítí nechuť, vůči bezvěrcům (8 %) a katolíkům (7 %). Vůči protestantům projevila nechuť pouze 2 % üV případě otázky týkající se intenzity vlastní zbožnosti v porovnání se zbožností rodičů prohlásilo 48 % respondentů, že jejich rodiče byli zbožnější, 47 % nezaznamenalo žádné větší rozdíly mezi svojí zbožností a zbožností rodičů a jen 5 % tvrdilo, že jejich zbožnost je intenzivnější než zbožnost rodičů n + STŘET n1948 - 1960 + Střet 1.Příprava konfliktu 2.Institucionalizace konfliktu 3.Perzekuce 4.Výsledky sčítání lidu z roku 1950 5.Náboženství a marxismus 6. + Střet nNově nastolený komunistický režim se zpočátku tvářil, že bude respektovat „svobodu svědomí a náboženského vyznání“. Klement Gottwald se dokonce po svém zvolení prezidentem v červnu 1948 zúčastnil slavnostního Te Deum slouženého ve Svatovítské katedrále n Záhy po únorových událostech se vůči novému režimu ostře ohradila katolická církev. Arcibiskup Beran ve svém pastýřském listu označil převzetí moci komunistickou stranou za nezákonné nVzniklé napětí se ještě více vyostřilo po červnových volbách do Národního shromáždění, po nichž katolická církev odmítla zrušit suspenze kněží, kteří přijali politické funkce (např. J. Plojhar) + Střet n„Nový“ režim vyčkával s otevřeným vystoupením vůči církvím zhruba do poloviny r. 1949 a snažil se předstírat, že vztahy státu a náboženských společností jsou normální. nJiž v srpnu 1948 vznikla strategie eliminace vlivu církví a jejich plné podřízení státní, resp. komunistické moci. plojhar.jpg Josef Plojhar (1902 – 1981) + Střet nZákladem této strategie byl návrh církevního oddělení Ústředního akčního výboru Národní fronty, který doporučoval přijetí celé řady opatření vedoucích k ovládnutí jednotlivých církví a náboženských společností: üVyužití rozporů mezi církevní hierarchií a nižším klérem, které by vedlo k nahrazení hierarchie všekatolickým sdružením kontrolovaným státem. üPřipoutání duchovních ke státu pomocí mzdové politiky definované novým zákonem üIzolace katolické církve od Vatikánu a vytvoření „národní katolické církve“ ü„Začlenění“ řeckokatolické církve do církve pravoslavné n + Střet nV průběhu roku 1949 byla přijata nová legislativní opatření, která katolickou církev i další náboženské skupiny podřídila striktnímu státnímu dozoru nJejich základem byly zákony č. 217/1949 Sb., kterým se zřizoval Státní úřad pro věci církevní, a č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností. n + Střet n ÚV KSČ Církevní komise ÚV KSČ (do roku 1952) Vláda Státní úřad pro věci církevní Církve a náboženské společnosti Církevní odd. KNV (krajský církevní tajemník) Církevní odd. ONV (okresní církevní tajemník) Struktura orgánů vytvářejících náb. Politiku v ČSR a ČSSR + Střet nRestrikce brzy přešly v otevřené pronásledování a to zejména katolické církve (záminkou se staly události spojené s tzv. číhošťským zázrakem - 1949) nPod vlivem událostí v SSSR byla zrušena Řeckokatolická církev a spojena s církví pravoslavnou nOd rokem 1950 dochází k systematizaci pronásledování, které zasahuje především do oblasti institucionálního fungování církví, institucionální autonomie a zázemí (školy) jejich fungování + Střet Střet Římskokatolická církev Řeckokatolická církev Evangelické církve Pravoslavná církev Církev československá Bez vyznání 1930 80,3 0,1 4,6 0,2 6,6 6,6 1950 76,3 2,1 8,7 0,5 7,7 4,3 Porovnání výsledků ze Sčítání lidu z let 1930 a 1950 (v %) + Střet kraj Římskokatolická církev Evangelické církve Církev československá Bez vyznání Hl. m. Praha 65,0 6,1 16,5 10,2 Pražský kraj 72,2 5,3 13,6 7,9 Českobudějovický kraj 87,4 2,4 7,2 2,0 Plzeňský kraj 77,5 5,3 5,8 9,9 Karlovarský kraj 73,4 8,6 7,4 5,5 Ústecký kraj 63,8 5,9 14,2 12,9 Liberecký kraj 61,9 6,6 19,6 9,6 Hradecký kraj 67,2 4,7 20,4 6,5 Pardubický kraj 73,9 9,3 11,7 4,3 Jihlavský kraj 90,6 3,6 3,8 1,3 Brněnský kraj 87,4 4,0 5,1 2,4 Olomoucký kraj 84,1 2,9 8,8 2,0 Zlínský kraj 89,3 5,9 3,0 1,1 Ostravský kraj 78,0 9,9 7,9 2,9 + Střet nPodle údajů z tohoto censu mírně poklesl počet katolíků, ale naopak stoupl počet příslušníků jiných denominací, především Českobratrské církve evangelické a Československé církve. Především ale znatelně poklesl počet těch, kteří se prohlašovali za „bez vyznání“ nVe skutečnosti byl ale pokles ještě větší, protože podle údajů z roku 1930 se k možnosti „bez vyznání“ přihlásilo 10,2 % obyvatel české národnosti (z toho v Čechách 13,7 % a na Moravě 3,7 %), ale pouze 2,7 % Němců. To bylo pochopitelně v rozporu s cíli nového režimu, ale především s předpoklady, z nichž vycházel. n + Střet n Komunistický režim již dostatečně paralyzoval či ovládl strukturu jednotlivých náboženských skupin. n Výsledky sčítání lidu a další šetření ukazovala stále relativně velký vliv náboženství na život lidí n Nový režim si vytkl ambiciózní plán rychlého dosažení „socialistické“ společnosti, v níž nebylo pro náboženství místo. Novou státní ideologií se měl stát marxisticko – leninský ateizmus, který odhaloval náboženství jako důsledek falešného, odcizeného vědomí, jehož prává podstata byla plně odhalena marxismem jakožto „vědeckým světovým názorem + Střet 1.[Falešná] Podstata náboženství byla plně a definitivně odhalena, a to jako převrácená, fantastická reflexe vnějšího světa a přírodních elementů v myslích lidí. 2.Jakákoli jiná interpretace náboženství je anti-marxistická a jejím cílem je podporovat náboženství. 3.Jediným správným způsobem, jak studovat náboženství, je ho kritizovat, což nezbytně vede k boji proti náboženství. 4.Každé studium náboženství musí vést k reedukaci lidstva ve smyslu třídního obsahu svobody vědomí. 5.Odmítnutí náboženství skrze vědecký ateizmus je veskrze pozitivní, protože osvobozuje lidstvo od duchovního útlaku nevědeckých a falešných konceptů, a to i v případě, že s sebou přináší nátlak + OTEPLENÍ n1960 - 1970 + Oteplení 1.Příčiny změny 2.Dialog mezi marxismem a křesťanstvím 3.Výzkumy religiozity v 60. letech + Oteplení nPříčiny změny: 1.Politické oteplení 2.Sociálně-ekonomické změny ve společnosti 3.Pražské jaro + Oteplení nV druhé polovině 60. let se ideologický ale i mocenský tlak zmírnil, což bylo dáno celkovým uvolňováním politické situace, ale nezmizel úplně. Tuto skutečnost nejlépe ilustruje tzv. Plán hlavních úkolů Sekretariátu pro věci církevní ministerstva kultury a informací na rok 1968, ve kterém se praví: n „...občanům, kteří se dosud nezbavili náboženských předsudků, je třeba zajistit možnost náboženského vyžívání“ + Oteplení nDruhá polovina 60. let je chápána jako období konsolidace náboženských skupin: n Stát v této době uvolnil restrikce týkající se teologických fakult a povolil vznik druhé katolické teologické fakulty v Olomouci, což vedlo k nárůstu počtu studentů bohosloví a tím i zvýšení počtu budoucích kněží n Poměrně velkému množství kněží, kterým byl v předchozích letech odebrán státní souhlas, bylo znovu dovoleno působit v duchovní správě + Oteplení nK posunu došlo i v oblasti „rekonstrukce“ struktury katolické církve, citelně postižené neobsazením mnoha biskupských stolců nZanikla dokonce i kolaborantská sdružení jako Mírové hnutí katolického duchovenstva nV neposlední řadě se dotyčné orgány začaly kladněji stavět k žádostem o registraci nových náboženských skupin a obnovu zrušených církevních organizací n Beran.jpg Josef kardinál Beran (1888 – 1969) + Oteplení nZajímavým fenoménem této doby byly také pokusy některých marxistických filozofů vést dialog s náboženstvím a jeho nemarxistickými interpretacemi. Za zmínku stojí zejména pokus Milana Machovce ukázat podobnosti mezi křesťanským kérygmatem (myšlenkou Kristovy smrti a vzkříšení) a marxismem nebo nesubstanční ontologie Zbyňka Fišera (Egona Bondyho), připouštějící oprávněnost myšlenky Boží existence, bude-li Bůh chápán nesubstančně n Bondy.jpg Zbyněk Fišer/Egon Bondy (1930 – 2007) + Oteplení nVelmi zajímavé informace o náboženském životě v 60. letech podávají výzkumu uskutečněné v této době nJde především o výzkumy uskutečněné novým vedením SÚC (Erika Kadlecová) a Ústav pro výzkum veřejného mínění n Kadlecova.png + Oteplení nStatistické údaje SÚC z roku 1967: n 44 % obyvatel se považuje za členy církví n 9,5 % obyvatel se pravidelně účastní bohoslužeb n 52 % narozených dětí bylo pokřtěno n 30,6 % sňatků bylo církevních n 16,8 % žáků ve 2. až 7. třídě navštěvovalo náboženskou výchovu + Oteplení + Oteplení n Erika Kadlecová, Sociologický výzkum religiozity Severomoravského kraje: n58 % obyvatel se k nějaké náboženské skupině hlásilo , z čehož 76 % byli katolíci, 15 % tvořili příslušníci protestantských denominací a 7 % se hlásilo k Československé církvi. nVýzkum ukázal také větší počet žen mezi věřícími, větší zastoupení starších generací (50 let a výše) a konečně i výraznější zastoupení nízkostatusových povolání. + Oteplení nVelmi překvapivé byly výsledky týkající se počtu nevěřících. Ty sice potvrdily větší míru „sekularizace“ mladších generací, městského obyvatelstva a vzdělanějších vrstev, ale zároveň přinesly velmi překvapivé zjištění, že pouze 24 % dělníků se deklarovalo za ateisty. n + Oteplení nÚstav pro výzkum veřejného mínění v roce 1969 (Světový názor občanů): n n Na ní 44 % dotázaných odpovědělo, že se považuje za křesťany n pouze 10 % se označilo za marxisty + NORMALIZACE n1970 - 1989 + Normalizace 1.Další fáze institucionalize střetu s náboženstvím 2.Náboženský disent 3.Výzkumy religiozity v 70. letech a 80. letech 4.Religiozita v období perestrojky + Normalizace nOtevřené vedení Sekretariátu pro věci církevní Ministerstva kultury (PVC MK) bylo nahrazeno dogmatiky a státní politika znovu nabrala ostře anticírkevní a antináboženský směr. Velká část vstřícných kroků byla zrušena či pozastavena ideologie věnovala. Znovu byla např. zrušena teologická fakulta v Olomouci. nZaložení instituce, která by byla „dogmatickou“ základnou ve vytváření ateistického pohledu na svět. Tím se stal Ústav vědeckého ateizmu (ÚVA), který byl součástí Československé akademie věd. Podle zakládacích dokumentů mělo jít o instituci zabývající se „empirickým výzkumem společenského vědomí se zvláštním zřetelem k problematice světového názoru, morálky, ateismu a náboženství“. n n + Normalizace nPodobně jako v 50. letech i v průběhu normalizace iniciovala komunistická moc vznik kolaborantských a vůči oficiální církevní hierarchii paralelních struktur. V květnu 1970 padlo politické rozhodnutí ÚV KSČ podpořit vznik „nové mírové organizace“ katolického duchovenstva. Nově vzniklá organizace nesla název Sdružení katolického duchovenstva Pacem in terris (SKD PIT) n Na rozdíl od svého ideového předchůdce Mírového hnutí katolických duchovních šlo o sdružení s pevnou strukturou a pevným členstvím. Cílem tohoto sdružení bylo bránit upevňování pozic „tradiční církevní hierarchie a Vatikánu“ + Normalizace nNa zintenzivnění útlaku reagovaly některé církve a náboženské skupiny různými způsoby nČást kněží a duchovních začala s režimem otevřeně či skrytě spolupracovat, část se pokoušela udržet si v rámci možností od režimu odstup, dráždit ho co nejméně a v klidu vykonávat kněžskou službu a část se pokusila vytvořit alternativní strukturu, skrytou církev + Normalizace nVýznamnou úlohu při jejich vzniku v rámci katolicismu sehrály dvě jeho výrazné osobnosti– pražský teolog Josef Zvěřina a brněnský kněz a tajně vysvěcený biskup Felix M. Davídek. Kolem obou osobností se vytvořily již na konci šedesátých let skupiny katolických kněží i laiků, kteří nebyli spokojeni nejen se situací ve společnosti, ale také v samotné církvi. Zverina.jpg Josef Zvěřina (1913 – 1990) + Normalizace nSe zesilujícími restrikcemi se musely potýkat i další náboženské skupiny, a to často v intenzitě, kterou doposud neznaly nVýrazný byl tento posun zejména ve vztahu k Českobratrské církvi evangelické. Někteří její představitelé již v šedesátých letech prosazovali tzv. novou orientaci založenou na konstruktivním dialogu s marxismem a podpoře ekumenického hnutí n Její přestavitelé jako například filosof Ladislav Hejdánek či teolog Milan Balabán stále častěji kritizovali omezování náboženství a v této souvislosti i další porušování lidských práv + Normalizace nKe korekci oficiální politiky vůči náboženským skupinám měly sloužit i výzkumy, které byly v období 70. a 80. let 20. století uskutečněny brněnským ÚVA: üFrantišek Křenek: Výzkum religiozity středoškoláků v Jihomoravském kraji (1970) üFrantišek Křenek – Helena Pavlincová: Výzkumy religiozity žáků zákl. škol v Jihomoravském kraji (1979) üFrantišek Křenek: Od náboženství k ateismu v zemědělských kolektivech (1980) üJosef Blovský: Výzkumná zpráva 89 – 05: Aktuální otázky působení církví (1988) n n + Normalizace nI přes jejich ideologické zaměření poskytují tyto výzkumy zajímavé informace o náb. situaci v této době nVyplývá z nich např. nejen stále klesající účast na bohoslužbách, ale také další pokles sebeidentifikace se s náboženskými skupinami nV tomto období se počet těch, kteří by se dali označit za nábožensky smýšlející (jednoznačně věřili v Boha) pohyboval v průměru mezi 20 a 25 %. Dalších zhruba 26 % připouštělo možnost jeho existence + Normalizace + Normalizace nDalší vybrané závěry z výzkumů: üJednoznačný pokles byl zaznamenán také v souvislosti s významnými náboženskými obřady (křty, sňatky, apod.). V polovině 70. let vykazovala většina okresů v Čechách méně než 30 % pokřtěných dětí a méně než 12 % církevních sňatků. Na Moravě se počty pokřtěných pohybovaly v průměru mezi 50 a 60 % üCitelný úbytek bylo možné sledovat také v účasti na bohoslužbách, kterých se nakonci 60. let účastnilo něco mezi 8 – 10 % věřících a na konci 80. let poklesl jejich počet na úroveň necelých 6 %. Výraznější byl přitom pokles u nekatolických denominací. Izde byly velké regionální rozdíly. Zatímco v 70. letech se v Severočeském kraji pravidelně jednou za týden účastnilo bohoslužeb v průměru něco málo přes 15 tis. lidí a v osmdesátých asi 13,5 tis., v Jihomoravském kraji to bylo téměř 330 tis. (v 70. letech) a 260 tis. lidí (v 80. letech). + Normalizace nZajímavé informace o religiozitě v tomto období podávají některé výzkumy a šetření, které vznikly mimo oficiální struktury: ü Zdeněk Strmiska: Nezávislý průzkum současného smýšlení v Československu (1986) üJiřina Šiklová: Mládež v ČSSR a náboženství (1986) + Normalizace nPodle získaných údajů se téměř 17 % respondentů považovalo za plně a dalších více než 19 % za částečně věřící. Tuto sebeidentifikaci odmítlo něco málo přes 62 % dotázaných nNešlo přitom pouze o lidi ze starších generací a venkovských oblastí, ale poměrně dobré zastoupení bylo i u lidí středních generací a obyvatel měst nStrmiskův výzkum ukázal také velkou nedůvěru vůči ideologiím ať už politickým, či náboženským n + Normalizace Generace nábož. člověk marxista komunista socialista/nemarxista demokrat liberál konzer-vativec odmítám takové označení, jsem prostě člověk starší 10,9 14,1 12,0 30,4 58,7 8,7 2,2 48,9 střední 23,5 1,5 1,5 22,7 62,9 17,4 7,6 43.9 mladší 14,5 0,0 0,85 12,8 42,7 6,8 2,6 62,4 celá společnost 16,9 4,4 4,4 21,6 54,0 11,6 4,7 50,8 + Normalizace nPodobně jako oficální i tyto výzkumy ukázaly jasný pokles vlivu institucionalizovaných podob religiozity nÚčast na náboženských shromážděních uvedlo jen něco málo přes 10 % respondentů a účast ve výjimečných případech či zájem o tato shromáždění asi 8 % dotázaných. Téměř 80 % oproti tomu uvedlo, že se takových aktivit neúčastní vůbec + Normalizace nVětšina české mládeže je nenáboženská a značně materialisticky orientované, ale přesto je možné pozorovat jisté náboženské oživení, které se ovšem odehrává spíše mimo tradiční náboženské skupiny a často má synkretistický charakter, a to i v případě, že dotyční jedinci sami sebe prohlašují za křesťany. nSvoji „náboženskou identitu“ neskrývají tak často jako věřící vycházející z tradičních kruhů. Za rozhodující považují náboženský prožitek a nikoli „dogmatickou čistotu“. + Normalizace nDruhá polovina 80. let s sebou přinesla i jistou obnovu prestiže tradičních náboženských skupin nDůvodem bylo: üčástečné uvolňování poměrů a s ním spojené postupné rozpadávání systému ünarůstající ekonomické problémy, které začaly ohrožovat konzumní podstatu gulášového socialismu üvětší aktivita náboženských skupin + Normalizace nVýznamnou roli zde sehrála zejména změna postoje představitelů katolické církve v čele s pražským arcibiskupem Tomáškem nVýznamnými akcemi, které měly charakter vystoupení proti režimu a byly spojené s požadavkem změny, byly celonárodní pouť na Velehrad, které se zúčastnilo na sto tisíc lidí, a petice moravských katolíků žádající větší náboženské svobody, pod niž se podepsalo více než šest set tisíc lidí. n Tomasek.jpg František kardinál Tomášek (1899 – 1992) + Normalizace n Vyvrcholením těchto snah bylo v srpnu 1987 vyhlášení tzv. Desetiletí duchovní obrody na jehož přípravě se podíleli i někteří představitelé skryté církve, např. Tomáš Halík, a kanonizace Anežky Přemyslovny, která předznamenala změny započaté v listopadu 1989. + Závěry nTradiční nedůvěra vůči náboženským institucím byla výrazně posílena konzumní a individualistickou orientací společnosti. To se odrazilo zejména ve vztahu k tradičním náboženským skupinám a můžeme mluvit dokonce o zásadnějším dopadu než v případě 50. a 60. let. nDošlo k dalšímu výraznému poklesu participace na náboženském životě jednotlivých církví a náboženských společností, k ještě hlubšímu rozvrácení infrastruktury a k citelné ztrátě členské základny. Mnohem více přitom byly postiženy největší nekatolické denominace, Církev československá husitská a Českobratrská církev evangelická. V případě Církve československé husitské je možné dokonce mluvit o krizi, kterou další roky pouze potvrdily. ¨ + Závěry nNa druhou stranu se začaly objevovat i nové formy náboženského chování, které měly potenciál oslovit jistou část poměrně velké skupiny „nevyhraněných“ n Šlo především o fenomény spojené s alternativními a často výrazně privatizovanými náboženskými skupinami, jejichž největší devízou se stávala jinakost a schopnost reagovat na potřeby jedince vysoce individualizované společnosti. n