Prerafaelitská malba (definice a autoři) Edward Burne-Jones Láska mezi ruinami 1894 Love among ruins 1894 jem det •John Everett Millais •Hugenot v den sv. Bartolo-měje (detail), 1851-52 Čtyři zásady prerafaelitské malby Retrospektivní vyjádření Williama Michaela Rossettiho •Zdroj: Rachel Barnes, Pre-Raphaelites and their World. •London 1998, s. 12. První fáze prerafaelitské malby (1848-1856) •První obrazy signované P.R.B.: William Holman Hunt, John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti •Další členové bratrstva: James Collinson, F. G. Step-hens, Thomas Woolner a W. M. Rossetti •Ideová inspirace u Johna Ruskina, výtvarná u Forda Madoxe Browna, který je též považován za prerafaelitu. •Prerafaelitský styl dále rozvíjeli John Brett, Athur Hughes, J. W. Inchbold, William Bell Scott, Thomas Seddon a Henri Wallis. •Tento styl byl rovněž preferován na akademii v Liver-poolu (L. Academy): W. L. Windus, William Davis. •Malba zpočátku odmítána, ale brzy dosáhla uznání, např. zastoupením Millaise a Hunta na Světové výstavě v Paříži 1855. James Collinson Odpověď na dopis emigranta 1850 Collinson Woolner •Thomas Woolner Puk 1847 Prerafaelitská malba Liverpool Academy windus davis bidston •William Lindsay Windus Příliš pozdě, 1858 • •William Davis •Pohled z Bidstone Hill, 1865 Podstatné znaky první fáze p.m. (dle: Allison Smith, „The Enfranchised Eye“, in Pre-Raphaelite Vision, kat. výst. Tate Gallery, London 2004) •Realismus prerafaelitů nebyl politický ve smyslu Courbetova sociálně kritického programu, spíše jde o zrovnoprávnění ve smyslu podstatné demokratizace vědy. •Prerafaelité obrátili akademickou ideu hierarchicky strukturo-vané kompozice, ve které pozadí je podřízeno hlavnímu lidskému zájmu. Namísto toho směřovali k rozrušující unifor-mitě pozornosti, ve které každý detail vyžadoval koncentraci. •Podle dobových komentátorů díla prerafaelitů připomínala obrazy z optických přístrojů – z teleskopu, stereoskopické kamery, či z fotoaparátu (který nutil malíře nově potvrdit existenci viditelného světa). •Lynn Merrill: Rétorika singularity p.m. byla souběžná s velkou expanzí zájmu o historii přírody s jejím panoptickým obzorem, detailní analýzou a schopností úžasu (srov. vědecké ilustrace). •Detailní realismus p.m. paradoxně přispěl k zániku iluzionistické tradice (spojené s reprezentací) v záp. umění, jež byla nahraze-na alternativními formami realismu: surrealismem a fotorealis-mem. Druhá fáze prerafaelitské malby (1857 – konec 19. stol.) •Nový okruh umělců se konstituoval při práci na výzdobě Debating Hall v Oxfordu, 1857: D. G. Rossetti, Edward Burne-Jones, William Morris, Frederick Sandys, Simeon Solomon, J. R. Spencer Stanhope aj. •Rossetti, Whistler aj.: koncept estetismu •Následovníci Burne-Jonese: Walter Crane, Evelyn De Morgan, J. M. Strudwick aj. •Otevřením Grosvenor Gallery v r. 1877 byl získán alternativní výstavní prostor, často využívaný pro prezentaci prerafaelitské malby. •Vliv: The Birmingham School of Art, USA – časopisy The Crayon, The New Path (T. C. Farrer), evropský symbolismus aj. • Frederick Sandys, Vivien, 1863 John Roddam Spencer Stanhope, Cháron a Psyché (detail), 1883 Sandys Vivien stanhope Další malířky a malíři v Británii, kteří tvořili pod vlivem prerafaelitismu •„Pre-Raphaelite Sister-hood“: Elisabeth Siddal (viz autoportrét, 1853-54), Rebecca Solomon, Rosa Brett, Marie Stillman aj. •George Frederic Wats •Arthur Collins •John William Waterhouse •Frank Dicksee ls selfportrait-1853-54 John William Waterhouse The Lady of Shallot, cca 1888