Prerafaelité na nových cestách Od původních ideálů k estetismu Dante Gabriel Rossetti, Svatý Grál, 1864 dante_gabriel_rossetti_sanc_grael_1864 Hlavní zdroje • •Tim Barringer, Reading the Pre-Raphaelites. 2. vyd. New Haven – London 2012. •Lionel Lambourne, The Aesthetic Movement. London 1996. • •Dante Gabriel Rossetti •Monna Vanna •1866, 1873 • Rossetti_monna D. G. Rossetti, La Pia de Tolomei, 1868 dante_gabriel_rossetti_023_la_pia_de_tolomei Zánik bratrstva v l. 1853-1855 •Z básně Christiny Rossettiové (1853) • •P.R.B. je v úpadku: •Protože Woolner v Austrálii kuchtí své kotlety, •A Hunt touží po zemi Cheopse, •D. G. Rossetti se vyhýbá vulgární optice... •A nakonec ten šampión velký Millais, •Získáním akademické opulence, •Svůj podpis pozvedl písmeny A.R.A. •Tak se řeky vlévají do věčného moře; •Tak lahodný plod musí spadnout, když přezraje; •A tak je dokončené P.R.B. s429 John Everett Millais Slepá dívka 1854-56 03b Blind-girl-Millais-L J. E. Millais Podzimní listy 1856 Millais_-_Herbstbl%C3%A4tter J. E. Millais, Jaro (Květy jabloní), 1856-59 spring_large Pozdní Millais - Studený říjen, 1870 Autoportrét, nedat. self_portrait millais october 1870 Estetismus •Základem e-u byla idea umění pro umění (l´art pour l´art), které si stačí samo a nevztahuje se k tématům nebo diskuzím vnějšího světa. Odmítá tedy služebnost umění mimouměleckým cílům. •E. nebyl hnutím, nýbrž spíše stavem ducha, který spo-joval umělce různých oborů. •Ideje e-u v Anglii: Algernon Charles Swinburne, Wal-ter Pater, Oscar Wilde, ale v některých aspektech též John Ruskin a William Morris. •Lartpourlartismus ve Francii: Théophile Gautier, Charles Baudelaire, Henri Brémond. • Algernon Charles Swinburne (1837-1909) básník a kritik •Zásady estetismu: •„Art for art´s sake.“ •Umění nesmí být zastáncem náboženství, obhájcem povin-ností, služkou faktů, nebo hlasatelem morálky. •Umění si má vystačit se svou vlastní krásou, která vyplývá z jasné formy, tělesné smyslo-vosti nebo čisté myšlenky. • •D. G. Rossetti, Portrét Swinburna, 1860 • Algernon_Charles_Swinburne_sketch Oscar Wilde o malířství •Kritik umělcem (dialog), 1891 •Gilbert: „Nepravím, že malíř a básník si nemohou obrati tentýž předmět. Činili tak vždy a budou tak vždycky činiti. Kdežto však básník může býti malířský nebo nikoli, jak chce, malíř musí býti vždycky malířský. Neboť malíř jest omezen nikoli na to, co vidí v přírodě, nýbrž na to, co je možno spatřiti na plátně.“ • •Úpadek lhaní (dialog), 1889 •Vivian: „(...) život napodobuje umění mnohem více, nežli umění napodobuje život. Viděli jsme všichni ve své vlastní době v Anglii, jak jistý podivný a okouzlující typ krásy, objevený a zdůrazněný dvěma imaginativními malíři, do té míry působil na život, že ať jdeme kamkoli do sourkomé sbírky, nebo do uměleckého salonu, vidíme všude to mystické oko Rossettiho snu, dlouhé bělostné hrdlo, zvláštní čtverečnou čelist, uvolněný tmavý vlas, jejž tak vřele miloval (...)“ • •Zdroj: O. Wilde, Intence (přel. L. Rovenský). Praha 1919, s. 54, 150. • Oxford Union, Debating Hall (nyní knihovna) – nástěnné malby 1856-59 D. G. Rossetti, E. Burne-Jones, William Morris, Frederick Sandys, Simeon Solomon, Val Prinsep, J. R. Spencer Stanhope aj. Jane Burdenová (Morrisová) – oblíbený model prerafaelitů Fotografie Jane Morrisové D. G. Rossetti, Reverie, 1868 Dante Gabriel Rossetti a Edward Burne-Jones D.G.R., Autoportrét, 1855 E.B.J. na fotografii z r. 1890 01 Ros selfportrait 1855 02 BJ The Star 1890 Dante Gabriel Rossetti Svatba sv. Jiří s princeznou Sabrou, 1857 the-wedding-of-saint-george-the-princess-sabra-1857-rossetti D. G. Rossetti Bocca Baciata 1859 Inspirační zdroj Rossettiho: „postrafaelitské malířství“ Benátčanů Paolo Veronese, Svatba v Káni Galilejské, detail, 1571-1572 Tizian, Flóra, 1515-1520 Veronese svatba 1571_72 07flora D. G. Rossetti a Elisabeth Siddalová •D. G. Rossetti, Umělec – sezení pro Elisabeth Siddalovou, 1853 Elisabeth Siddalová, Paní ze Shalottu, 1853 img002 William Holman Hunt Paní ze Shalottu 1889-1892 whh shalott Elisabeth Siddalová, Pippa jde kolem lehkých žen, 1854 img003 J. E. Millais Pippa 1876 Millais_Sir_John_Everett_Pippa_1876 D. G. Rossetti Beata Beatrix 1864-1870 04 D. G. Rossetti Lady Lillith 1868 rossetti dívka Synestézie •D. G. Rossetti •Modrá komnata •1865 Rossetti D. G. Rossetti Veronica Veronese 1872 337805831_c0c69f42bd James Mc Neill Whistler Paví pokoj pro průmyslníka Fredericka Leylanda, Londýn, 1875-1877 peacock Bohéma a erotika •D. G. Rossetti •Astarte Syriaca •1875-1877 DGR Astarte_Syriaca Frederick Leighton, Rybář a syréna, 1856-58 D. G. Rossetti, Syréna Ligeia, 1873 16 Rossetti siréna Leighton-The_Fisherman_and_the_Syren-c__1856-1858 D. G. Rossetti Venus Verticordia 1864-1868 15 Rossetti Venus D. G. Rossetti, Venus Verticordia Jeho sonet v jambickém pentametru na rámu obrazu • She hath the apple in her hand for thee, Yet almost in her heart would hold it back; She muses, with her eyes upon the track Of that which in thy spirit they can see. Haply, 'Behold, he is at peace,' saith she; 'Alas! the apple for his lips, - the dart That follows its brief sweetness to his heart, - The wandering of his feet perpetually.' A little space her glance is still and coy; But if she gets the fruit that works her spell, Those eyes shall flame as for her Phrygian boy. Then shall her bird's strained throat woe foretell, And as far seas moan as a single shell, And her grove glow with love-lit fires of Troy. Frederick Sandys Medea 1864-1868 galleryww6 William a Jane Morrisovi William_morris_self-portrait_1856 The_Red_House%2C_Bexleyheath •W. Morris, Autoportrét, 1856 •Philip Webb, Červený dům, Bexleyheath v hrabství Kent, sídlo Morrisových, 1859 William Morris Královna Guinevera 1858 08 Morris obraz Jane Morrisová na fotografii D. G. Rossetti, Proserpina, 1874 07 Jane Morris 09 Rossetti Proserpina W. Morris, závěs s pavími a dračími motivy, 1878 W. Morris a E. Burne-Jones, Flóra, tapisérie, 1885 03 flora-lge