Školní pedagogikaŠkolní pedagogika –– UZB002UZB002 Podzim 2016 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz VE ŠKOLSTVÍ SIVE ŠKOLSTVÍ SI NEVYDĚLÁTE!!!NEVYDĚLÁTE!!!NEVYDĚLÁTE!!!NEVYDĚLÁTE!!! UZB002UZB002 1. úterý 17:30 – 19:00, J21 2. středa 17:30 – 19:00, J21 Přednáška je vždy spojena se seminárníPřednáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články, umístěné v elearningovém prostředí, ELF a diskutovat o nich během seminární výuky. TémataTémata 1. Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. 2. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. 3. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. 4. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. 5. Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich5. Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program,školní vzdělávací program a práce s nimi. 6. Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) 7. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. 8. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. Podmínky ukončení kurzuPodmínky ukončení kurzu Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů.66 bodů. Povinná literatura ◦ PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, kapitoly 1-6 a 9-10 ◦ Texty v čítance Příklady otázek v testuPříklady otázek v testu Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? Co to jsou klíčové kompetence? Jaké má kurikulum formy? Pro každou zJaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej. Doporučená literatura 1Doporučená literatura 1 MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006.2006. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. HORKÁ, Hana.Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. Doporučená literatura 2Doporučená literatura 2 JŮVA,Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia PRŮCHA, Jan.,WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novějšíPedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. VALIŠOVÁ,Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. Pedagogické časopisyPedagogické časopisy Moderní vyučování, Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika,Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae Básník Otokar Březina v dopisuBásník Otokar Březina v dopisu AnněAnně PammrovéPammrové (8.10.1892)(8.10.1892) „Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracím se povelkém procentu úžasně neschopné; vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému …“ I takto to někdy chodíI takto to někdy chodí Marečku, podejte mi pero http://www.youtube.com/watch?v=s9xkoc0qiKw Cesta do hlubin študákovy duše http://www.youtube.com/watch?v=vByYbCwCeco Škola základ života http://www.youtube.com/watch?v=AVUMjITsYvMhttp://www.youtube.com/watch?v=AVUMjITsYvM Obecná škola http://www.youtube.com/watch?v=bGVXq4E2LNQ&feature=related Vratné lahve http://www.youtube.com/watch?v=0Ab1TytgTsc Gympl http://www.youtube.com/watch?v=PHuzQevbFxs