VKIS z pohledu veřejných knihoven Adéla Dilhofová, MZK v Brně FF MU, KISK 26. 11. 2016 Definice VKIS ›Veřejné knihovnické a informační služby ›jsou souhrnným názvem pro služby poskytované veřejnými knihovnami a jsou definovány v Knihovním zákoně č. 257 z roku 2001. Ten však nestanovuje žádné kvantitativní ani kvalitativní parametry těchto služeb, pouze rozděluje služby knihoven na povinně a nepovinně poskytované. Metodický pokyn MK ČR ›Ze široké škály knihovnických služeb a činností bylo nakonec vybráno pět oblastí pro standardizaci: ›počet hodin pro veřejnost, počet studijních míst, počet počítačů připojených k internetu pro veřejnost, počet přírůstků knihovního fondu (KF) za rok, náklady na nákup KF na jednoho obyvatele obce/města. ›Počátkem roku 2005 vydalo Ministerstvo kultury metodický pokyn, ve kterém bylo těchto pět standardů přesně vymezeno Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011-2015 ›Velmi důležitá platforma pro poskytování všech služeb knihoven ›http://www.mkcr.cz/assets/literatura-a-knihovny/Koncepce_rozvoje_knihoven_2011-2015.pdf ›Využívání IKT tak, aby každý měl k dispozici přístup ke všem zdrojům, informacím a službám, které systém knihoven u nás nabízí. Vize - klient říká: ›„V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně rychle obsloužen kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem nebo z pohodlí domova bez ohledu na národnost či handicap, v kteroukoliv denní či noční dobu získá bezplatně požadovanou kvalitní službu.“ Realita: ›Každé město a většina obcí zřizují a provozují knihovnu, která občanům poskytuje KIS ›Celkem 5 353 knihoven, z toho 4 500 knihoven v malých obcích ›Počet návštěv 23,6 mil., registr.uživatelů 1,4 mil., výpůjček 60 mil. knih, vzdělávací aktivity 800 000 návštěvníků. ›Označení profesionalizované x neprofesionalizované knihovny (ty, jejímž knihovníkem je dobrovolník, jejichž provozní - otevírací doba je pod 15 hod. týdně). › Státní kulturní politika 2015-2020 ›V dubnu 2015 schválila vláda novou Státní kulturní politiku na léta 2015-2020 (s výhledem do roku 2025).[1] Usnesením vlády bylo ministru kultury uloženo zpracování implementace tohoto strategického dokumentu. ›„Plán implementace Státní kulturní politiky na léta 2015 – 2020“ v připomínkovém řízení (mezi rezorty – krajské úřady, krajské knihovny...) ›Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017-2020 http://ukr.knihovna.cz/koncepce-rozvoje-knihoven-cr-na-leta-2017-2020/ ›Hlavní oblasti, které se přímo dotýkají aktivit knihoven: ›Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra ›Výstavba knihoven, podpora infrastruktury ICT v knihovnách ›Doplňování knihovních fondů a informačních zdrojů › › ›Regionální funkce knihoven ›Zavést systém evaluace veřejných kulturních služeb ›Zefektivnit ochranu autorských práv pro služby knihoven v digitálním prostředí ›Rozvoj služeb knihoven v digitálním prostředí ›Vytvořit Centrální portál knihoven – knihovny.cz ›Digitalizace knihovních fondů (Kramerius) › ›Podporovat efektivní metody trvalého uchování knihovních dokumentů (včetně knihovních fondů z let 1850-1990) ›Uchování národního zvukového dědictví (Národní fonotéka) ›U chování národního kulturního dědictví vzniklého v elektronické podobě (Webarchiv) ›Pracovníci knihoven › › ›Více podrobností: ›RICHTER, Vít. Státní kulturní politika na léta 2015-2020 a příprava nové koncepce rozvoje knihoven. Duha [online]. 2015, roč. 29, č. 4 [cit. 2015-11-26]. Dostupný z WWW: . ISSN 1804-4255. Co a jak knihovny poskytují? ›Nejen výpůjční služby, ale on-line služby, 24 hod. denně, 7 dnů týdně, podpora komunitního života v místě, celoživotní vzdělávání občanů, naplňují relaxační funkce ›Jak dosáhnout toho, aby tolik knihoven poskytovalo široké spektrum služeb ve vysoké kvalitě? › Služby VKIS poskytované veřejnými knihovnami ›Informační služby ›Výpůjční služby ›Reprografické služby ›Bibliografické služby ›Rešeršní služby ›Ediční služby ›Výstavy ›Autorská čtení, besedy, exkurze, U3V › › Informační služby ›Cíl: uživatel, jeho potřeby a jejich uspokojování ›Funkce a úkoly: zpřístupňování pramenů a informací, zajišťovat pohotové, adresní, diferencované služby, vzbuzovat zájem uživatelů, propagace služeb, trvalé zkoumání uživatelů ›Velký rozsah a druhy služeb › Metody zjišťování informačních potřeb uživatelů › ›Dotazník ›Anketa ›Rozhovory ›Pozorování ›Informační potřeby uživatelů je nutné trvale zkoumat! Ve veřejných knihovnách se doporučuje provádět průzkumy v rozmezí každých 2 až maxim. 5 let. Výpůjční služby ›Stále jsou to ZÁKLADNÍ služby informačních institucí ›Nejstarší a nejrozšířenější typ služeb ›Spočívají v uspokojování čtenářských a inf.potřeb uživatelů zprostředkováním dokumentů z vlastního fondu nebo z jiných fondů knihoven (MVS, MMVS) ›Absenční a prezenční › Meziknihovní výpůjční služby ›Každá knihovna má ze zákona povinnost poskytovat MVS (MS) ›Vybrané knihovny v ČR musí poskytnout mezinárodní meziknihovní službu (MMVS) ›Služba může být zpoplatněna ›Lze objednat: výpůjčku dokumentu, kopii článku, zdigitalizovanou verzi dokumentu, (e-OD, projekt Kramerius…) › Knihovní a výpůjční řád ›Podmínky, pravidla (způsob) a případné finanční poplatky všech služeb musí být stanoveny v Knihovním (výpůjčním) řádu knihovny. ›Každá knihovna musí mít svůj řád, vystavený na viditelném místě v prostorách knihovny, ideálně také na svých webových stránkách. › ›Je v něm vymezen vztah vypůjčovatele a půjčujícího (=čtenáře a knihovníka), vymezuje práva knihovny a čtenářů. ›Je to nejvýznamnější interní dokument každé knihovny. › Program Regionální funkce knihoven ›Program funguje již 12 let (od r. 2002) ›Vychází z faktu, že žádná knihovna nemůže fungovat osamoceně, jestliže chce nabídnout moderní, atraktivní, úplné a rychlé služby dostupné všem ›Služby poskytované izolovaně by byly neúnosně nákladné ›Je založen na principu vzájemné spolupráce a pomoci velkých knihoven knihovnám menším a malým Regionální funkce ›Jsou souhrnem činností, v jejichž rámci krajská knihovna a další jí pověřené instituce poskytují těm základním v kraji: ›poradenské, vzdělávací a koordinační služby ›Budují výměnné fondy ›Zapůjčují výměnné soubory knihovních dokumentů a další činnosti (revize fondu, implementace AKIS…) Cíle regionálních funkcí ›Zajištění dostupnosti VKIS ve všech místech ČR ›Vyrovnání rozdílů v úrovni poskytování VKIS ›Zajištění kvality a kontinuity VKIS v návaznosti na informační potřeby uživatelů ›Odstranění nežádoucích rozdílů v úrovni poskytování VKIS mezi jednotlivými regiony a kraji ›Účelná dělba práce a koordinace odborných činností v kraji ›Efektivní využití veřejných finančních prostředků ›Garance průběžné aktualizace knihovního fondu knihoven provozovaných obcemi ›Udržení nezbytného odborného standardu služeb v knihovnách regionu ›Garance celoživotního vzdělávání knihovníků Výhody RF pro knihovny ›Možnost využívání: ›Poradenských služeb – konzultace problémů, záměrů a rozhodnutí spojených se službami v obci ›Návštěvy knihovníka –metodika (2xročně) ›- Při nich možnost setkání s představiteli obce, projednávání např. nového umístění, vybavení knihovny apod. ›Pravidelná rozvážka knih do obsluhovaných knihoven – tzv. výměnné soubory ›Trendem je, aby obce více financovaly vlastní knihovní fond (30% VS, 70% obec) ›Vzdělávací akce - školení, kurzy, workshopy ›Např. akce MZK: http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/archiv_akci ›Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů obsluhovaných knihoven ›Pravidelné informace o grantových programech, pomoc při sestavování obcí podávaných projektů. ›Pomoc při vyplňování ročních statistických výkazů ›Metodický pokyn MK ČR k zajištění regionálních funkcí zde: http://www.mkcr.cz/assets/literatura-a-knihovny/metodicky-pokyn-regionalni-fce.pdf Statistika služeb ›V r. 2013 do systému zapojeno cca 5.982 knihoven, 85 pověřených knihoven a 14 krajských knihoven ›Přes NIPOS http://www.nipos-mk.cz/ › Propagace služeb ›Co a jak v knihovnách propagovat? › ›Činnost a služby knihovny a možnosti jejich využití ›Fondy knihovny a poznatky v nich uložené › Jak propagovat služby? ›Obecně: ›Aktivně ›Konkrétně ›Pohotově ›Aktuálně ›Soustavně ›přiměřeně, stručně a srozumitelně › Propagační prostředky ›Tištěné a rozmnožované: ›průvodce po službách a fondech, informační letáky, seznamy přírůstků, plakáty, vývěsky, pozvánky, novoročenky, kalendáře, záložky… › › ›Prostředky tiskové: inzeráty, články, vlastní časopisy… ›Prostředky zvukové: v místním rozhlase ›Prostředky obrazové: fotografie ›Prostředky audiovizuální: místní kabelová televize ›Prostředky prostorové: vnější označení budovy, orientační systémy v knihovnách › › Metoda kolektivní propagace ›Exkurze, besedy, přednášky, semináře, autorská čtení, výstavy, informační gramotnost (IG), kurzy počítačové gramotnosti v obci, čtenářská gramotnost (Jižní Morava čte), Univerzita třetího věku, akce podporující komunitu v obci (např. workshopy vaření, paličkování, včelaři apod.), akce s dětmi (Noc s Andersenem, Pasování prvňáčků, letní tábory …) › Použité a doporučené zdroje ›Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011-2015 včetně internetizace knihoven. Praha: Ministerstvo kultury, 2012. [online]. [cit. 1. 10. 2012]. Dostupný z: <>. › ›Metodický pokyn Ministerstva kultury ›k zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven a jejich koordinaci na území České republiky. Praha: Ministerstvo kultury, 2005. ›Dostupný z: http://www.mkcr.cz/assets/literatura-a-knihovny/metodicky-pokyn-regionalni-fce.pdf › › ›Metodický pokyn Ministerstva kultury ČR k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a provozovanými obcemi a kraji na území ČR. Praha. MK ČR 2005. Dostupné na http://ipk.nkp.cz/docs/Metodpokyn-standardVKIS.pdf › ›Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 11 s. ISBN 978-80-7050-616-5. ›Pillerová, Vladana. Standardy veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS): nástroj pro jejich vyhodnocování. Knihovna plus [online]. 2007, č. 1-2 [cit. 2014-11-26]. Dostupný z WWW: . ISSN 1801-5948. › ›NK. Informace pro knihovny. Zákon ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) [ online ] [ cit. 2014-11-26 ] . Dostupné z www: ›http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=03_Leg/01_LegPod/01_index.htm ›NK. Regionální funkce knihoven [ online ] [ cit. 2014-11-26 ] . Dostupné z www: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=10_RegFceRozc.htm& › ›Služby knihoven knihovnám: krajské programy regionálních funkcí na podporu knihoven. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014, 14 s. ISBN 978-80-7050-635-6. ›Státní kulturní politiky na léta 2015-2020 (s výhledem do roku 2025) [online]. Ministerstvo kultury ČR, 2015 [cit. 2015-09-28]. Dostupné z:http://www.mkcr.cz/cz/kulturni-politika/statni-kulturni-politika-na-leta... › ›Černá, Milena; Stocklová, Anna. Služby knihoven a informačních středisek. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 98 s. ISBN 80-7066-703-6. › ›Gill, Phill a kol. Služby veřejných knihoven. Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Přel. Anna Malá. Praha: SKIP ČR, Aktuality SKIP. SV. 20, 2002, 127 s. ISBN 80-85851-14-8. › ›DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Vyd. 1. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2013, 59 s. ISBN 978-80-7051-199-2. › ›Také na: http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/prirucka-pro-knihovniky ›Děkuji Vám za pozornost › › › Mgr. Adéla Dilhofová ›Moravská zemská knihovna v Brně ›Odbor knihovnictví ›Odd. vzdělávání a krajské metodiky ›e-mail: dilhofova@mzk.cz