Metody knihovnické práce (VIKBA04) Martin Krčál MKP- kurz pro studenty KISK FF MU Brno, 21. října 2016 4. Další legislativa a koncepce rozvoje knihoven Autorský zákon Autorský zákon * 121/2000 Sb. – zákon ze dne 7. dubna 2000 o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) * platnost od 1.12.2000 * novela v roce 2006 (216/2006 Sb.) * připravuje se další novela (2012???) Autorský zákon * definice: vautor, autorství, spoluautorství, anonym, dílo, zveřejnění a vydání díla,… * vznik a obsah práva autorského * užití díla * sdělování veřejnosti * další majetková práva vtrvání MP, odměny, volná díla, volné užití, omezení AP, citace, katalogové licence * ochrana práva autorského * úprava smluvních typů vlicenční smlouvy, zaměstnanecká díla, kolektivní díla, školní díla, díla na objednávku, soutěžní díla Autorský zákon * audiovizuální díla, PC programy vautor, autorství, spoluautorství, anonym, dílo, zveřejnění a vydání díla,… * výkonní umělci, výrobci zvukového záznamu, vysílatel,… * práva pořizovatele DB * kolektivní správa práv vkolektivní správce, práva a povinnosti, dozor, pravidla rozdělování vybraných prostředků * změny souvisejících zákonů * příloha – sazebník odměn * Novela AZ * transponování EU směrnic vsměrnice o prodloužení doby ochrany práv ke zvukovým nahrávkám §50 -> 70 let vsměrnice o některých povolených způsobech užití osiřelých děl * více info Zákon o povinném výtisku Periodický tisk * zákon 46/2000 ze dne 22. února 2000 o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon) * § 9 Povinné výtisky vvydavatel má povinnost dodat do 7 dnů PV do vybraných knihoven vpísemně nabídnout dokument ke koupi dalším vybraným knihovnám Povinné výtisky periodik * 2x Národní knihovna České republiky * 1x Moravská zemská knihovna v Brně * 1x knihovna Národního muzea v Praze * 1x Ministerstvo kultury ČR * 1x Parlamentní knihovna * 1x regionální povinný výtisk příslušné státní vědecké knihovně * 1x regionální povinný výtisk Městské knihovně hlavního města Prahy * 1x povinný výtisk periodického tisku, který je vydavatelem určen pro nevidomé nebo slabozraké, Knihovně a tiskárně pro nevidomé K. E. Macana v Praze Neperiodický tisk * zákon 37/1995 ze dne 8. února 1995 o neperiodických publikacích v§3 a §4, sankce §5 * do 30 dnů * nesplnění povinnosti vpokuta 15000Kč * realizováno vyhláškou v252/1995 Sb. * • Povinné výtisky – kdo má právo * 2x Národní knihovna ČR * 1x MZK v Brně * 1x Státní vědecká knihovna v Olomouci * 1x krajské knihovně dle sídla vydavatele * 1x Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana v Praze vjen pokud je určeno pro nevidomé a slabozraké Písemně nabídnout * Knihovna AV ČR * Parlamentní knihovna * Národní technická knihovna v Praze * Knihovna Národního muzea * Knihovna Památníku písemnictví * všechny krajské vědecké knihovny Zákon na ochranu osobních údajů Ochrana osobních údajů * zákon 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů * osobní údaje zpracovávané: vstátními orgány vorgány územní samosprávy vjiné orgány veřejné moci vfyzické a právnické osoby * automatizovaně nebo jinak vucelená DB, ne nahodile nebo pro sebe * práva a povinnosti správce povinnosti správce * stanovit pro jaké účely zpracovává údaje * stanovit prostředky a způsob zpracování * zajistit přesné zpracování údajů * zajistit aktualizaci/opravu údajů * uchovávat údaje pouze po dobu nezbytnou ke zpracování * shromažďovat pouze údaje k danému účelu (k čemu byl udělen souhlas) * nesdružovat údaje získané pro jiné účely zpracování bez souhlasu * zpracování nezbytné pro dodržení právní povinnosti správce * zpracování pro plnění smlouvy * pro ochranu práv a právem chráněných zájmů správce, příjemce nebo jiné dotčené osoby vmusí být nezbytné * osobní údaje o veřejně činné osobě, funkcionáři či zaměstnanci veřejné správy, které vypovídají o jeho veřejné anebo úřední činnosti, o jeho funkčním nebo pracovním zařazení * zpracování pro účely archivnictví podle zvláštního zákona Ochrana osobních údajů * likvidace osobních údajů * sankce * působnost, organizace a činnosti Úřadu pro ochranu osobních údajů * více info: http://www.oou.cz/ * Další zákony Další zákony * Zákon č. 273/1993 Sb., o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl * Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů * Zákon 67/2001 Sb. o požární ochraně * Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách * Občanský zákoník * Zákon 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti) * Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách * daňové zákony (např. DPH) * … Koncepce rozvoje knihoven Koncepce knihoven * strategický dokument * fungování knihoven vcíle na určité období * připravuje Ústřední knihovnická rada * schvaluje vláda Koncepce 2004-2010 * rovný přístup pro všechny vk publikovaným dokumentům vk informačním zdrojům vprostřednictvím knihovního systému * tvorba informační infrastruktury pro vvýchovu vceloživotní vzdělávání vuspokojování kulturních zájmů občanů vvýzkum a vývoj * podílet se na vekonomických aktivitách jednotlivce vnezávislém rozhodování jednotlivce Dílčí cíle * formování knihovního systému vspolupráce mezi knihovnami vmezinárodní zapojení vvyužití ICT vsdílená katalogizace, souborné katalogy, portály vfungující systém podpory regionálních funkcí knihoven vnedaří se začlenit knihovny do výuky (na školách) vnedaří se mezioborová spolupráce na úrovni krajů Rovný přístup k VKIS * legislativa vnutná novela AZ – 2006 = stanovila princip odměn za výpůjčky (hradí NK ČR) vneřešena problematika digitalizace, osiřelá díla vabsenční půjčování AV záznamů – nutný souhlas nositele práv, obtížné získat, prezenční půjčování na místě samém * ICT vzlepšit vybavenost knihoven ICT, daří se vinternet, školení (CŽV) – bariéry, digital divide Rovný přístup k VKIS * e-government vzapojit knihovny vnávaznost na zákon o svobodném přístupu k info vknihovny jako informační centra vaktivizace občanů, budování komunit v místech, zájem o veřejnou správu * prostory vzlepšit prostory knihoven vvybavení Tvorba a zpracování fondů a infozdrojů * financování nákupu knihovních fondů vpodfinancování vakviziční politiky vspolupráce při akvizici * zlepšit přístup k EIZ vkonzorcia, spolupráce vspolupráce s vydavateli a distributory – vyjednávání licencí vretrokatalogizace vsouborné katalogy a infobrány Ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví * katalogizace vzkvalitnit vregistrace šedé literatury vpodpořit vznik nových nástrojů vtrvalé uchovávání * koncepce trvalého uchovávání fondů a EIZ (kulturní dědictví) vhttp://www.ndk.cz/koncepce vi2010:digitální knihovny (2005/1194) – projekt Evropské komise – doporučení k digitalizaci kulturního dědictví vpokračování digitalizace + zpřístupnění Koncepce 2011-2015 * prezentováno na Seči v září 2010 * proč ji potřebujeme??? vzměny ve společnosti, rozvoj ICT,... vpotřebují lidé knihovny vjak to udělat, aby potřebovali? vkonkurence internetu??? * spokojený čtenář * 21 priorit * koncepce.knihovna.cz * České knihovny * 6000 knihoven v ČR * 40% dospělé populace, většina dětí a mládeže * 72 mil. výpůjček * 22 mil. návštěvníků Hlavní témata * knihovna jako komunitní centrum * moderní a efektivní služby pro všechny * „silný“ portál * digitalizace a uchování kulturního dědictví vpodpora digitalizace na různých místech §NDK, regiony, oborové instituce, specializované projekty vkoncepční řešení dlouhodobé ochrany elektronických dokumentů vtrvalé uchování tradičních fondů vmaximální zpřístupnění e-dokumentů v Hlavní témata * dostupnost EIZ vpro vědu a výzkum (VaV) po roce 2011 vefektivní přístup k EIZ pro veřejnost * rozvoj lidských zdrojů v knihovnách vkoncepce CŽV pro knihovnictví vpotřeby praxe * vzdělávání a podpora čtenářství * optimalizace struktury grantů * ovlivňovat legislativní změny vAZ, OOÚ, PV, KZ,... * Koncepce 2011-2015 * Pracovní skupiny: vKlient a služby (Řehák) vProcesy a legislativa (Lhoták) vFondy (Svoboda) vFinancování (Richter) vPracovníci a jejich rozvoj (Houšková) Klient a služby * vzdálený přístup vKde chceme být??? Kde musíme být??? * knihovna jako komunitní centrum * podpora regionálních funkcí * standardizace vnové služby na míru vstandardy kvality VKIS – např. prostory a vybavení knihoven vmetodika MK ČR Klient a služby * marketing v„Veřejnost je prostřednictvím marketingu služeb nutné přesvědčit, že knihovna již není jen půjčovna knih, ale stává se informačním, vzdělávacím, kulturním a komunitním centrem, s čímž souvisí nutná podpora marketingových aktivit.“ * výzkumy vpotřeby uživatelů, design služeb, benchmarking, datová analytika vROI výzkumy §vyplatí se knihovny??? §co dávají za tu cenu společnosti???? Metodika ROI * ROI = Return on Investment vměření návratnosti investic * knihovnické služby převážně bezplatné vkolik stojí??? vjaký je jejich přínos??? vlze vyjádřit v Kč??? * srovnání s konkurencí vinternet, digitalizace, firmy poskytující info vneumí to dělat levněji??? Rovný přístup ke službám * bezbariérové knihovny vlidé s postižením vnárodnostní menšiny vsociálně znevýhodněné skupiny * pomoc malým knihovnám vkoordinační činnost nadřízených knihoven vregionální funkce knihoven * Procesy a legislativa * podpora silných centralizovaných služeb vodkudkoliv, kdykoliv, cokoliv vsilný portál = vše na jednom místě, propojení knihoven, budování komunit, knihovna = rozhraní do systému §info o dokumentech §info o knihovnách §další služby – např. kontextová nabídka §www.knihovny.cz vsdílení uživatelských identit (Shibboleth, MojeID) vcentrální katalogizace Procesy a legislativa vcentrální povinný výtisk §elektronický PV, webarchiv v rámci PV, právo sklízet vnutná změna legislativy (zejména AZ) Procesy a legislativa * online platby vpaypal, PaySec, PremiumSMS, městské karty,... * MVS vzaslání dokumentu poštou domů čtenáři vdodání kopií (fyzicky, elektronicky, pošta) vzrychlení služeb – elektronické * financování EIZ vefektivnost vnutná spolupráce vklíčové pro VaV Podpora vzdělávání * informační gramotnost * čtenářská gramotnost * funkční gramotnost * počítačová gramotnost Podpora vzdělávání * informační gramotnost vschopnost pracovat s informacemi * čtenářská gramotnost vschopnost rozumět formám psaného jazyka * funkční gramotnost vliterární – najít a porozumět info z textu vdokumentová – vyhledávání dokumentů a info v ní vnumerická – práce s čísly * počítačová gramotnost vschopnost využívat počítač v životě Podpora vzdělávání * rozvoj komunitní role knihoven * knihovna jako součást vzdělávacího systému ve školách i v celoživotním učení * podpora čtenářské gramotnosti * podpora zkvalitňování a stálého doplňování knihovních fondů Fondy * druhy fondů vtradiční – základní prvek vdigitalizované – uchovávání tradičních vdigital born – široká dostupnost * zajistit efektivní uchovávání všech * problematika digitalizace vpodpora na všech úrovních vkoncepce pro dlouhodobou ochranu vmaximální zpřístupnění (AZ!!!) a využívání dokumentů vspolupráce knihoven při digitalizaci (AZ!) Lidé * generační výměna * vzdělání knihovníků vknihovnictví + jiný obor * nízká prestiž profese * budování a rozvoj komunity * analýza aktuálního stavu * důraz na kvalitní a vstřícný personál vmotivace vkvalifikace Lidé * koncepce CŽV pro knihovnictví vpodporování CŽV (např. e-kurzy, rekvalifikační kurzy – sjednocení úrovně) vevaluace programů CŽV vakreditace programů CŽV §certifikované zkoušky pro knihovnické pozice §školící pracoviště vzohlednit potřeby praxe §katalog pracovních pozic * řízení lidských zdrojů vpoužití moderních metod vškolení pro vedoucí pracovníky (povinná???) Lidé * specifikovat nové pracovní pozice * využít zkušenosti ze zemí EU * Shrnutí * využití potenciálu systému knihoven * nové služby vpotřeba neustálé inovace * nové metodiky a standardy * tvorba komunit * zapojení moderních ICT * optimalizace grantů * spolupráce •Dnes čerpáme z minulosti a tvoříme budoucnost. Nová koncepce 2016-2020 * s výhledem do roku 2025 J * SWOT analýza * silné stránky vgarance svobodného přístupu k info vposkytování nezávislých, veřejných služeb vbezplatné služby rovným způsobem = všem bez rozdílu vknihoven = spolehlivá, důvěryhodná a bezpečná institucí vhustá síť knihoven + VKIS vexistující legislativa vexistence dlouhodobě budovaných, strukturovaných fondů vprofesionální personál + jeho motivace ke vzdělávání vvysoká úroveň standardizace procesů jako základ pro spolupráci budovaných systémů vIntenzivní digitalizace knihovních fondů na celostátní i regionální úrovni. v vschopnost kvalifikovaně zpracovávat informace vschopnost vzájemné spolupráce + zkušenosti se sdílením informačních zdrojů a služeb vsystém koordinace a podpory VKIS obecních knihoven na úrovni kraje vdostatečně široká nabídka zahraničních elektronických informačních zdrojů vexistence oborového vzdělávání všech stupňů!!! vexistence vícezdrojového financování formou dotačních programů, strukturálních fondů EU, projektové financování včetně podpory výzkumu, vývoje a inovací vfungující systém měření a porovnávání výkonu a činnosti knihoven včetně hodnocení ekonomické efektivnosti služeb vaktivní přístup občanských sdružení, asociací, poradních orgánů a neformálních sdružení knihoven a zaměstnanců při rozvoji VKIS • SWOT analýza * slabé stránky vnedostatečné začlenění knihoven do systému školního i mimoškolního vzdělávání vnízká úroveň spolupráce knihoven a škol v oblasti podpory čtenářské, informační a digitální gramotnosti vnízká úroveň spolupráce mezi knihovnami, školami, nakladateli, knižním trhem při aktivitách na podporu čtenářství a společenské prestiže četby vnedostatečná úroveň kooperace knihoven při zajištění VKIS a budování knihovních fondů vmálo pohotové služby, složitý a nepohodlný přístup ke zdrojům, nedostatečná nabídka mobilních aplikací, online plateb, neschopnost knihoven reagovat pružně na potřeby uživatelů vroztříštěnost nabídky služeb a informačních zdrojů. Absence centrálních služeb integrujících tradiční služby i služby s digitálním obsahem vomezená nabídka digitálních zdrojů a služeb určených pro širokou veřejnost, zejména v oblasti e-knih vomezené prostředky na nákup aktuální literatury vzastaralé knihovní fondy vnízká efektivnost nákupu EIZ vbariéry při využívání knihoven a jejich služeb pro některé znevýhodněné sociální skupiny obyvatel vnízká úroveň marketingu VKIS a public relations knihoven vnedostatečné prostorové zajištění činnosti řady knihoven, složité nájemní vztahy, zastaralé vybavení interiéru a informačními technologiemi, vomezená provozní doba malých knihoven v Příležitosti * digitalizace a zpřístupňování fondů online * big data, data mining * spolupráce se školami * prodlužování lidského věku, více volného času (senioři) * rozvoj občanské společnosti * pokles čtenářské gramotnosti * ... * Hrozby * pokles zájmu o tradiční služby knihovny * hyperinflace informací * autorskoprávní problémy * konkurence komerčních služeb * ... * Hlavní teze * Společně tvoříme knihovny jako nabídku služeb a informačních zdrojů a otevřeného prostoru pro vzdělávání, kulturu a osobní rozvoj. • Hlavní směry * Podpora spolupráce na různých úrovních: Já. Vy. Čtenáři. Knihovníci. Daňoví poplatníci. Baví nás to. * Rozvoj zdrojů – knihovní fondy, data, digitalizace, elektronické informační zdroje, média. * Prostor – podpora fyzicky existujících knihoven, služby knihoven ve virtuálním prostotu (příjemné místo pro jednoho i pro všechny, stále na blízku, pro každého bez rozdílu, se vzájemným respektem). * Rozvoj kreativity, inspirace, využití tradic, knihovna, čtení jako zážitek. Dnes čerpáme z minulosti a tvoříme budoucnost. * Hlavní témata * Knihovny ve virtuálním prostředí (centrální služby) * Knihovny jako otevřená vzdělávací, kulturní, komunitní a kreativní centra * Doplňování knihovních fondů a informačních zdrojů * Efektivní metody trvalého uchování tradičních knihovních dokumentů * Výstavba knihoven, podpora infrastruktury ICT v knihovnách * Systém hodnocení a marketing veřejných knihovnických a informačních služeb * Vzdělávání pracovníků knihoven Nová koncepce 2016-2020 * tři fáze vdiskuze o nové vizi a prioritách rozvoje knihoven vspolupráce s Ministerstvem kultury ČR na přípravě dokumentu „Plán implementace Státní kulturní politiky na léta 2015-2020 (s výhledem do roku 2025)“ vvyužití strategických materiálů z jiných oblastí a rezortů, které mají vazbu na činnosti knihoven 1. fáze - diskuze * jednání v Třešti (27.-29.4.2015) * snaha najít „realizovatelné“ cíle * vize v„Společně* tvoříme knihovny jako nabídku zdrojů** a otevřeného prostoru*** pro vzdělávání,kulturu a osobní rozvoj****.“ v* = spoluráce na různých úrovních v** = rozvoj zdrojů (fondy, e-zdroje,…) v*** = prostor (fyzický i virtuální) v**** = rozvoj kreativity, osobnosti,… v * 2. fáze – spolupráce s MK ČR * duben 2015 – schválena Státní kulturní politika 2016 – 2020 * zahrnuta knihovnická témata = dotace vCentrální portál knihoven (CPK) vdigitalizace + licence na zpřístupnění knihovních fondů v digitální podobě + zpřístupnění vpovinný výtisk e-dokumentů vonline služby vknihovna jako vzdělávací, kulturní, odborné a komunitní centrum vvýstavba knihoven, rozvoj ICT vregionální funkce knihoven vměření výkonu knihoven vuchovávání kulturního dědictví (texty, audio,…) vrozvoj pracovníků knihoven v… 3. fáze – využití v praxi * 2. jednání v Třešti (jaro 2016) * finální verze * jak strategické dokumenty dostat do praxe a naplňovat je??? * neřeší se financování * pouze dotační programy MK ČR vstagnace grantů = hledat jiné cesty financování v * Jak dál * využívat potenciál knihoven při prosazování jejich zájmů * kreativita * nutná spolupráce vmezi knihovnami vpartneři vsponzoři Otázky k zamyšlení * Co je podle Vás knihovna??? * Jak by měla vypadat v roce 2020??? •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz