Kvalitativní rozhovor Základy a zásady kvalitativního rozhovoru Metodologie pro ISK, 4. 11. 2016 „Navzdory opakovaným snahám se rozhovor vzpírá metodologické formalizaci: v praxi stále vychází z řemeslné dovednosti a z těžko uchopitelného umění brikoláže. Metody se nám předkládají v podobě abstraktních modelů, které sice vypadají hezky, ale jsou těžko aplikovatelné, zatímco skutečně použité postupy se provinile schovávají v ústraní, jako by nebyly dostatečně na výši.“ Jean-Claude Kaufmann: Chápající rozhovor (2010) Výsledek obrázku pro chápající rozhovor „Vedení kvalitativního rozhovoru je umění i vědou zároveň. Vyžaduje dovednost, citlivost, koncentraci, interpersonální porozumění a disciplínu.“ (Hendl 2005) [USEMAP] Vzorkování Vzorkování 1. Maximální variance (možná varianta fenoménu) 2. Intenzivní vzorkování (častý návštěvník, vášnivý čtenář sci-fi) 3. Extrémní vzorkování (vynikající student, nejhorší student) 4. Homogenní vzorkování (typické pro focus groups) 5. Stratifikované vzorkování (ženy, muži, starší, mladší…) 6. Sněhová koule 7. Kriteriální vzorkování (zkušenost s fenoménem za poslední 3 měsíce) 8. Konfirmační vzorkování / Falzifikující vzorkování Příprava rozhovoru Klíčem k úspěchu je důvěra. Místo a čas Ujistěte se vzájemně o místě a čase výzkumu Na co myslet? Je tu dostatek soukromí? Potřebuji občerstvení? Lavičku? Prostor na psaní? Toalety? Funguje technika? Dá se použít (ruchy, světlo…)? Budeme mít dostatek času? Jeden tazatel nebo dvojice? Po rozhovoru čas na vlastní reflexi a doplnněí poznámek Průběh rozhovoru 1.Úvod – formální začátek, připomenutí smyslu výzkumu, cíle… 2.Rozehřátí warmup. V této fázi se především buduje vztah mezi tazatelem a respondentem. Může se začít otázkami o prostředí, kde se rozhovor odehrává. 3.Hlavní rozhovor Teď se tazatel začíná ptát podle návodu. 4.Zchladnutí Tazatel může nasměrovat rozhovor do neformální roviny, aby se lépe ukončoval. 5.Uzavření Closure. Poděkování a rozloučení. Vysvětlení, co bude následovat. Úvod Ještě před začátkem výzkumu: 1.Jak se budete prezentovat? Jako student/ka? Jako výzkumnice? Jako spolužák/spolužačka? Jako někdo, kdo se chce od informanta něco naučit? 2.Co vám pomůže zvýšit důvěrný vztah mezi vámi a dotazovaným/dotazovanou? 3.Jaké formální náležitosti jsou potřeba vyřídit před rozhovorem? Praktické náležitosti Scénář rozhovoru Protokol o rozhovoru Formulář souhlasu (podepisuje participant) Prohlášení o zacházení s daty (podepsaný vámi) Odměna Hlavní část rozhovoru Zjišťujete různé druhy znalostí: 1.Kontextové a demografické otázky Kolik vám tehdy bylo let? Co jste tenkrát dělal? Kde jste tehdy pracoval? 2.Názory, přesvědčení o faktech Co jste si o tom myslel? Co je podle vás nejlepší způsob, jak se s takovou situací vypořádat? 3.Znalosti Jaké informace o své nemoci jste tehdy měl? Co víte o tomto předmětu? 4. Hlavní část rozhovoru 4. Pocity a motivy Jak jste se přitom cítil? Jaké emoce to ve vás vzbudilo? 5. Očekávání, zdůvodnění Co jste si myslel, že tím získáte? Čeho jste tím chtěla dosáhnout? 6. Minulé a současné chování Co jste udělal ve chvíli, kdy jste se to dozvěděl? Jak jste při vyhledávání postupovala? Doporučené řazení otázek - neproblematické otázky (současné zkušenosti, chování, aktivity…) - interpretace, názory a pocity - informace o znalostech a dovednostech Přítomnost à Minulost či budoucnost Demografie a kontext: nenápadně při rozhovoru nebo na konci Zásady pro vedení rozhovoru 1.Důkladný nácvik a příprava 2.Účel výzkumu určuje celý proces interview 3.Vytváříme rámec, ve kterém se dotazovaný vyjadřuje vlastními slovy, svým vlastním stylem 4.Prostředí důvěry. Citlivost na odlišnosti vyplývající např. z kulturního zázemí, věku, genderu… 6.Jasně formulované otázky 7.Klademe vždy jen jednu otázku (dle Hendl: Kvalitativní výzkum) Zásady pro vedení rozhovoru 6.Otázky doplňujeme sondážními otázkami 7.Dáváme najevo, proč je pro nás rozhovor důležitý 8.Nasloucháme pozorně, dáváme najevo zájem 9.Udržujeme neutrální postoj, nehodnotíme. 10.Jsme reflexivní 11.Zpracovat vše bezprostředně po rozhovoru 12.Emoční uzavření rozhovoru (dle Hendl: Kvalitativní výzkum) BodyTalk.jpg Zdroj: Portigal: Interviewing Users Tipy a techniky pro rozhovory „Sondážní otázky“ Výzkumník: Co se stalo? Kdo jiný se toho ještě zúčastnil? Kde jste byl v tu dobu? Jak aktivně jste se toho zúčastnil? Jak k tomu došlo? Kde se to stalo? Mohla byste mi o tom říci více? Co bylo dál? „Proč jste se na tom večírku opil?“ x „Pamatujete si, kdy jste se rozhodl dát si další pití?“ Tipy a techniky pro rozhovory „Tranzitní otázky“ Výzkumník: Řekla jste, že vám úkoly nedělaly problém. Platí to i o jiných předmětech? Se spolužáky vycházíte tedy dobře. A jak vycházíte se studenty z jiných ročníků? Tipy a techniky pro rozhovory „Otevřené otázky“ Výzkumník: Potřeboval jste radu nebo jste si vystačil sám? x S kým jste se o tom radil? Co si myslíte o novém studijním řádu? x Nemyslíte si, že nový studijní řád je přísnější než předešlý? Tipy a techniky pro rozhovory Tipy a techniky pro rozhovory „Echo“ Informant: „Ten knihovník byl takový divný.“ Výzkumník: „Knihovník byl takový divný… (?)“ Tipy a techniky pro rozhovory „Bumerang“ Informant: „Nevím, jestli chci začít zase studovat.“ Výzkumník: „A chcete zase začít studovat?“ Tipy a techniky pro rozhovory „Hmmm“ Informant: „Pak jsem se víc ponořil do studia svahilštiny.“ Výzkumník: „Hmmm, to je velmi zajímavé!“ Tipy a techniky pro rozhovory „Inspektor Colombo“ Mohl byste mi to vysvětlit jako malému dítěti? Na jednu stranu říkáte, že máte problémy s dýcháním, na druhou stranu tvrdíte, že cigarety nezpůsobují vaše problémy. Co je tedy podle vás příčinou vašich problémů? Tipy a techniky pro rozhovory „TICHO“ Síla kvalitativního rozhovoru Slova a významy Rozhovor: Výzkumnice: „Máte ve vězení nějakou dobrou kamarádku?“ Informantka: „Kamarádku ne, ale přítelkyni.“ (Kateřina Nedbálková: Spoutaná rozkoš, 2006) Jak by obstál dotazník? S kým budete po propuštění žít? 42 % uvedlo, že s přítelkyní. Síla kvalitativního rozhovoru Slova a významy O tvořivosti „Jakou já mám představu o tvořivosti? No podívejte se, v áčku [třída bez specializace] mi třeba úkol, který jim zadám udělají tak dva lidi, zatímco v béčku [VII. B] to udělají všichni. Nejvíc je to podle mě na inteligenci těch dětí.“ „Žáci si vedou něco jako čtenářský deník, já nechci, aby mi tam psali obsahy knížek, ale aby mi tam vyjádřili svoje osobní pocity, svoje názory. Klidně mi mohou napsat, že tu knížku v půlce odložili, proto a proto. A třeba Petr i Klára, oba jsou hrozně chytří, hlásí se, jsem s nimi spokojená, ale nejsou schopni se mi v těch popisech otevřít, být tvořiví.“ Švaříček a Šeďová Záznam rozhovorů „Vedení věznice mi nepovolilo nahrávat rozhovory na diktafon, a proto jsem pořizovala ruční zápisky v průběhu rozhovoru. Než jsem otevřela poznámkový blok, vždy jsem se žen ptala, zda jim to nevadí. Když jsem cítila, že mé psaní narušuje vývoj rozhovoru nebo mou pozornost a soustředění, na psaní jsem rezignovala a rozhovor zaznamenávala až poté, co naše konverzační interakce skončila. V některých částech rozhovoru respondentky, buď přímo nebo tím, že přestaly mluvit, dávaly najevo svou nevoli k tomu, že jsem si v té chvíli dělala písemné poznámky ačkoli s nimi na počátku souhlasily. Proto se domnívám, že i v případě, kdy by mi bylo dovoleno rozhovory nahrávat na diktafon, ukázala by se tato technika zaznamenávaní nakonec jako nepoužitelná.“ Nedbálková, Etnografický výzkum ve vězení Dokumentace a zápisky Bezprostředně po rozhovoru si zapište 1-3 nejdůležitější poznatky Rozhovory zpracujte ideálně do 24 hodin Jméno účastníka: Čas a místo rozhovoru: Poznatek 1:________________________ Poznatek 2:________________________ Poznatek 3:________________________ Zvládání problémových rozhovorů 1.Statusové rozdíly 2.Konflikt rolí 3.Komunikativní / nekomunikativní participanti Více o rozhovorech Kvalitativní výzkum v ped. vědách Švaříček & Šeďová http://knihy.abz.cz/imgs/products/img_227855_orig.jpg Více o rozhovorech Kvalitativní výzkum Jan Hendl http://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/126974_big.jpg Více o rozhovorech http://digital-anthropologist.com/wp-content/uploads/2013/05/interviewing-users.jpg Interviewing Users by Steve Portigal