\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png E-LEARNING MICHAL ČERNÝ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CO JE E-LEARNING 1.E-learning je výuka s využitím výpočetní techniky a internetu. 2.E-learning je v podstatě jakékoli využívání elektronických materiálních a didaktických prostředků k efektivnímu dosažení vzdělávacího cíle s tím, že je realizován zejména/nejenom prostřednictvím počítačových sítí. V českém prostředí spojován zejména s řízeným studiem v rámci LMS. 3.E-learning je vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci mezi studenty a pedagogy a k řízení studia. 4.E-learning je forma vzdělávání využívající multimediální prvky - prezentace a texty s odkazy, animované sekvence, video snímky, sdílené pracovní plochy, komunikaci s lektorem a spolužáky, testy, elektronické modely procesů, atd. v systému pro řízení studia (LMS). 5.Jde o takový typ učení, při němž získávání a používání znalostí je distribuováno a usnadňováno elektronickými zařízeními. 6.E-learning zahrnuje jak teorii a výzkum, tak i jakýkoliv vzdělávací proces (s různým stupněm intencionality), v němž jsou v souladu s etickými principy používány informační a komunikační technologie pracující s daty v elektronické podobě. Způsob využívání prostředků ICT a dostupnost učebních materiálů jsou závislé především na vzdělávacích cílech a obsahu, charakteru vzdělávacího prostředí, potřebách a možnostech všech aktérů vzdělávacího procesu. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MOODLE •Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment •Open source LMS • •Studijní materiály ve formě HTML stránek, souborů ke stažení, Flash animací, strukturovaných přednášek apod. •Diskusní fóra. •Úkoly. •Automaticky vyhodnocované testy. •Slovníky a databáze •Ankety \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MOODLE •MOODLE = modular object-oriented dynamic learning environment •GNU-GPL •První verze 1999, doba podpory je dva roky na verzi, pak je třeba provést upgrade •„Existuje minimálně 7 miliónů kurzů, které prochází asi 70 miliónů unikátních uživatelů z 227 zemí světa. Nejvíce registrovaných webů s Moodle mají USA – 8600, následované Španělskem 4700, Brazílií 3700 a téměř třemi tisíci ve Spojeném království.“ •Problémem je velká fragmentace - největší podíl má verze 1.9 z roku 2008, která nemá již tři roky technickou podporu ani bezpečnostní úpravy. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TECHNICKÉ PARAMETRY •Moodle je vyvíjen v Apache a PHP, pro svůj chod potřebuje databázi (podporovány jsou PostgreSQL, MySQL a MariaDB a částečně Oracle) •HW : 160 MB místa na samotnou instalaci (k tomu je ale připočíst prostor pro materiály, vzhledy, pluginy, data o uživatelích atp.), požadavky •procesor s 1 GHz, ale doporučena je dvojnásobná •256 MB RAM, což je ale spíše symbolické. Pro reálný chod s více uživateli lze počítat přibližně s 1 GB na 20 osob pro rychlý a stabilní běh. Což u velkých kurzů není v součtu málo. •Instalace samotná probíhá téměř automaticky z prostředí webového prohlížeče. Před jejím spuštěním je třeba ručně vytvořit databázový záznam (čtyři prázdné tabulky s patřičnými přístupovými právy) a adresář na disku, ideálně mimo webově dostupnou část. Pak již stačí jen proklikat instalaci. •Moodle má také podporu lokální instalace \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZÁKLADNÍ MODULY •Slovníky a databáze •Ankety, průzkumy, dotazování •Diskusní fóra •Chat •Testy •Přednáška •Workshop •Wiki •… • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MONITORING ČINNOSTÍ •Event monitoring •Souhrnné statistiky •Participation report •Activity report •Log soubory •Odznáčky •Externí nástroje: Piwik Analytics či SmartKlass,… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TVORBA E-LEARNINGU • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png MODUL •Typická struktura: •Motivace •Kolik mi to zabere času •Základní materiál •Rozšiřující materiály •Test, úkol, evaluace •Zpětná vazba \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png STUDIJNÍ TEXT •Odborný x studijní text •Úvod: •Anotace •Motivace •Časová náročnost •Slovníček pojmů •Ikonky •Text strukturovaný s příklady. Práce s rámečky, ikonkami, odrážkami, nadpisy, … •Na konci má být shrnutí •Čím více online tím více grafiky a kratšího textu http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/obrazky/14539/2.jpg?094439000000 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TESTOVÉ OTÁZKY •Test hodnotí, zda frekventant umí látku v požadovaném rozsahu •Mohou být autoevaluační nebo jen evaluační •Je třeba dodržovat zásady: •Žádná z možností nemůže být úplně „mimo“ •Otázky na Ano či Ne jsou téměř k ničemu •Vyvarujte se záporů v otázkách i odpovědích •U špatných odpovědí napište, proč jsou špatné •Otázka musí mít nějaký cíl •Otázky by měly pokrývat celou látku •Měly by zapojovat více rovin (Bloomova taxonomie) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ VZDĚLÁVACÍ OBSAH •Audio •Video •Video návody •Rozšiřující materiály •Možnost tvorby opakování či shrnutí formou presentace •Myšlenkové mapy •Pracovní listy •Domácí úkoly •… • •Možnost sledování plnění, práce s odznáčky, gamifikace, vzájemné hodnocení… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ PROSTŘEDÍ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ PROSTŘEDÍ PRO PRÁCI S E-LEARNINGEM •IS Muni •Google Classroom •Person OpenClass • •Každé sleduje jiné cíle a proto vypadá jinak. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GOOGLE CLASSROOM: LMS PRO BLENDED LEARNING \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png E-LEARNING X LMS •E-learning: forma vzdělávání (Piaget: vzdělávání jako obousměrná komunikace) •LMS: softwarová komponenta zajišťující komplexní správu vzdělávacích procesů, aktivit, studentů, testů, materiálů,… •Na první pohled ne nutně související vazba, ale "The medium is the message„ ‎Marshall McLuhan \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BLENDED LEARNING •Blended learning: kombinace kontaktní a e-learningové výuky •E-learning typicky podpora presenčního vzdělávání •Škola21: dobrá škola by měla mít e-learning. Ale jaký? K čemu? Proč? \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PROBLÉMY S KLASICKÝMI LMS •Příliš robustní architektura •Často jednosměrná komunikace (x participativní a kompetenční učení, P2P learning) •Nezakotvenost v pedagogických teoriích •Tvorba modulů vyžaduje určitý rozmysl, zabere čas a je třeba plánovat •Typicky odděluje komunikaci od učení \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PŘEVRÁCENÁ TŘÍDA •Akcent na práci žáků •E-learning nese aktuální obsah pro práci a rozšiřujcí studium •Učitel v něm musí sledovat aktivitu žáků a jejich aktuální problémy •Snaha aktivizovat a mluvit stejným (vizuálním?) jazykem •Vícerychlostní model studia •Možnost práce s nadanými žáky •Typická je podpora samostudia ve výkladových pasážích •Jde o projev BL • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GOOGLE CLASSROOM \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GOOGLE CLASSROOM II. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png GOOGLE CLASSROOM III. •Pokus o LMS prostředí podobné Facebooku či Twitteru •Přímá podpora převrácené třídy (ale ne úplně dotažená) •Žádné týdny, témata, jen tok informací a možnost přímé diskuse •Dobré napojení na Google aplikace •Práce v rámci jedné Google Apps domény \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ALICE KEELER: MOŽNOSTI VYUŽITÍ •Sdílení dokumentů a zdrojů se studenty •Užití aplikace Classroom jako informačního systému s upozorněními •Užití pro komunikaci žáků s učiteli. Odevzdaným úkolem nebo komentářem mohou dát najevo, že mají zadání hotové a čekají na další práci •Omezení podvodů – oproti odevzdávání do společné složky se zde hůře podvádí. Student také nemůže snadno (aniž by byl odhalen) nasdílet dokument spolužákovi •Posílání e-mailu studentům •Tvorba rychlého playlistu z videí na YouTube •Diskusní platforma k jednotlivým tématům •Získání dobrého přehledu o práci jednotlivých studentů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VZDĚLÁVACÍ PLATFORMY • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png EDX •https://www.edx.org •Harvard University a Massachusetts Institute of Technology. •Dnes se postupně přidávají další. •Spojení videa, diskusí, projektů a testů. •Možnost zisku certifikátu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png COURSERA •https://www.coursera.org •Standford University, University of Michigan, University of Pennsylvania, University of Illinois či Princeton University a postupně se připojují další špičková (nejen) americká univerzitní pracoviště. •Tlak na kvalitu, certifikáty. •Důraz kladen na video, testy a projekty. •201 kurzů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KHAN ACADEMY •2006 Salman Khan •Od ZŠ po universitu •Základ je ve videu – dnes je jich přes 3500 na YouTube. •Hodně matematiky a přírodních věd. •Postupně testy, gamifikace a další prvky. •http://www.khanacademy.org/ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png SALMAN KHAN •http://www.ted.com/talks/lang/cs/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DALŠÍ •FreshBrain http://freshbrain.org/ •Udemy http://www.udemy.com/ •Kurzy knihovna http://kurzy.knihovna.cz/ •… \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png TED •Řada zajímavých osobností – asi 20 minut. •Video •Zajímavá téma. •Netradiční hosté, pohledy, vize. •Hojně napodobovaný formát.