RPT model etiky, počítačová etika, COVER model RTP model •Během vývoje IE se objevila řada přístupů a pohledů - narůstající zmatky •IE zkoumá vliv informačních a komunikačních nástrojů, technologií a metod na morální život aktérů •Zaměření na morálního aktéra přináší dle L. Floridiho organizační schéma, které sjednocuje různá zaměření IE do tří základních linií zkoumání •RTP model - Resource – Product - Target RTP model Zdroj: HIMMA, Kenneth Einar – TAVANI, Herman T. The Handbook of Information and Computer Ethics. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-471-79959-7. Str. 5. R - informace jako zdroj – morální aktér sám využívá informace (etika uživatele informací) P – informace jako produkt – morální aktér sám některé informace tvoří (etika tvůrce informací) T – informace jako cíl – morální aktér ovlivňuje informační prostředí (etika zprostředkovatele informací) • 1. etapa - Etika informačního zdroje •Nejstarší vývojová etapa IE •Témata: důvěryhodnost, spolehlivost, kvalita a použití informací (dat). Dnes spolehlivost, dosažitelnost, přístupnost, přesnost zdroje, digitální propast a informační přetížení •Disciplíny: LIS, obchodní a manažerská studia, studia informačních technologií •Informace jako zdroj má být řízena výkonně, efektivně a spravedlivě 1. etapa - - Etika informačního zdroje •Informace cenná pro morální hodnocení a jednání ® čím více informací shromážděno, tím větší morální zodpovědnost •KRITIKA: nedostatek informací zdůvodněním pro nemorální jednání, pravidlo „více je lépe“ vždy neplatí, být informován není vždy požehnáním, může být nebezpečné či morálně špatné •Př. Nestrannost soudu – vyhýbání se mediálním informacím • • 2. etapa - Etika informačního produktu •IE se spojuje s počítačovou etikou (90. léta) •Velká část populace tvoří, konzumuje a sdílí informace pomocí ICT a internetu •Využití digitálních nástrojů (CD, hry, mobily, maily, P2P) •Témata: zodpovědnost, záruka, svědectví, reklama, plagiátorství, duševní vlastnictví, propaganda, pomluvy, dezinformace •Disciplíny: počítačová věda, mediální studia, management informačních zdrojů •Etické problémy vyvstávající se síťovou společností • 3. etapa - Etika informace jako cíle •informační společnost ® lidé ponořeni do digitálního prostředí •environmentální a globální zájmy •Témata: informační soukromí, hackerství, informační bezpečnost, informační válka a terorismus, vandalismus, pirátství, otevřené zdroje, svoboda projevu, cenzura, filtrování, kontrola obsahu. •Disciplíny: management rizik •Již pevné sepjetí ICE (Information and computer ethics) Kritika RTP modelu •Je příliš jednoduchý – některé etické problémy náleží více informačním šipkám •Př. cenzura ovlivňuje aktéra v roli jak uživatele, tak i tvůrce •Je nedostatečně souhrnný – některé problémy nemohou být do modelu umístěny, protože se objevují při interakci mezi šipkami •Př. monitorování a kontrola (velký bratr), vlastnictví informací – ovlivňují uživatele i tvůrce a současně tvarují jejich prostředí •Model je redukční - mikroetika 4. etapa – informační etika jako makroetika •Spojuje všechny tři šipky dohromady •Uvažuje nad celým životním cyklem informace •Analyzuje všechny entity informačně •Aktér může být vtělen do formy informačního agenta Zdroj: HIMMA, Kenneth Einar – TAVANI, Herman T. The Handbook of Information and Computer Ethics. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. ISBN 978-0-471-79959-7. Str. 11. 4. etapa – informační etika jako makroetika •IE jako makroetika je: •ontocentrická •ekologická •neatropocentrická •Př. Morální agent je interaktivní, autonomní a adaptabilní systém, který provádí morálně ohodnotitelný aktivity. Rozlišujeme morální rozvážnost (intence) a morální odpovědnost Makroetika x mikroetika •rozlišení IE na makro- a mikroetiku provedl John Ladd •mikroetika - prakticky a aplikačně orientovaná etika, závislá na oblasti aplikace. Většinou etika specializovaná (lékařská, knihovnická, informatická..), řeší problémy vznikající uvnitř konkrétních skupin profesionálů •→ souvisí s vlastní informační prací a • individuálním chováním (např. • ochrana soukromí, duševního • vlastnictví apod.) privacy protection Makroetika x mikroetika •makroetika - makroetické problémy souvisí s dopady inf. technologií na společnost (např. digital divide, zranitelnost inf. spol. apod.) Problémy různých skupin profesionálů ve vztahu ke společnosti. •→ posuzuje normy, praktiky, instituce, zákony, které jsou budovány na základě mikroetiky •Floridiho pojetí: makroetika: posuzuje povahu jednání, otázka na základě čeho lze rozlišovat morálně dobré a špatné, nezávislá na konkrétním oboru Infosféra •IE jako makroetika: Posun od etiky lidských aktivit zabývajících se informacemi k etice informace samotné a zní vyplývajících zásad •infosféra: •definice: prostředí tvořené souborem všech informačních entit, informačních procesů a jejich vlastností a vztahů freedom of information Infosféra •charakteristika: •zahrnuje informace kulturní, biotické • a abiotické •obsahuje jistý stupeň uspořádanosti •k vytvoření a zachování je potřebná energie •bez energie může docházet k nevratným ztrátám informace •entropie je opakem informačního bytí •pružnost infosféry - je schopnost do určité míry obnovit původní stav uspořádání, vychýlený entropickými fluktuacemi • infosphere Počítačová etika •počítačová revoluce → vznik počítačové etiky - computer ethics – nesprávně zaměňována s inf. Etikou •prudký rozvoj ICT → požadavek na vytvoření specializované etické disciplíny řešící nové morální problémy •některé z těchto problémů: •modifikacemi starých problémů (krádež počítače jako krádež jakékoliv jiného materiálního předmětu) •jiné po transformaci comp. technologiemi získaly nový význam (krádež softwaru – nová forma) •některé před námi vyvstaly prvně (počítačová kriminalita) compethics Počítačová etika •CE – průvodce a rádce při rozhodování, jak správně užívat nových technologií, poskytuje zázemí pro řešení morálních dilemat souvisejících s informatizací •CE chápána jako analýza • přirozenosti a společenských • dopadů počítačové technologie • a analýza postupů pro její etické • užívání CompE Model COVER •Nástroj rozhodování etických dilemat •Pokrývá teleologický a deontologický etický rámec, ohled i k dalším – analýza z různých perspektiv •dvě složky , třetí závěr •A. předzpracování (FIAS) •B. filozofická analýza (COVER) •C. závěrečné vyhodnocení Model COVER •Mnemotechnická pomůcka: • First I Ask Some questions to COVER my bases • Model COVER - FIAS •A. předzpracování – prohledání prostředí dilematu, kdo je zapojen do../je ovlivněn rozhodnutím, jaké informace jsou potřeba •jednotlivé kroky nemusí následovat v daném pořadí: •1. fakta – určení známých faktů včetně těch, které neznáme, ale chtěli bychom je znát •Př. Jaká je situace, pozice? •Jaké jsou výsledky souvisejících výzkumů? • Model COVER - FIAS •2. Problém – identifikace etického/-ch problému/ů •Je etické použít/udělat .. ? •3. Alternativy – navržení různých alternativních řešení •z navržených alternativ je předběžně jedna zvolena jako etické řešení na základě profesionálního úsudku (doplnit krátkým zdůvodněním) •4. Podílníci – identifikace jedinců/skupin, kteří mají hmotný zájem na řešení problému •např. v případě firem jsou podílníky nejen investoři, ale i ti, kteří mají zájem na prosperování firmy (zaměstnanci, dodavatelé apod.) Model COVER •1. Zákony – hledání právních dokumentů •vhodná metoda brainstormingu pro stanovení oblastí, kde třeba hledat •přehled relevantních zákonů, ale i etických a firemních kodexů, profesních standardů •2. Důsledky – založeno na utilitaristické filosofii •analýza nákladů a přínosů – nemusí obsahovat konkrétní finanční informace •těžké stanovit hodnotu následků •zkoumání současných skandálů v novinách (jaká je pravděpodobnost, že učiněné etické rozhodnutí je nepřímo spojené se zahrnutým množstvím peněz?) Model COVER •3. Hodnoty – deontologický rámec •jaké jsou zdroje hodnot? •strategické plány, cíle a popis poslání organizací, jejich mota, společenské kodexy, náboženská přikázání (problém s opačnými vírami), práva jedinců, které by měly být podporovány (listina práv, přijaté deklarace) •sociální odpovědnost (včetně podnikové), povinnosti přesahující zákony a profit, podpora filantropie •identifikované hodnoty aplikovány na identifikované alternativy Model COVER •4. Mediální úvodník (editoriál) •propojení aspektů analýzy důsledků a hodnot •jaké aspekty každé alternativy jsou nejdůležitější pro média? •jaký je nejvíce negativní aspekt každé alternativy v očích veřejnosti? •jste schopni zastávat vybranou alternativu při vystoupení v médiích? •5. Pravidla – založeno na kategorickém imperativu •hodnocení každé alternativy: •mohla by se stát zákonem pro všechny? •bude kdokoli v podobné situaci volit stejnou alternativu? •stane se svět aplikací pravidla lepším či horším? • Model COVER •Závěr •různé sekce ukazují k různým alternativám - srovnání •zvolení optimální alternativy - potřeba ukázat jaké analýzy podporují závěr a v čem byly nejpřesvědčivější •srovnání s předběžně zvolenou alternativou z původního návrhu alternativních řešení Literatura •HIMMA, Kenneth Einar – TAVANI, Herman T. The Handbook of Information and Computer Ethics. Hoboken : John Wiley & Sons, 2008. 706 s. ISBN 978-0-471-79959-7. •MITCHELL, J. M. – YORDY, E. D. COVER It: A Comprehensible Framework for Guiding Students Through Ethical Dilemmas. Journal of Legal Studies Education. 2010, Vol. 27, No. 1, s. 35 – 60.