Vysoké kognitivní požadavky Žáci musi usilovně přemýšlet a dával smysl probíranému učivu ve vztahu k dříve naučenému. HODNOCENÍ (usuzovat, kriticky vyhodnocovat) • Docházet k vlastnímu úsudku o určité činnosti, strategii, plánu, polemice o historickém pohledu nebo o události, historickém experimentu, hospodářské politice, matematickém řešeni apod • Porovnávat dva pohledy na stejnou věc a nacházet v nich shody a rozpory apod. • Hodnoceni zahrnuje i sebehodnoceni žáků v průběhu práce a po jejím skončeni. • Součástí hodnoceni bývá i výčet silných a slabých stránek, argumentů pro a proti, přičemž se berou v úvahu důkazy, předpojatostí apod. SYNTÉZA (vytvářet, navrhovat, vymýšlet) ■ Řešit problém, který nemá rutinní charakter. • Napsat referát, zprávu, kritiku nebo polemiku. )* • Navrhnout leták, plakát, prezentaci apod. • Předkládal konstruktivní doporučeni na vylepšeni v nové situaci nebo na základě případové studie. • Navrhnout postup a prostředky. ■ Vytvořit hypotézu. • Přicházet s novými nápady. ANALÝZA (uvažovat odděleně nad jednotlivými částmi) • Analyzoval určitou situaci, experiment, případovou studii apod. a probíhající činnost popisovat. • Klasifikovat. ■ Srovnávat. • Zdůvodňovat. • Nacházet příčiny a účinky. APLIKACE (po předvedení žádoucího postupu) • Aplikovat • Užívat • Odhadovat důsledky • Vyzdvihnout důležité POROZUMĚNÍ • Vysvětlit • Interpretovat1 Klasifikoval • Popsat ZNALOSTI • Přednést • Vybavit si ■ Definovat • Popsa< Plně funkční znalosti Zde se jedná o dovednost myslet na úrovních „vyššll řádu", které si žádá reálný život a které se uplatni v různých přijímacích lostsch, v osobních hodnoceních apod. Na žákovi se požaduje nacházeni hlubšího smysl a propojeni,__ Dovednosti nižšího řadí Tyto dovednosti lze učil přimo, ale samy o sobě nestači. Jsou to prostředky k dosahováni plné iunkčr znalosti. Od žáka nevyžaduji hled: hlubšího smyslu._ Btoomova taxonomie