Rozvoj IT kompetencí PAVLA KOVÁŘOVÁ Ukázky jiných prostředí •EdX (Anna Winklerová) •Corinth Classroom (Martin Bukáček) Bez čeho se nehnete dál? •Domluva skupiny ◦Rámcová struktura kurzu (vyrovnanost náročnosti, vazba mezi moduly) ◦Výukové cíle (kurz, moduly) •Vyhledané podklady ◦Základ pro obsah textových opor ◦Rozšiřující materiály (lze později) •Komunikace ◦Tým ◦E-kurz (přizpůsobení obsahu možné komunikaci) •Základní studijní materiál ◦Obsah ◦Struktura Problémy? •Prezentace skupin •Dotazy na mne? •15 min. práce ve skupinách – kdo co potřebuje •Úroveň kompetencí ◦Jedeme od základů ◦Pro koho známé, pracuje při přednášce na svém modulu, ale sledujte, co utíká •Hlasování o posledním tématu – anonymní návrhy (Google form) Vizualizace informací •Znázornění informací vizuálním způsobem => libovolné typy grafických formátů ◦Grafy ◦Schémata a diagramy (vč. myšlenkových mapy) ◦Infografiky… •Chceme předat informaci, kde obraz efektivnější než slova => základ jasno v informaci, co vyjadřujeme Význam vizualizací •Prezentace, srovnání, interpretace dat ◦Lepší rozhodnutí, ilustrace, vhled ◦Podpora argumentace, přesvědčování, emoce, motivace… •Společné prvky ◦Nutné pochopení samostatně ◦Začlenění do textu interpretací ◦Pozor na práci s barvami a vzory •Různé typy vizualizací Výsledek obrázku pro země uprchlíků hatefree Úkol – co vizualizuji? •Klíčový zdroj informací •Co chcete vizualizovat? •Kde hledat? •Najděte data k vizualizaci pro své téma – pro toto cvičení výhradně statistická •Co jste schopni na základě dat vyjádřit a co chcete? Grafy •Pozor na osy, měřítko, barvy •Čitelnost + hodnoty, kategorie… •Jen nezbytné (ne nepotřebná data) •Žádné podsekávání os, natahování os (strmost vývoje), 3D •Odlišné = upoutá – co chceme zdůraznit, ale ne návodné •Nominální data řazená podle velikosti, ordinální a spojitá podle pořadí •Méně přesné, ale lépe interpretovatelné než tabulka • Grafy - ilustrcace •Odlišnost, podobnost •Vztahy mezi hodnotami •Pořadí, uspořádání •Rozsah • •Pozice, velikost, úhel… [USEMAP] Základní typy grafů (Excel 2010) •Výsečový (koláčový) – části 1 proměnné – celkem 100 %; varianta prstencový •Sloupcový – jedna nebo více proměnných (tam nutné stejné hodnoty), možné absolutní (vč. záporných) i relativní hodnoty; varianta pruhový •Spojnicový – spojitá proměnná (i víc), znázornění trendu; varianta plošný •Paprskový – několik proměnných spojitých pro srovnání (víc charakteristik) Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? Co je špatně? ? Co je špatně? Co teď? •Příklady z předmětu Vizualizace dat => celý semestr pro zájemce •Brožura pro tvorbu efektivních grafů nejen do DP od Tomáše Marka •Další chyby - Google Zadání úkolu •Vytvořte grafy: ◦1 koláčový ◦1 sloupcový ◦1 jiný •Ukažte a interpretujte •Totéž pro modul (nejen základní studijní opora) Děkuji za pozornost.