Rozvoj IT kompetencí
PAVLA KOVÁŘOVÁ
Bez čeho se nehnete dál?
•Domluva skupiny
◦Rámcová struktura kurzu (vyrovnanost náročnosti, vazba mezi moduly)
◦Výukové cíle (kurz, moduly)
•Vyhledané podklady
◦Základ pro obsah textových opor
◦Rozšiřující materiály (lze později)
•Komunikace
◦Tým
◦E-kurz (přizpůsobení obsahu možné komunikaci)
Problémy?
•Prezentace skupin
•Dotazy na mne?
•15 min. práce ve skupinách – zpracováno vše řešené v minulém cvičení? (cílová skupina, motivace,
úvodní informace ke kurzu/modulu, struktura kurzu…)
•Úroveň kompetencí
◦Jedeme od základů
◦Pro koho známé, pracuje při přednášce na svém modulu, ale sledujte, co utíká
Co dál?
•Dnes:
◦Základní studijní materiál = jádro kurzu
◦Didaktické principy pro studijní opory v e-kurzu
◦Formální zpracování studijních opor
◦MS Word – formátování, styly, typografie…
◦MS PowerPoint – interaktivita v prezentaci
◦Text v HTML
◦Drobný exkurz do LaTeX
•V následujících:
◦Obohacení opor grafikou
◦Zpětná vazba v e-kurzech
◦Nápady na poslední téma?
Kostruktivistická výuka
•V současnosti převažující pedagogické paradigma
•Student-centred learning – vazba na jednotlivé studenty
◦Poznání studentů => motivace, kompetence
◦Učitel jako partner (učí se navzájem)
◦Práce s předchozími i novými zkušenostmi
◦Kooperativní učení
Struktura modulu dle Pavlíček, 2003
Událost
Činnost
1. Získej pozornost
Představ problém či novou situaci.
Vyprávěj příběh. Demonstruj situaci. Presentuj problém, který budete řešit. Ukaž něco chybným
způsobem (výuka pak ukáže, jak to má být správně). Zdůrazni důležitost, závažnost.
2. Informuj žaky o cílech
To umožní žákům zorganizovat mysl a přichystat se k naslouchání, pozorování, provádění.
Existuje přísloví: Řekni co se chystáš říct, vyprávěj, řekni cos povídal.
To je klíč k efektivitě:
•Popiš cíle lekce.
•Stanov, čeho žáci dosáhnou.
•Ukaž jim, jak to budou moci použít.
3. Vyvolej předchozí naučení
To umožní žákům stavět na předchozích znalostech a dovednostech, vytvářet vztahy.
Připomeň žákům jejich dosavadní znalosti relevantní k této lekci. Zasaď věci do souvislosti,
napomůže to učení a zapamatování.
4. Prezentuj materiál
Rozděl informace na malé části, vyhni se tak přetěžování paměti. Uplatni výukové strategie a úlohy.
Specifikuj úrovně obtížnosti.
5. Prováděj učením
To neznamená obsah učiva, ale pokyny, jak se naučit.
Používej rozličné kanály a média, vysvětluj žákům jak na to. Stupeň naučení se tak zvyšuje, protože
žáci neztrácí čas hledáním cesty.
6. Iniciuj a povzbuzuj k výkonu
Procvičuj tím, že necháš žáky úkoly samostatně vykonávat s nově osvojeným chováním, dovednostmi a
znalostmi.
7. Poskytni zpětnou vazbu
Ukaž žákovi správnou odpověď, analyzuj jeho reakce.
Formou je test, kvíz, či slovní komentář. Zpětná vazba musí být určitá, ne typu “pracoval jsem
dobře”. Řekni žákům, proč udělali dobrou práci, poskytni vedení jejich odpovědím.
8. Ohodnoť výkon
Testuj, abys zjistil, zda došlo k naučení. Ukáže to rovněž informaci o postupu.
9. Zlepši uchování v paměti a umožni transfer
Informuj žáky o podobných situacích, nastav možnosti dalšího procvičování, navoď situace k
transferu, zopakuj lekci.
Funkce studijní opory (dle Rohlíková a Vejvodová, s. 263)
Funkce
Popis
Informativní
Prezentují nové učivo, zařazují ho do systému a poskytují odkazy k dalšímu studiu.
Motivační
Posilují motivaci, eliminují obtíže (upozorňují na úskalí i cesty řešení), zařazují průběžné
motivující hodnocení.
Komunikativní
Nahrazují prezenční pedagogickou komunikaci, aktivizují kladením otázek a problémy k řešení,
vyžadují vlastní stanoviska, konfrontují teorii a praxi.
Řídicí
Záměrně navozují učební činnosti, orientují studijní úsilí žádoucím směrem.
Kontrolní a evaluační
Umožňují sledovat vlastní pokrok zpětnovazební aktivitou (autokorektivní nebo hodnocené tutorem).
Základní studijní opory v e-kurzu
•Bez zprostředkování vyučujícím => nutnost explicitního vyjádření, předjímání dotazů (rozšiřující
materiály)
•Jen výjimečně využitelný externí produkt => nutné přizpůsobení kurzu (cíl, cílová skupina…)
•Důležitá kombinace a multimedialita, interaktivita, praktická aplikovatelnost
Textové opory
•Diskutována:
◦Vhodnost, ale pro řadu lidí primární
◦Formát (k tisku)
•Často nahrazováno výukovými videi
◦Kratší
◦Jen základní informace
◦Náročnost tvorby i sledování
Styl vyjadřování v textové opoře
•Konverzace mezi autorem a studentem – otázky, slovesa v 2. osobě mn. č., zájmena vy/váš/svůj…
•Snaha vytvořit osobní vztah, ne moc formální (ale spisovný), např. metafory, frazeologie, citově
zabarvené => vyšší motivace studentů, zájem
•Humor, ale ne nucený (slovní hříčky, vtipné příklady, obrázky…)
•Názornost, praktická aplikace (např. podívejte se na ukázku, zamyslete se nad obrázkem…)
•Jasné formátování (ne přehnané) – důležité informace, příklady, ikony
•Návaznost v textu i mezi texty (křížové odkazy, linky) a dalšími materiály
•Jazyková a formální správnost
Typografie
•Font: pro delší text patkové, vhodná velikost (10-12 bodů), omezené střídání
•Žádné vícečetné mezery a řádky (tabulátor, vložení nového řádku/stránky…), pevné mezery a řádky
•Zarovnání do bloku, dělení slov
•Žádné sirotky a vdovy (1 řádek odstavce na jiné straně)
•Nadpisy formou stylů (jednotnost + generování obsahu) – svázání s následujícím
•Mezery za interpunkčním znaménkem, ne před ním (výjimka závorky, uvozovky)
•Spojovník (nebude-li) X pomlčka (1938–1945) Levý Alt + 0150
•Uvozovky české (6699), procenta X procentní
•A další, např. v typografickém taháku
Cvičení typografie MS Word
•Změňte font textu na Garamond, velikost 11, zarovnání do bloku, řádkování 1,15, automatické dělení
slov
•U všech odstavců nastavte odsazení prvního řádku o 1 cm
•Pomocí Ctrl+h odstraňte všechny dvojité mezery a zkontrolujte správnost mezer u interpunkčních
znamének a formátu uvozovek
•Vložte pevnou mezeru (Crtl+Shift+mezera) za všechny jednopísmenné předložky v kap. 1
•V kap. 2.2.4 všechny spojovníky nahraďte pomlčkou, kde má být
Cvičení typografie MS Word
•Na s. 2 vygenerujte obsah a na konci textu seznam obrázků
•Vyberte všechny nadpisy 1. úrovně a nastavte svázání s následujícím, kontrolu osamocených řádků a
vložení konce stránky před nadpis
•Aktualizujte obsah
•Do zápatí vložte čísla stránek zarovnané na střed, nastavte, aby se číslo stránky nezobrazilo na
první straně
•Před obrázek v kap. 2.2.2 napište větu „Výsledek ukazuje Obr. 1.“, kde odkaz na obrázek bude
pomocí křížového odkazu
•Vyzkoušejte si vložení poznámky pod čarou a citace pomocí nástroje v MS Word
Co je/není správně?
•Ukázka studijní opory kurzu základů počítačové gramotnosti – textové procesory
◦Struktura textu
◦Styl vyjadřování
◦Práce se studentem
◦Typografie
◦Návrhy na zlepšení?
Interaktivní prezentace
•Interaktivita možná i v textu (křížové/hypertextové odkazy)
•Zde pro ukázku MS PowerPoint
◦Hypertextový odkaz – místo v dokumentu
◦Animace – kliknutí na objekt
◦Akce (pod objekty) – přechody mezi snímky, spuštění programu, přehrání zvuku…
•Cvičení:
◦Vytvořte manuálně kopii slidu 15 a 17 (ne zkopírováním)
Typy materiálů – základní studijní opora
•Soubor: libovolný soubor ke stažení
•Kniha: dlouhý textový materiál dělený na kapitoly, lze zařadit i multimédia
•Stránka: webová stránka jako součást kurzu – snadnější aktualizace + dostupnost
•Přednáška: adaptivní výkladový materiál => posloupnost aktivit s různými cestami procházení, např.
dle kontrolních otázek
•
•
Texty v HTML (Moodle)
•Formátování (nadpis, font, velikost písma, tučné/kurzíva…)
•Barva textu a pozadí
•Zarovnání, body, číslování, odsazení
•Vložení a nastavení obrázků a videa/zvuku, tabulky… (zarovnání, rozměry, odsazení, rámeček,
titulek…)
•Pevné mezery, speciální znaky (ve zdroji posloupnost znaků, např. pevná mezera je  )
•HTML odkazy
•Hledat/nahradit
•Úprava zdrojového kódu
Zdrojový kód – tagy
•Tagy pro nastavení nad prostým textem
•V ostrých závorkách
bez mezer
•Většina párová
•Neznámé tagy ignorovány •Dvě mezery jako jedna •Enter (řádky) bez významu (jen přehlednost) •Mnoho možností, pro začátek základ, další tagy, atributy a tipy např. v HTML příručce Základy tagy •Nadpisy
•Vložení obrázku (nepárový)
•Blok textu
•Odkaz
•Poznámka
Vybrané atributy
•Align = zarovnání
•Style = formát textu (např. barva) červená
•Href = cesta k odkazu odkaz
HTML cvičení
•Vezměte cca A4 textu studijní opory a vytvořte z ní studijní materiál stránka ve vašem modulu
•Nastavte nadpis(y)
•Zarovnejte vše vlevo
•Font písma bezpatkový, 12 bodů
•Klíčová slova tučně
•Vložte min. 1 obrázek, nastavte velikost, obtékání, zarovnání
•Vložte min. 1 embed videa z YouTube
•Vložte min. 3 odkazy
•Zobrazte výsledek ve zdrojovém kódu a projděte si ho
Exkurz do LaTeX
•TeX v public domain (Stanford University), LaTeX nadstavba (systém maker
•Proti WYSIWYG editorům formátovací značky => kompilace do PDF (nebo .tex)
•Sazba stránky s algoritmy pro dodržení typografických pravidel (někdy problém s jazykovými, vč.
dělení slov)
•Dostupná řada šablon pro typy textu (leták, kniha, článek…)
Zápis v LaTeX
•Na začátek nutná iniciace balíčků (např. čeština, grafika…)
•Podobně jako tag, může mít různé parametry, nutné dodržení velikosti písmen
•\prikaz[nepovinny_parametr]{povinny_parametr}
•Struktura pro formu i obsah apod.
•Prostředí pro bloky obsahu (\begin … \end), např. seznamy
•Příkazy opět najdete na webu, např. ShareLaTeX Documentation, příp. základy v češtině, podrobnější
nebo LaTeX v kostce
•Ukázka bakalářské práce
Vyzkoušejte ShareLaTeX
•Vezměte cca A4 textu studijní opory a vytvořte z ní studijní materiál stránka ve vašem modulu
•Klíčová slova tučně
•Vložte min. 1 obrázek, nastavte velikost
•Vložte min. 3 odkazy
Úkol bloku
•Vyberte si formát pro základní studijní materiál
•Upravte obsah s využitím vhodných formátovacích nástrojů
•Dodržte didaktická pravidla pro studijní opory
•Dodržte jazyková a typografická pravidla
•Myslete na interaktivitu
•Časová náročnost základního studijního materiálu min. 30 min.
Děkuji za pozornost.