Rozvoj IT kompetencí PAVLA KOVÁŘOVÁ Kdo jste? •Jméno •Očekávání •Motivace Organizační pokyny •Setkání každý sudý čtvrtek 10:50–14:05 G02 (dnes výjimečně lichý) •Prezenční: docházka nutně 5x + aktivní práce na cvičeních •Kombinovaní: docházka min. 2x + aktivní práce na cvičeních + účast na školení dle volby po schválení (min. 4 hodiny, praktické, ne úplné základy; celkový rozsah min. 8 hodin) •Závěrečná práce (všichni): ◦Týmová úprava obsahu e-kurzu dle volby ◦V rámci úprav každý vytvoří 1 produkt v návaznosti na každé cvičení (tj. každý 6 produktů) ◦Termín odevzdání ve zkouškovém, ale možné tvořit průběžně na cvičeních ◦Prezentace + obhajoba Obsah předmětu 1.29. 9. Organizace; timemanagement a online spolupráce; e-learning, LMS a výukové cíle 2.6. 10. Moodle, externí a rozšiřující materiály, komunikace v e-learningu 3.20. 10. Základní studijní materiály se zaměřením na textové opory a interaktivní prezentace 4.3. 11. EdX (Anna Winklerová); Vizualizace informací se zaměřením na grafy, myšlenkové mapy a infografiky 5.1. 12. Testy a úkoly 6.15. 12. Vaše volba (sběr podnětů do 27. 11., hlasování do 5. 12.) • Závěrečný úkol •Nabídka kurzů z kurzy.knihovna.cz - registrace ◦Dětský knihovník – Google Disk ◦Informační bezpečnost – revize ◦Citace pro učitele – revize a posun, Google Disk ◦Autorské právo nejen pro knihovníky – revize ◦??? (oslovte autora) – nápady? •Týmy vytvoříme v Google dokumentu - https://goo.gl/SXFKYI ◦Cca 5-8 lidí ◦Představte se, co můžete nabídnout týmu + jaké téma vás zajímá ◦Online do 6. 10. Online spolupráce •Web 2.0 = vlastní tvorba a sdílení •Sdílení součást mnoha služeb => výběr závislý na cíli spolupráce •Společná tvorba/revize e-kurzu = soubory, dokumenty, videa… + organizace týmu + čas vždy problém Cloudové služby •Výrazný nárůst s mobilními zařízeními •Synchronizace, online, někdy offline •Ne všechny internetové služby (terminálové) •Produkt garantován poskytovatelem, např. se stará o uložení a mirroring dat •Škálovatelnost, placení jen za využité •Bezpečnostní výhody i nevýhody – zde neřešíme Cloudová úložiště •Velmi rozšířené – dostupnost souborů uživatele kdekoli a kdykoli (s internetem) •Automatické synchronizace, příp. manuální •Základ také sdílení s dalšími uživateli – různé možnosti autorizace •Řešení přístupu i zálohy, možnost obnovení po smazání + verzování souborů (ne všechny služby) Drobpox •Soubory a složky jako Win (ne příliš metadata) •Velmi dobrá synchronizace, verzování, archivace smazaných souborů (zdarma 30 dní, placená neomezeně) •Ve verzi zdarma velmi omezená kapacita (2GB) •Spolupráce s řadou mobilních aplikací (Drive, Acrobat Reader…) •Možnost poznámkování v aplikaci Google Drive •Desktopová, mobilní, online verze •Zdarma v podstatě neomezený (15 GB) •Řada spolupracujících aplikací •Odděleno My Drive a Shared with me •Možné využít běžné soubory i Google (dokumenty, tabulky…) – rozdíl hl. při úpravách; OCR •Offline dostupnost nutné nastavit •Složková struktura, sdílení, autorizace •Verzování, obnova smazaných souborů, sledování změn (browser) •Dokumenty, tabulky, kreslení, prezentace, formuláře… Google dokumenty •Automatické ukládání, společná tvorba v reálném čase (jedna verze, ne conflicted copies) •Zobrazení podobné, ale jednodušší než Word •Soubor: Historie revizí, stažení, publikování na webu, e-mail přispěvatelům… •Úprava: Ctrl + Y, Z, X, C, V, A, F, H; Ctrl + Shift + V… •Úprava, návrhy, komentáře •Základní formátování, styly, obsah, tabulky •Pravopis, automatický překlad (translator), počítání slov/znaků •Silná podpora vyhledávání (research, define, link) •Označování lidí => notifikace Google Kalendář •Timeboxing – jednoduchý timemanagement (rozdělení času dne) •Sdílení, mobilní verze •Možné notifikace •Metadatové pomůcky (např. místo konání) •Alternativy: Fruux, Foogi Evernote •Práce s poznámkami + jejich organizace (složky - notebook) •Pro orientaci nutné dobré pojmenování + metadata (tagy) •Poznámky nejen textové, ale i multimédia + linky mezi poznámkami •Sdílení, mobilní verze, offline uložení •Řada doplňků, např. pro výstřižky, kreslení… Trello •Nástěnka – jednotlivé projekty, okruhy úkolů, např. škola •Seznamy – soubory karet, organizace, např. postup plnění (To Do – Doing – Done) •Karty (post-it) – lze sdílet mezi nástěnkami, možné subkomponenty, např. checklist, obrázky, přílohy, deadliny, barevné labely… •Karty vhodné na úrovni dílčích úkolů (ne psaní seminárky, ale rešerše, čtení, tvorba abstraktu…) •Každý jiný styl – co na kterém typu, např. jen jedna nástěnka na vše •Samozřejmé sdílení (i ve verzi zdarma), cloud (synchronizace, mobilní) => řízení týmu trello Můj styl DOKUMENTY MAIL DISK KALENDÁŘ SW Pro všechny používané typy zařízení Možnost zoomu (den, týden, měsíc) Změny, změny, změny Vyhovuje více než 3 týdny Papír, tužka SW doporučil Daniel Gamrot •Hlava a celé tělo jako nejdůležitější rádci •Moleskine a Stabilo Point 88 pro přemýšlení v myšlenkových mapách •Evernote pro archivaci a psaní •Sunrise Calendar propojený s Google kalendářem pro události •Wunderlist pro úkoly a projekty (běžně Todoist, Gtask, Remember the Milk…) •Fiverr pro delegování práce • Čas „Většina lidí alibisticky tvrdí, že nemá čas, přitom nikdy v historii neměli lidé tolik volného času jako nyní. Před 100 lety byste na 100 kilometrů potřebovali minimálně jeden den, a ne hodinu. Před něco málo než 100 lety trvala denní pracovní doba 16 hodin, pak 12 hodin, později 10 hodin, a to šest dní v týdnu. Dnes se už v některých státech uvažuje o pouze čtyřech pracovních dnech po sedmi hodinách. Navíc žijeme stále déle. 99 % existence člověka byla průměrná délka jeho života osmnáct let. V roce 1900 muži umírali přirozenou smrtí průměrně ve čtyřiceti šesti letech. Dnes je to o 30 let víc. Nyní máme nejvíce použitelného času v naší historii. Jenže většina lidí ho taky nejvíce tráví buď u televize, nebo „společenskými“ záležitostmi. My dnes žijeme ve skvělé době a máme spoustu času. A naprostá většina lidí si stěžuje, že nemá čas.” • VEJNAR. Pavel. Jak na organizaci času s Things (příručka). Appliště [cit. 2015-10-28]. Dostupné z: http://www.appliste.cz/jak-na-organizaci-casu-s-things-prirucka/ Chyby v řízení času •Největší rizikové faktory pro ovládnutí TM dle Briana Clegga: ◦vy sami, ◦ostatní lidé, kteří Vás vyrušují z práce, ať již formou přímé či nepřímé komunikace, ◦nepředvídatelné či neovlivnitelné faktory – např. zpoždění vlaku, nemoc kolegy atd. • •CLEGG, Brian. Time management. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, iv, 110 s. V kostce (CP Books). ISBN 80-251-0552-0. Vy sami •snaha vyřešit všechny požadavky okamžitě, •řídit se pevně stanovenými časovými hranicemi, •snaha odkládat komplikovanější projekty, •pocit, že volný čas či čas určený pro biologické potřeby je promarněný, •neschopnost odmítnout prosby a požadavky druhých, •nejistota při práci – přehnaná kontrola, •neschopnost určit priority, •potíže s delegováním atd. • Ostatní lidé •nadřízený požaduje splnění více úkolů a nestanoví priority a data odevzdání, •nerespektují váš pracovní řád (pracovní doba, dovolená, doba oběda), •nerespektují vaši pracovní náplň (řeší s Vámi problémy, které se Vás netýkají), •svolávají neplánované porady, •delegují úkoly na poslední chvíli bez nutných kompetencí atd. • Generace TM dle S. Coveyho Getting thing done (David Allen) •Ovládnutí postupu – hlava k přemýšlení, ne ukládání => záznamy •Význam položky ◦sesbírat úkoly ◦zpracovat ◦zahodit ◦Provést – pod 2 minuty = udělej hned ◦delegovat ◦odložit (někdy, možná, další kroky, diář) ◦archivovat ◦zorganizovat ◦zkontrolovat ◦udělat • • Pomodoro technika 1.Seznam úkolů 2.Časovač (kuchyňská minutka) na 25 minut 3.Intenzivně jeden konkrétní úkol celých 25 minut 4.Po zazvonění 5 minut pauzu 5.Zvolte další úkol (nebo pokračujte v rozdělaném, pokud nedokončen) a zase 25 + 5 minut 6.Po 4 cyklech jedna delší pauza (15 až 30 minut) •SW: Focus Booster, TomatoTimer… Revize => žrouti času •Snímky dne – Google kalendář, formulář Excel, Timesheet (Time Tracker) •Analýza času na počítači – Toggl •Pracovní stůl / dokumenty / hledání – ergonomie, štítkování, popisování, třídění •Čas v aplikacích - Gmail meter, RescueTime Vyzkoušejte si •Trello a libovolný nástroj na práci s časem •Zkuste alespoň jeden den v nejbližším týdnu •Nejde o průběžný úkol k plnění předmětu, jen pomůcku pro sebeřízení •Další tipy k sebeřízení viz KPI • E-learning •Obecně libovolné vzdělávání s podporou ICT (multimedia /computer-based training), v užším vymezení vzdělávání online •Historicky především sdílení výukových materiálů, klíčová ale také správa studentů a evaluace kompetencí •V moderním pojetí klíčové využití internetových služeb a zdrojů => multimédia, linky, embedy… •Bez tutora + komunikace omezená efektivita – základ vzdělávání nejen prezentace, ale hlavně zpětná vazba (možné řešení automatizací, ale omezené) • E-learning •Student-centered => přizpůsobení obsahu i formy, např. ◦popularita vizualizací, výukových videí…, ◦nelineární učení, zkoušení místo manuálů, ◦INTERAKTIVITA ◦Pozor! Různé učební styly •Nastavení systému musí odpovídat obsahu – sice možná technická podpora, ale s základními znalostmi tématu kurzu => spolupráce technika a učitele • Varianty e-learningu •Otevřené (nejen MOOC) X uzavřené – rozdíl mj. autorská práva •Spojení nezávislých SW/služeb nebo LMS •Web-based training: didakticky zpracované www a další zdroje, komunikace obvykle e-mailem •Online learning: speciální výukový SW •Možné spojení s F2F = blended learning Pros&cons VÝHODY Dostupnost materiálů + formáty + ukládání/poznámky/vyhledávání Snadná aktualizace materiálů + opakované využití + využití OER Možná participace studentů na obsahu (sdílení, spolupráce, vzájemné hodnocení…) Sebeřízení (čas, místo, tempo, výběr materiálů) + odstranění některých bariér, vč. hendikepů Možná anonymita (strach z projevu neznalosti) Možnost automatického vyhodnocení testů Analytika chování studentů NEVÝHODY Potřeba technických dovedností + vybavení tutora i studentů Chybí přímý kontakt se žáky – horší zapojení méně aktivitních Problém motivace (vnitřní/vnější) Možný technostres (moc komunikace/obsahu) Výrazně náročnější na tutora při zavádění + aktualizace LMS •Vznik 1999 •"anywhere and anytime", 24/7/365, vše na jednom místě, hl. organizace výuky •Různě složité systémy, funkce •Základ: komunikace, sdílení obsahu, tvorba výukových objektů, administrace studia, hodnocení a evaluace •Problémy: nutné se přizpůsobit nastavené struktuře (omezené přizpůsobení), vývoj a kompatibilita ADDIE model https://hortmonvera.wordpress.com/2015/03/06/addie-instructional-model/ • Výsledek obrázku pro addie model Výsledek obrázku pro addie model Výukové cíle •ICT jen nástroj – základem je obsah => definován ve výukových cílech •Kognitivní (Bloom), psychomotorické (Dave), afektivní (Kratwohl) => nutné myslet na všechny •Cílem motivovat ke studiu – dosažitelnost, uplatnitelnost v praxi •Důležité i po výuce => zhodnocení efektivity •Ověřitelné dlouhodobě, těžké zjištění (Kirkpatrickův čtyřúrovňový model evaluace vzdělávání) Bloomova taxonomie •Zkusme společně definovat 3 příklady cílů pro každou úroveň ◦Téma: základy práce s internetem ◦Cílová skupina: senioři se základní počítačovou gramotností Taxonomie psychomotorických cílů •H. Dave, praktické dovednosti ◦Imitace (nápodoba) – vědomé napodobení po impulzu ◦Manipulace (praktická cvičení) – schopnost podle návodu, rozlišení vhodné činnosti ◦Zpřesňování – růst přesnosti výkonu ◦Koordinace – schopnost řetězit činnosti ◦Automatizace – růst výkonu s nižší energií • • Taxonomie afektivních cílů •D. B. Kratwohl => kompetence nestačí, nutná internalizace hodnot (růst zainteresovanosti) ◦Přijímání (vnímavost) – citlivost k podnětům, ochota přijímat ◦Reagování – aktivita z vlastní vůle na podnět ◦Oceňování hodnoty – hodnota ovlivňuje člověka ◦Integrování hodnot (organizace) – hierarchie různých hodnot ◦Internalizace hodnot v charakteru – pevné místo v hodnotové hierarchii jedince, dlouhodobý vliv na chování • • Vyzkoušejte si Google dokumenty •Týmy pro revizi e-kurzu - otevřete Google dokument https://goo.gl/SXFKYI ◦Pište ke všem tématům, které zvažujete ◦Jméno + co můžete nabídnout ◦Reagujte na ostatní pomocí komentářů – doptávejte se ◦Podívejte se na historii revizí •Návrh obsahu ◦Vložte před své téma konec stránky ◦Definujte cílovou skupinu + její potřeby => anotace kurzu ◦Navrhněte výukové cíle ◦Upravujte pomocí návrhů, komentáře ◦Vložte obrázek k tématu, link na využitelné materiály ◦Text vhodně formátujte • Zadání úkolu •Vytvořte tým + domluvte se na e-kurz (každý tým musí mít jiný) •Vytvořte seznam modulů – témat (4-13) •Ke každému modulu napište anotaci + výukové cíle •Termín na konci semestru (moje kontrola), ale bez toho se nehnete dál •Google dok – příště projdeme a dáme zpětnou vazbu, kdo už bude mít Děkuji za pozornost.