ZA ZDMI AKADEMICKÉ KNIHOVNY kombinovaná etnografická studie informačního chování osmi studentů techniky Alena Chodounská Metodologie pro informační studia a knihovnictví 1 Informační chování 18. 11. 2016, Brno, MU FF KISK Něco málo o mě • 2008 – Národní technická knihovna (NTK) • 2015 – vedoucí Referenčního týmu NTK • 2008 – 2016 KISK • DP Za zdmi akademické knihovny • Libdesign Co mě zajímá • Informační chování a uživatelské průzkumy • Uživatelská podpora a služby • Vedení lidí a interní komunikace Alena Chodounská Chodounska.alena@gmail.com 773 850 851 Co řešíme • Jak jako knihovna můžeme podpořit úspěšné studium dejvických bakalářských studentů? • Kdo jsou (potenciální) uživatelé NTK z dané skupiny? • Co o nich vlastně víme • Statistiky, průzkumy, zpětná vazba • Co o nich nevíme • Kontext (nároky, návyky, potřeby, zkušenosti s knihovnou) • Generace mileniálů vs. generace Y • Technické obory vs. další disciplíny Jak můžeme lépe poznat (potenciální) uživatele ? Průzkum informačního chování Kombinovaná etnografická studie osmi studentů techniky na bakalářském stupni Kombinovaný/smíšený přístup • Kombinace přístupů (kvantitativní i kvalitativní) • Kombinace metod sběru dat (rozhovory, virtuální etnografie, fotodeníky) Etnografie • Původ: sociologie, psychologie a zejména sociální antropologie • Pozorování sociálního a kulturního života komunit • Co nejméně zaujatě porozumět kultuře a přeložit ji lidem vně skupiny • Pozorovat, co lidé „opravdu“ dělají Průzkum informačního chování Kombinovaná etnografická studie osmi studentů techniky na bakalářském stupni Studenti techniky • Kurikulum a studijní povinnosti vybraných studentů a technických oborech Bakalářský stupeň • Mileniálové/generace Y a jejich informační chování Harmonogram průzkumu = Osnova přednášky Výzkumná otázka Průzkum literatury Návrh výzkumu Průzkum terénu Sběr dat Analýza dat Závěry • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Srpen 2015 Srpen 2016 Průzkum literatury Návrh výzkumu Analýza dat Sběr dat Závěry Výzkumná otázka 08/2015 01/2016 08/201604/201611/2015 Harmonogram v praxi Průzkum terénu Osnova • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Výzkumné otázky 1. Lze na základě kombinovaného etnografického průzkumu osmi bakalářských studentů ze dvou technických univerzit identifikovat vzorce informačního chování a informační potřeby, které nebyly v dosavadních uživatelských průzkumech v NTK spatřeny? Pokud ano, jaké to jsou? Resp., jak studenti adresovaní v tomto průzkumu „opravdu“ zacházejí s informacemi, informačními zdroji a nástroji, a my o tom nevíme? 2. Jaké je mezi účastníky průzkumu povědomí o existujících službách NTK a jiných knihoven? Jak (pokud vůbec) vnímají studenti potencionální roli knihovny v jejich vzdělávacím procesu? 3. Mohou být nálezy zjištěné v rámci tohoto smíšeného etnografického průzkumu relevantní a použitelné jako podklad pro navrhování a rozvoj efektivních akademických služeb NTK pro konkrétní cílovou skupinu? Osnova • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Práce s literaturou • Existují podobné výzkumy? • Jaké jsou nálezy? • Jaké jsou trendy? • Co je převažující diskurz? • Kdo se problematice věnuje? • Jaké se používá terminologie? • Jaké zdroje jsou nejčastěji citované? • Jaká klíčová slova jsou vybrána? Stanovení výzkumné otázky Dohledávání další literatury Návrh výzkumu • Jaký přístup byl použit? • Jaké metody sběru dat? • Jak byli získáni informanti? • Jak jsou data analyzována • Liší se mé závěry od jiných autorů? Proč? • Jaké články se věnují popsaným problémům? • Jak jsou data prezentována? Vyhodnocení a diskuze • Orientace v novém tématu • Inspirace (metody, terminologie, odborný text atd.) • Srovnání (metody, nálezy, aplikace v praxi atd.) Praktické typy • Úsporné čtení • Cílené čtení • Ukládání a organizace zdrojů • Poznámky! • Metavýzkumy Moje hlavní inspirace • KRUEGER, Stephanie, 2016. Beyond the Paywall: A MultiSited Ethnographic Examination of the Information-Related Behaviors of Six Scientists [online]. Berlin, 2016 [cit. 2016- 08-22]. Dostupné z : http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.2146.2642. PhD Dissertation.Humboldt-Universität zu Berlin. • FOSTER, Nancy Fried a Susan GIBBONS. Studying Students: The Undergraduate Research Project at the University of Rochester [online]. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2007 [cit. 2016-08-22]. Dostupné z: http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/pu blications/booksanddigitalresources/digital/Foster- Gibbons_cmpd.pdf. • GABRIDGE, Tracy, Millicent GASKELL a Amy STOUT. Information seeking through students’ eyes: The MIT photo diary study. College & Research Libraries. 2008, roč. 69, č. 6, s. 510–523. • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. • CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. Los Angeles: SAGE, c2014. ISBN 978-1-4522-2609-5. Osnova • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Návrh průzkumu • Metody a postupy vhodné pro zodpovězení výzkumných otázek • Jak studenti „opravdu“ pracují s informacemi • Porozumění kontextu (User-Centered Research vs. „Library-Centered Research“) 3 fáze sběru dat: 1. Příprava na práci v terénu 2. Sběr dat v terénu (rozhovory, printscreeny, fotky) 3. Výstupní pohovory Návrh průzkumu Metoda Účel Získaná data Harmonogram osobní hloubkové rozhovory Poznat kontext, ve kterém studenti pracují, zjistit jak popisují své informační chování a jak využívají knihovnu. VO1, VO2, VO3 Nahrávky a přepisy rozhovorů; kódované poznámky. Uložené na Google Drive březen – červen 2016 virtuální etnografie Pozorovat studenty v online prostoru při interakci s informacemi. Zjistit nakolik je do jejich zdrojů a strategií zahrnuta knihovna. VO1, VO3 Printscreeny; kódované poznámky organizované v tabulce. Uložené na Google Drive květen – červenec 2016 fotodeníky Poznat kontext, ve kterém se studenti pracují a žijí, zjistit jak vnímají knihovnu a její služby. VO2, VO3 Fotografie; kódované poznámky organizované v tabulce. Uložené na Google Drive červen – červenec 2016 Osnova • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Příprava na terénní průzkum 1. Pozorování virtuálního prostoru studentů • Webové stránky školy • Sylaby předmětů • Poskytovatelé podpory studentů • Výstup = tabulka v Excelu, cca 80 řádků Příprava na terénní průzkum 2. Pozorování fyzického prostoru a studentů • Den otevřených dveří na VŠCHT • Přednáška na FIT ČVUT Příprava na terénní průzkum 3. Testování osnovy rozhovorů • Absolventka VŠCHT • Absolventka VUT • Chat na FB s budoucí informantkou Cíle přípravy: • Předporozumění prostředí a terminologii • Potvrzení/vyvrácení předpokladů • Získání sebevědomí pro vstup do terénu Nábor informantů 1. FB příspěvek …zaostřeno na NEUŽIVATELE 2. Mail vyučujícím 3. Sněhová koule Popis vzorku Přezdívka informanta Rok nar. Škola Fakulta Ročník Zdroj kontaktu Marta 1994 ČVUT FIT 1. známá Milan 1994 ČVUT FIT 1.nMgr známý Václav 1993 ČVUT FIT 2-3 známý Eva 1993 ČVUT FSv 4. Marty přítel Karel 1994 ČVUT FSv 3. Ivety přítel Blanka 1995 VŠCHT FPBT 3. Ivety přítel Monika 1995 VŠCHT FPBT 3. Ivety přítel Iveta 1994 VŠCHT FPBT 3. Marty přítel Osnova • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Hloubkové rozhovory • Polo strukturované, hloubkové rozhovory v kavárně • Kontext, studijní požadavky, informační zdroje a taktiky, zkušenosti s knihovnou • Nahráváno na mobil + poznámky • 8 informantů, 475 minut záznamu, 67 s. text • březen – červen 2015 Přezdívka informanta Trvání rozhovoru (v minutách) Marta 39 Eva 61 Iva 141 Blanka 82 Monika Karel 41 Milan 43 Václav 68 Celkem 475 Průměrně 59 Osnova rozhovorů Praktické typy • Zahřívací otázky • Důvěra (sdílení, tykání, neformální prostředí atd.) • Poznámky i nahrávka • Nenapovídejte, nepřerušujte, nedoplňujte • Otevřené otázky Průběh rozhovorů • Důraz na získání důvěry • Jednotlivci i dvojice Přepisy a kódování 1. Přepis • Poslech a zjednodušený přepis • Shrnující protokoly 3. Druhé kódování • Tabulka v excelu • 5 kategorií, 27 kódů • Křížové skrovnání 2. První kódování • Vytištěné protokoly • Zvýrazňovačem 4 kategorie: Informační zdroje, kontext studia, Práce s inf. knihovna Seznam kódů rozhovorů Kategorie kódu Kód Informační zdroje informační zdroje o studiu informační zdroje k úkolům informační zdroje ke zkouškám Kontext studia kurikulum rozvrh distribuce studijních materiálů počet předmětů za semestr infomační vzdělávání ukončení předmětů charakter úkolů požadavky na doplnění zdrojů Postup při práci s informacemi zkušenosti s tvorbou odborných textů postup při psaní citování a citační manažery bakalářské práce postup při vyhledávání Google a Google Scholar oblíbené místo ke studiu digitální nebo tištěné materiály oblíbený způsob učení Knihovna studijní prostory výpůjční služby elektronické zdroje komunikace s knihovníkem Laboratoře (pouze FPBT) první laboratoře laboratorní protokoly informace k úlohám Praktické typy • Vztáhněte kódy k výzkumným otázkám. • Sledujte, co se opakuje. • Sledujte co se výrazně liší. Virtuální etnografie • 8 informantů, 141 printscreenů, 64 zdrojů • Cíl = „zachytit okamžik v čase ve kterém dochází k interakci s informacemi“ • Pro realizaci „virtuální etnografie“ printscreeny poprvé použila Krueger v roce 2016 • Zadání mailem: • květen/červen 2016 Informant Počet printscr. Marta 30 Eva 14 Iva 27 Blanka 3 Monika 5 Karel 7 Milan 47 Václav 8 Celkem 141 Průměrně 18 Kódování printscreenů Popisky řádků knihovní neknihovní Celkový součet Blanka 2 3 5 Eva 14 14 Iva 8 19 27 Karel 7 7 Marta 30 30 Milan 47 47 Monika 3 3 Václav 8 8 Celkový součet 10 131 141 1. Komentáře k printscreenům • Výstupní rozhovor nad PrtSc • Co si dělal? Proč? Byl jsi úspěšný? 2. Analýza • Pozorování printscreenů & komenáře • Rekonstrukce aktivity • Dva monitory 3. Kódování • Tabulka v Excelu • Printsreen = řádek • Skupina kodu = sloupec • 15 skupin kódů 4. Vyhodnocení • Kvantitativní analýza (kontingenční tabulka) • Kvalitativní analýza (komentáře a poznámky) Kódy Skupina kódů Počet kódů ve skupině Příklad kódů ID printscreenů 141 1.01, 1.02…3.12, 3.13… Informant 8 Marta, Iveta, Milan…. Fakulta 3 FIT, FSv, FPBT Název zdroje /Odpovědnost 64 Google, FIT Wiki, ScienceDirect… Odkaz 64 Zpřístupnění knihovnou 2 Knihovní, neknihovní Otevřenost 4 Otevřený, heslo, souhlas, registrace Jazyk zdroje 2 Cze, eng Kategorie zdroje 22 Osobní blog, školní-dynamický, školní- statický… Typ zdroje 13 Blog, školní systém/web, odborná databáze placená… Studijní povinnost 4 Úkol, zkouška, o studiu, bakalářka Typ akce 7 stahování programu, studium materiálů, vyhledávání, procvičování matematiky… Přístup přes 5 Google, přímo, web chemTK, web NTK, Edux Vyhledávací dotaz/Pozn. Nepovinné Jak psát abstrakt, tar cjf, ws2812b rapsberry… Komentář informanta Nepovinné Narazila na knihu, kde to bylo zmíněno, takže jsem jí hledala. Název kódu Příklad zdroje vyhledávač Google Google vyhledávač Summon Summon NTK, Summon chemTK školní systém/web Edux, SIS, Katedra technologie staveb, University of Buffalo… diskuzní fórum FB skupina, Primát, Stackoverflow, Reddit… kolab-encyklopedie FIT Wiki, Wikiskripta, Wikipedie-ENG, Wikipedie-CZE odborná databáze - volná ArchDaily, EU Pesticide Databases, NCBI odborná databáze - placená Science Direct, Springer Link blog Hackaday, Parallel computing, patric JMT… komerční webové stránky Thorn Lighting, Zákony pro lidi podpora matematika MaRast, Wolframe Alpha podpora programování ProgTest, STLinux, w3schools, GitHub… YouTube YouTube ostatní Fiťák, Google Street View, Google formulář Fotodeníky 1. Nezbytné věci které nosíš sebou do školy 2. Tvůj pokoj s počítačem 3. Nejoblíbenější část dne 4. Místo kde skladuješ knihy a učební materiály do školy 5. Jak organizuješ svůj čas 6. S kým nejradši studuješ 7. Jeden obrázek knihovny, který bys ukázala nováčkovi 8. Tvoje oblíbené místo ke studiu (v knihovně i někde jinde) 9. Oblíbené místo v Kampusu (v knihovně i někde jinde) 10. Místo v Kampusu, které tě rozčiluje a nelíbí se ti (v knihovně i někde jinde) 11. Něco bez čeho nemůžete žít 12. Noc před důležitou zkouškou (Pokud bude příležitost) 13. Něco, co bys nazvala „high tech“ 14. Cokoliv co chceš :-) Informant Počet fotografií Václav 14 Marta 13 Milan 10 Eva 15 Karel 13 Iveta 15 Monika Blanka - Celkem 80 Průměr 10 • 6 informantů, 80 fotografií • červen/červenec 2016 Kódování fotografií 1. Komentáře k fotkám • Výstupní rozhovor nad fotkami • Komentář 2. Analýza • Pozorování fotek • Přepis komentářů a vlastníc poznámek do tabulky 3. Vyhodnocení • Kvalitativní analýza • Hledání společných vzorů a odlišností Organizace dat a archivace • Notebook a Google Drive • Archivace vypálených / vytištěných materiálů • Open Data vs. Ochrana soukromí Etika výzkumu • Citlivá data – důvěra • Informovaný souhlas • Důsledná anonymizace • Osobní údaje • Témata prací Harmonogram průzkumu • Stanovení výzkumné otázky • Průzkum literatury • Návrh průzkumu • Průzkum terénu • Sběr dat • Analýza dat • Závěry Rozhovory - studium • Velké fakulty (FIT-1700, FSv-4500, FPBT-1500) => Masový přístup, velká úmrtnost, • Průběžná práce v semestru • UKONČENÍ = ZÁPOČET + ZKOUŠKA (často kombinace písemné i ústní) • ZÁPOČET = praktické úkoly, zápočtové testy během semestru (od 2. týdne semestru) • Odborné texty a práce s odbornými zdroji není vyžadována (vyhledávání, citování, psaní) Studium „Já přišla na vejšku a bylo všechno jinak. Přišla jsem do posluchárny, kde nebylo, kam si sednout. A sedla jsem si k nějaké holce a pak už jsem jí nikdy neviděla. Nic jsme nevěděli a nikdo nám nechtěl nic říct. Nevěděli jsme za kým jít.“ (Iveta, FPBT) „Chce to aby člověk trochu věděl, jak to funguje, aby tam chybu našel. A to je pro prváka z gymplu, který vidí Céčko poprvé hodně nápor.“ (Václav, FIT) „U většiny předmětů je semestr těžší než zkoušky. Nebo aspoň časově náročnější. Hodně lidí [z jiných škol] říká, že se celý semestr fláká, a pak o zkouškovým maká, tak u nás je to přesně obráceně.” (Václav, FIT) Studium • Kurikulum a rozvrh – První semestr pevně daný (vyhazovací předměty), dále dle fakulty. • FIT – volné kurikulum (obor až ve třetím ročníku) • FSv a FPBT pevně daný studijní plán • Studijní materiály poskytované školou • FIT – centrální přístup (Edux, MaRast, ProgTest…) • FSv, FPBT – na stránkách předmětů • Práce v terénu/laboratoři (kromě FIT) • Informační vzdělávání • FIT a FSv – nemá • FPBT – povinný předmět Chemická informatika FIT FSv FPBT Požadované výstupy (zmíněné) • výpočty • kódy/programy • technická dokumentace • referát • bakalářská práce • výpočty • výkresy • terénní zprávy • projektová dokumentace • mapové podklady • esej • bakalářská práce • výpočty • laboratorní protokoly/produkty • prezentace • projekt Chem. Inf. • bakalářská práce Potřebné informace (zmíněné) • programovací jazyky • matematické postupy • příklady k procvičování • technické listy výrobců a materiálů • weby výrobců • weby obcí • katastr nemovitostí • mapové podklady • matematické postupy • technologické postupy • terminologie • technologické postupy a vybavení v laboratoři • příklady k procvičování • odborné informace (články, knihy, normy a patenty) Požadavky a informační potřeby „Třeba k programování byly úkoly [každý týden]. Bylo jich 8 až 10 s tím, že měly různou časovou náročnost. Jednoduší pro mě tenkrát tak 5 hodin. Ty složitější tak 10 až 20.“ (Milan, FIT) „Počítáme, hodně počítání. U anorganický, jak probíhá reakce krok za krokem, co se kam váže a tak.“ (Blanka, FPBT) „Nejvíc [úkolů] je rýsování anebo počítání. Třeba když jsme měli konstrukce, tak to bylo jenom rýsování něčeho, anebo Pružnost a pevnost, tak to byly početní úkoly.”(Karel, FSv) „Měli jsme jít do terénu a dívat se jak ta krajina vypadá. Fotit si to. A pak to zapracovat do velké zprávy, která byla výsledek. Hodně z toho byly taky mapový podklady.” (Eva, FSv) Požadavky a informační potřeby Informační zdroje FIT FSv FPBT Průnik zdroji (zmíněné alespoň dvěma z jedné školy) FB skupiny (spolužáci) FIT WIKI ProgTest Edux Google Stackoverflow Dokumentace C a C++ YouTube Latex spolužáci (tváří v tvář) vyučující AutoCAD Google FB skupiny SIS VŠCHT spolužáci (tváří v tvář) Primát ChemTK EndNote SciFinder Google Google Scholar vlastní poznámky web školy sbírky úloh Webové stránky školy  Edux, MaRast, ProgTest  Sylaby Spolužáci  FIT Wiki & Fiťák  FB skupiny  Primát.cz  F2F Netradiční oborové zdroje  Stack Overflow, dokumentace k jazykům, YouTube, katastr nemovitostí, podniková literatura, krajina. Google! Knihovna Informační zdroje „Portály, co používám, jsou: Fiták, Edux, FIT Wiki a pak ProgTest.” (Václav, FIT) „Každý nový ročník má FB skupinu a jsou i [FB skupiny] na předměty třeba ‚Nechceme vypadnout z matiky nebo z BI-ZMA (Základy matematické analýzy)‘.“ (Václav, FIT) „Jako první se zkusí Google, jako druhý napsat na FB, kde se to dost řeší.” (Marta, FIT) „Většinou se to snažím najít sama přes internet. A pak když se vidím s kamarádama ve škole, tak na živo.” (Eva, FSv) „Na internetu taky bylo relativně dost věcí, co by se daly použít.... Hledal jsem přes Google.” (Karel, FSv) Dokud jsme neměli Chemickou informatiku, tak jsem nevěděla, že se to hledá jinde než na Googlu. Mě to přišlo hrozně hloupý, že nám to [Reaxys a Scifinder] nikdo neukázal.” (Iveta, FPBT) „Když jsem našla něco, co se mi líbilo a nešlo to zobrazit [na chemTK] tak většinou na Googlu Scholaru jsem to našla.” (Monika, FPBT) FIT FSv FPBT Využití tištěných fondů NTK 2 ze 3 0 ze 3 1 ze 3 Vyhledávání na webu chemTK / NTK 0 ze 3 0 ze 3 2 ze 3 Využití EIZ NTK 0 ze 3 0 ze 3 3 ze 3 Komunikace s knihovníkem 0 ze 3 0 ze 3 2 ze 3 Vztah ke knihovně • Knihovna jako pohodlná studovna • Neznalost e-zdrojů, nedostupnost tištěných knih. • Neochota oslovit knihovníka Vztah ke knihovně „Občas si tam třeba najdu nějakou knížku. Třeba k programování k Shellu jsou tam dobrý, ale to už je rozpůjčovaný. Co je dobrý, už je vypůjčený.“ (Marta) „Jedny skripta jsem si koupil za bakaláře. Ten limit už mam vyčerpaný i na magistrovi.“ (Milan) „Jak jsem zvyklý hledat informace sám na internetu, tak jsem takový samostatný. Až kdyby byl problém, tak se ptám.“ (Václav) Printscreeny • 141 printscreenů, 64 různých zdrojů • Ani jeden zdroj se nevyskytl u všech studentů. Nejblíže Google (7 z 8 studentů). • Nejčastěji: • Google • školní weby • diskuzní fóra • speciální zdroje • Knihovní zdroje pouze FPBT (n=10) Informant Počet printscreenů Milan 47 Marta 30 Václav 8 Součet 85 Typ zdroje Počet PrtScr Vyhledávač (33 Google) 41 školní systém/web 31 podpora programování 19 kolab-encyklopedie 15 diskuzní fórum 14 blog 5 volná odborná databáze 4 YouTube 3 licenzovaná placené databáze 3 ostatní 2 komerční webové stránky 2 matematika 2 Celkový součet 141 10; 7% 131; 93% knihovní neknihovní Počet knihovních zdrojů Vyhledávní • Vyhledávače (41 PrtScr) • 33 x vyhledávač Google • 7 x Summon • 1 x Fiťák • Přístup ke zdrojů přes (141 PrtScr) • 68 x Google • 55 x přímo • 10 x knihovna • 1 x Edux (YouTube Matematika) • 7 x N/A • Ani jeden snímek neukazuje použití uvozovek, logických operátorů jeden snímek pokročilého vyhledávání. Pouze studenti z FIT vědí, jak funguje vyhledávání frází, ale nepoužívají ho, protože je to příliš zdlouhavé. „Je to rychlejší, a pokud mi to nehází chybu, tak nechávám.“ (Milan) „Hledal funkci v C++ umožňující efektivní rozdělení stringu tj. řetězce znaků. Na Stack Overflow jsem našel kus funkčního kódu, který mi pomohl.“ (Václav) Sdílení • 8x FIT Wiki • 2x FB skupiny • 1x Primát • (7x StackOverflow) Specifické informační zdroje • 19 x podpora programování • 5x Blogy a osobní stránky • 2x Komerční weby • 4x Licencované odborné databáze • 3x Volné odborné databáze Informační zdroje Uzavřenost zdrojů • Více jak 25% printscreenů (n=36) pocházelo ze zdrojů vyžadujících přístupové heslo. Ve všech případech se jedná o systémy poskytované fakultou a o studentský portál FIT Wiki . Počet PrtScr dle otevřenosti zdroje 100; 71% 36; 25% 4; 3% 1; 1% otevřený heslo placený souhlas Fotografie • Knihovna jako oblíbená studovna. • Různé studijní návyky (klid vs. ruch, pohovka vs. stůl, tištěné vs. elektronické) • ICT: práce, zábava, škola, ukládání dat • Dva monitory u FIT • Komplexní pohled na uživatele – lidé Vyhodnocení 1. využívání pouze jednoduchého vyhledávání na Googlu (a v dalších zdrojích) 2. využívání speciálních informačních zdrojů a nástrojů 3. značná závislost na zdrojích poskytovaných školou 4. sdílení studijních materiálů i nelegálních kopií skript 5. atypické formy informačního chování v terénu a v laboratořích Mezi účastníky je velmi malé povědomí o službách knihovny. Knihovna je pro účastníky pohodlná studovna. Důsledky pro knihovnu 1. Zvýšení povědomí o knihovně a jejích službách. 2. Služby podporující skutečné informační potřeby, různé styly učení a celý výzkumný cyklus. 3. Propojování poskytovatelů služeb v kampuse „3 informační tepny“ • spolužáci (peers) • zdroje zpřístupňované školou • vyhledávač Google • Peer-to-peer služby, FB skupiny • Integrace do oficiálních i neoficiálních zdrojů a postupů • zlepšení pozice NTK ve výsledcích Googlu Zvýšení povědomí Reálné potřeby, styly učení a výzkumný cyklus Propojování CHODOUNSKÁ, Alena. Za zdmi akademické knihovny: kombinovaná etnografická studie osmi studentů techniky. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Kabinet informačních studií a knihovnictví, 2016. 140 s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/181814/ff_m/ Děkuji za pozornost Alena Chodounská alena.chodounska@techlib.cz chodounska.alena@gmail.com 773 850 851