Fenomén četby digitálních dokumentů na tabletu @tombouda 11/2016 Obsah 1. Čtení v době digitální 2. Výzkum - cíle - teoretická pozice - metodologie - výsledky 3. A jak sepsat váš výzkum? 2 3 Lineární četba tradinčího papírového média Nelineární komplexní četba dynamického multimodalního obsahu vyžadující vysokou úroveň interakce čtenáře s technologií. Četba – historie a trend Hyper čtení • Čtení více textu najednou • Filtrování • Povrchní čtení • Vyzobávání • Zavádění důležitosti • Důraz na vizuální informace • De-autorizace textu • Konstantní stav vyrušování 4 Book Wheel, The Various and Ingenious Machines of Agostino Ramelli, 1588 Čtení jako systém proměnných – Medium • Digitální dokument – PDF – mobi, ePUB, … – dynamický multimodální doc. • Tradiční kniha – Zařízení • Tablet • Čtečka • PC • chytrý mobil – Rozhraní a zobrazení • Jedno vs. dvojstránkové zobrazení • Otáčení stránek • Nástroje pro práci s textem – Účel čtení • Odpočinek • Učení – Typ textu • Odborný článek • Populárně naučná kniha • Beletrie • Poezie • Zprávodajství • Čtyřlístek – Osobnostní faktor čtenáře • Motivace • Soustředění • Aktuální pohoda (mental and physical wellbeing) • Socio-kulturní dimenze • Digital native vs. Digital imigrant • Čtenářská úroveň • Gender – Prostředí • Rušivé • Klidné 5 Výzkumy čtení • Perspektivy – Historická – Sociokulturní – Fenomenologická – Kognitivní – Neurofyziologická http://www.futurity.org/reading- novels-leaves-shadow-activity-brain/ • Přístupy – Pozitivistický – Interpretativní – Smíšený přístup • Trend: print vs. digital – Vizuální ergonomie – Metakognitivní funkce (zapamatování, porozumění, rychlost čtení) – Emoce 6 Výzkum 7 Výzkum – cíl a předpoklady • Cílem výzkumu je detailně popsat prožitek a zkušenost intenzivních uživatelů tabletu při četbě odborných textů v digitální podobě. • Předpoklady: a) Čtení odborných textů na tabletu je součástí osobního informačního prostředí. b) Čtení chápeme jako interakci člověka s technologií. c) Čtení chápeme jako vtělené poznání. d) Čtení nahlížíme optikou fenomenologie. 8 Výzkum – výzkumné otázky • Hlavní – HO1: Jaký prožitek zakouší intenzivní uživatelé tabletu při čtení odborných článků na tabletu? – HO2: Jak mohou zkušenosti intenzivních uživatelů tabletu implikovat design aplikací pro čtení? • Vedlejší – VVO1: Jakou roli hraje tablet v kontextu osobního informačního prostředí čtenáře? – VVO2: Jaký vliv má somatosenzorická zkušenost čtenáře na jeho práci s elektronickým textem? – VVO3: Jaký vliv má na prožitek z četby a na praktiky, které si čtenáři osvojují, nemateriální podstata elektronického dokumentu? 9 Výzkum - Teoretická pozice • Interpretativní výzkumné paradigma • Fenomenologie – Rigorózní deskriptivní přístup (Husserl) – Hermeneutický interpretativní přístup (Heidegger) – Tělesná fenomenologie (Merleau-Ponty) – V praxi např.: ROSE, 2011 nebo ROWSELL, 2014 • Informační věda – Modus technických a fyzikálních věd, – modus humanitních věd (kognitivní vědy) a – modus sociálních věd (Cibangu, 2010 a dále Steinerová, 2011). – Human – Information Interaction (HCI, HF) (Fidel, 2012) 10 Výzkum - Metodologie • Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) - primární metoda – Sběr dat: hloubkové polostrukturované rozhovory – Smith, Flowers a Larking, 2009; Koutná Kostínková a Čermák, 2013 • Positive Affect Negative Affect Scale (PANAS) – sekundární metoda – Sběr dat: dotazník – Watson, Clark a Tellegen, 1988 11 Výzkum - Výzkumný vzorek Požadavky: – Homogenní skupina -> Strategie záměrného výběru Kritéria výběru – Participanti studují nebo v minulosti studovali na univerzitě nebo vysoké škole. – Vlastní svůj tablet s operačním systémem iOS nebo Android a ten denně využívají za účelem četby. – V posledních třech měsících intenzivně čtou odborné texty na tabletu • nejméně 3 odborné/populárně naučné články • nejméně 1 odborná/populárně naučná kniha • čtenář je zvyklý s textem dále pracovat • čtení na tabletu je pro čtenáře přirozenou integrální součástí jeho života 12 Výzkum - Výzkumný vzorek Pohlaví:  ženy:  muži: 1 5 Věk:  < 30  => 30 2 4 Studijní obor:  zemědělské a biologickoenvironmentální vědy  technické vědy  společenské a humanitní vědy 1 1 4 Zařízení:  iPad I  iPad II  Samsung Galaxy Note 10.1  Nexus 7  Sony Xperia Z2  ASUS transformer Pad 300T 1 1 1 1 1 1 13 Výzkum – Výzkumná situace 1. Četba odborného článku (PDF) PRYMULA, R.; BENCKO. Očkování a jeho role v prevenci infekčních nemocí: Odmítání očkování -- vážný problém veřejného zdravotnictví. General Practitioner / Prakticky Lekar [online]. 2014, 94(6), 259-262 [cit. 2016-07-14]. ISSN 00326739. 2. Hloubkový polostrukturovaný rozhovor 3. PANAS dotazník 14 Výzkum – Analýza dat 1. Reflexe výzkumníkovy zkušenosti s tématem (mentální mapa) 2. Čtení a opakování čtení prvního rozhovoru 3. Počáteční poznámky a komentáře do textu prvního rozhovoru (QDA Miner – trial version) 4. Rozvíjení vznikajících témat z prvního rozhovoru 5. Hledání souvislostí napříč tématy pvního rozhovoru 6. Analýza dalšího případu (opakování) – v tomto bodě byl pozván další participant, se kterým byl proveden rozhovor. Situace s analýzou těchto dat se opakovala v bodech 2 – 5. 7. Hledání vzorců napříč rozhovory 8. Metoda PANAS – u každého participanta výzkumu byly analyzována data z dotazníku a vytvořeny radarové grafy. 15 Přepis rozhovorů – Listen n Write 16 http://elefantsoftware.weebly.com/listen-n-write.html Kódování – QDA Miner 17 https://provalisresearch.com/products/qualitative-data-analysis-software/freeware/ 18 19 20 Závěry – kódy • 50 kódů 21 22 23 Konceptuální struktura vnímání fenoménu v rámci výzkumného vzorku 24 25 Koncept prvního řádu Koncept druhého řádu Konceptuální kódy/počet A. Kontext osobního informačního prostředí Jednoduchý přístup k informacím  bezprostřední dostupnost textů 10x  informačního chování/datový management 6x  vyhledávání 4x Organizace dokumentů do sbírek  informačního chování/datový management 6x  vlastnictví digitálního PDF 4x  poznámky 13x  PDF 1x  ekologie 2x  ztráta tabletu 7x Využívání tabletu v kontextu ostatních zařízení  kontext 3x  combo 3x  výklad a výuka 2x Role tabletu v životě uživatele  důvody a použití 15x  vztah (uživatel a tablet) 22x  Osobnost 1x  okolí a komunita 8x  začátky 3x  výjimečnost 2x  neexistence transparentnosti 1x  žrout času 1x  závislost na elektřině 1x  zastarávání/aktualizace/cena 4x  četnost čtení 1x  android/ipad 1x Koncept prvního řádu Koncept druhého řádu Konceptuální kódy/počet B. Čtení a práce s elektronickým textem Vliv omezené celistvosti dokumentu na čtení  fyzická podstata/materialista 24x  celistvost 16x  otáčení stránky 7x  orientace 10x  délka textu 5x  stránka 2x  orientace na výšku/šířku 1x  zoom 5x Práce s textem - Podtrhávání  podtrhávání 5x  gesta 4x Práce s textem - Poznámkování  stylus 4x  generování poznámek 1x  orientace na výšku/šířku 1x  poznámky, obsah, index 3x  zoom 5x  ztráta tabletu 7x  automatizace 2x C. Zážitek a prožitek čtenáře s důrazem na somatosenzorick é vnímání Ergonomický aspekt tabletu  otáčení stránky 7x  špatná manipulace s knihou, jako objektem 3x  otevírání dokumentu 2x  nastavení 2x  plynulost četby 2x  postupný návyk 17x  menší kontrola 1x Tablet jako jsoucí nástroj  postupný návyk 17x  splývání do pozadí/nevědomé ovládání 14x  váha 3x  záře obrazovky 6x  soustředění 7x  rychlost rendrování 1x  neustálá nutnost kontroly sociálních sítí 1x 26 A) Kontext osobního informačního prostředí • A1) Jednoduchý přístup k informacím – Participanti dohledávají nejasné informace z článku ve slovnících nebo na internetu. – Tablet mění informační chování. • P3: „A cokoli dalšího je rozšiřující, třeba na internetu. Velmi mi to např. změnilo mé informační chování, protože když se dohadujeme se ženou, jestli ta věc byla tak nebo tak, tak už dávno nečekáme na to, že někam dojdeme. Ta přirozená reakce je, že se podíváme na tablet a zjistíme, že hroch váží 5 nebo 10 tun.“ • P3: „Je to nějaký hermeneutický klíč k poznávání světa.“ 27 A) Kontext osobního informačního prostředí • A2) Organizace dokumentů do sbírek – Tři motivace: • A) Pragmatický dopad – dostupnost textů kdykoli a kdekoli. • B) Tablet jako extenze znalostí. – P5: „Je to možná jakoby taková nějaká extenze mých znalostí, spíš než knihovna. Mých znalostí právě proto, že tam mám napsané ty poznámky, hodně z toho si sám pamatuji a díky těm poznámkám je to jakási berlička pro moji vlastní paměť, pro to, abych si dohledal detaily, které potřebuji, našel argument, který chci použít v nějaké diskusi apod. – P5: „Takže je to jakési odkladiště obsahu, mysli a nejrůznějších zdrojů.“ • C) Prostý pocit vlastnictví digitálního artefaktu. – P1: „Tam je takovej, je to možná takovej fetiš. Že to máš. Že to vlastníš.“ 28 A) Kontext osobního informačního prostředí • A3) Využívání tabletu v kontextu ostatních zařízení – Tablet není vhodný nástroj pro psaní delších textů – Při psaní je tablet vnímán jako podpůrný nástroj – Tablet + notebook • P1: A zároveň jsem to využíval v kombinaci s počítačem. Já jsem psal na počítači a na tomhle jsem měl všechny články, kde jsem přehazoval mezi něma, používal citace a tak. 29 4 44 0 1 2 3 4 5 nadšený zainteresovaný (ve smyslu… odhodlaný, rozhodný vzrušený (v očekávání) inspirovaný, povzbuzený čilý, bystrý, ostražitý aktivní silný hrdý pozorný, ohleduplný Pozitivní emoce všech participanntů (medián) A) Kontext osobního informačního prostředí • A4) Role tabletu v životě uživatele – A) Pragmatický a utilitaristický vztah • P6: „Je to pro mě nějakej prostředek, ulehčení, nebo způsob, který můžu přistupovat ke čtení. Beru to jako nějaký nástroj.“ – B) Mírně závislostní vztah • Komunikační nástroj, nástroj zábavy • Neradi se o tablet dělí – osobní prostor, • Respondenti si takovýto vztah uvědomují – P2: Je to skoro vztah dítěte s hračkou. Je to moje oblíbená hračka, kterou si s sebou všude nosím a kterou využívám, kdy můžu. – P5: Ta závislost, nebo ten přístup k té technologii je závislostní, tzn. že ho potřebuji k tomu běžnému fungování třeba dost. K tomu, abych mohl fungovat tak, jak mi to vyhovuje, jak mi to je příjemné. Takže spíš tam mám strach, jestli to už někdy není moc. 30 31 B) Čtení a práce s elektronickým textem • B1) Vliv omezené celistvosti dokumentu na čtení – A) Celistvost celého dokumentu – povědomí o celém textu • Obsahová struktura • Struktura designu (velikost dokumentu, sazba textu, grafy a ilustrace) • miniatury stránek a identifikátor průběhu četby. – B) Celistvost jedné stránky • Přívětivost pro četbu (zoom) je důležitější než celistvost stránky. • Celistvost stránky je důležitá při další práci s textem – analýza, interpretace, výklad, apod. – P3: Že jsem zvyklý číst texty, které jsou plné vzorců a v tu chvíli pracuje i autor toho textu s tím, co je vidět na té stránce. Takže já potřebuju mít co nejširší kontext, abych třeba u nějaké matematické věty věděl, jak ty věci jdou za sebou. Třeba když mám nějaké úpravy rovnice, tak je pro mě důležité vidět ten příběh co největší. – P5: Při samotném čtení potřebuji vidět jen ten úsek textu, na který se zrovna zaměřuji, ale vidět stránku jako celek je pro mě nesmírně důležité, když s tím pak začínám pracovat. – P6: A pak to, jak si pamatuju tu strukturu toho textu … prostě nějaký kontext toho, kde to bylo a pak prostorová paměť … 32 B) Čtení a práce s elektronickým textem • Práce s textem – všeobecné zjištění – Pouze 3 z 6 responedntů s textem pracují v digitální podobě, ostatní dělají poznámky na papír nebo do osobní wiki na PC. – Důvody: • nedostatečná použitelnost rozhraní • Respondenti, kteří s textem pracují, používají stylus. – P1: Jo, jo, mimochodem, bez toho stylusu bych to využíval na nějakých x málo procent. Když to používám na jakýkoli aktivity - od mailu po já nevím, co všechno, tak stylus vůbec nepoužívám. Když ho vytáhnu, tak je to z 90 % tady na ty odborný články. Na to podtrhávání atd. 33 B) Čtení a práce s elektronickým textem • B2) Práce s textem - podtrhávání – Dvě úrovně podtrhávání (2 barvy, 2 typy linky) podle důležitosti. • Praktiky práce textem se odvíjí od zvyku podtrhávat tradiční text. • B3) Práce s textem - poznámkování – Poznámky si respondenti dělají pokud danou část chtějí upotřebit jako citaci do své písemné práce. • P1: Poznámky si dělám hodně výjimečně, spíš to mám potom, když jsem na cestách, a přemýšlím, že tady u té pasáže toho článku bych to mohl nějak okomentovat, tak tam si píšu vlastní. – Osobní index témat umožnuje orientaci v textu. • P5: Vyžaduji to, abych mohl psát do toho textu. No a co mě jakoby v současnosti ty texty neumožňují a hodně mi chybí, je, abych poznámky, které mám po stranách, abych je mohl převést do digitální podoby a vytvořit si z nich potom na konci takový abstrakt a vložit jej na začátek toho dokumentu. – Ergonomický aspekt vytváření poznámek do digitální verze textu • Okraje dig. textu jsou pro vytváření poznámek po zazoomování dostatečně velké. • Kniha se zavírá, omezující je vazba dokumentu. • Knihu si musíme položit, pak můžeme vpisovat poznámku. 34 35 C) Zážitek a prožitek čtenáře s důrazem na somatosenzorické vnímání. • C1) Ergonomický aspekt tabletu – Jednodušší manipulace • P5: Držel jsem ho tradičně, jak běžnou knihu, kde si ale listuji, takže když jsem ho začal držet na šířku, tak mi to víc připomíná tu knížku. A možná tou pohodlností mi to připomíná tu knížku. Nejde mi ani tak o ten tvar, ale o to pohodlí, které zakouším s normální knihou. – Manipulace s tabletem by měla být analogická knize 36 C) Zážitek a prožitek čtenáře s důrazem na somatosenzorické vnímání. • C2) Tablet jako jsoucí nástroj – Rychlý návyk (4 respondenti) – nevědomé používání • P3: Přijde mi to úplně normální, podobně jako kdybych šel s brýlema, taky mi to přijde normální. Oba nosíme brýle, nějakou techniku na očích máme, abysme viděli. Tak já prostě nemám nějaký ten pocit té bariéry. • P5: V době, když se začtu do toho textu, tak jsem v tom textu a to samotné rozhraní, ten prostředek, nějak nevnímám. Dokonce i míň možná než knihu. – Tablet opět vstupuje do vědomí čtenáře: • Díky váze zařízení • Díky notifikacím ze sociálních médií • Záření displeje • Chyby v aplikacích 37 Implikace pro design • Interakce mezi PC, notebookem a tabletem • Omezená celistvost dokumentu – stížená orientace v textu – nižší schopnost analýzy a interpretace textu – nemožnost sledovat argumentační strategie – problematický výklad dalšímu publiku • Poznámkový aparát – osobní tématický index • Vyrušování čtenáře od čtení – notifikace • Záření obrazovky 38 Výzkum – limity a navazující výzkum • Limity – Nemožnost generalizovat výsledky (podstata IPA) – Sběr dat – je problematické se v rozhovoru dostat k niterným prožitkům subjektu. • Navazující výzkum – Zapojení metody focus group. – Zapojení exerimentálních metod měření – EEG, eye-tracking. – Orientace na designérské příležitosti. 39 A jak to sepsat? 40 • Shrňte téma a doložte vaše tvrzení citacemi respondentů. A jak to sepsat? 41 • Dokládejte tvrzení vizuálně A jak to sepsat? 42 • Shrňte výsledky v bodech – take aways 43 Pokud vás to zaujalo… Můj magazín: Psychology and cognitive aspects of reading: http://flip.it/nPBSYg 44 Děkuji za pozornost @tombouda • BARGH, John A., Mark CHEN a Lara BURROWS. 1996. Automaticity of social behavior: Direct effects of trait construct and stereotype activation on action. Journal of Personality and Social Psychology [online]. 71 (2), 230-244 [cit. 2015-07-23]. DOI: 10.1037/0022-3514.71.2.230. ISSN 1939-1315. Dostupné z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0022-3514.71.2.230 • ACKERMAN, J. M., C. C. NOCERA a J. A. BARGH. 2010. Incidental Haptic Sensations Influence Social Judgments and Decisions. Science [online]. 328(5986), 1712-1715 [cit. 2015-07-23]. DOI: 10.1126/science.1189993. ISSN 0036-8075. Dostupné z: http://www.sciencemag.org/cgi/doi/10.1126/science.1189993 • FIDEL, Raya. Human information interaction: an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2012. ISBN 9780262017008. • JOSTMANN, Nils B., Daniël LAKENS a Thomas W. SCHUBERT. 2009. Weight as an Embodiment of Importance. Psychological Science [online]. 20 (9), 1169-1174 [cit. 2015-07-23]. DOI: 10.1111/j.1467-9280.2009.02426.x. ISSN 09567976. Dostupné z: http://pss.sagepub.com/lookup/doi/10.1111/j.1467-9280.2009.02426.x • ROSE, Ellen. 2011. The phenomenology of on-screen reading: University students' lived experience of digitised text. British Journal of Educational Technology [online]. 42 (3), 515-526 [cit. 2016-09-18]. DOI: 10.1111/j.1467-8535.2009.01043.x. ISSN 00071013. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1467-8535.2009.01043.x • ROWSELL, Jennifer. 2014. Toward a phenomenology of contemporary reading. Australian Journal of Language and Literacy [online]. 37 (2), 117-127 [cit. 2016-09-18]. ISSN 1038-1562. Dostupné z: http://www.alea.edu.au/documents/item/892 • CIBANGU, S.K. 2010. Information science as a social science. Information research [online]. 15 (3) [cit. 2015-05-31]. Dostupné z: http://www.informationr.net/ir/15-3/paper434.html • STEINEROVÁ, Jela. 2011. Metodologické problémy výskumov v informačnej vede. ProInflow: Časopis pro informační vědy [online]. 3 (1) [cit. 2015-05- 31]. ISSN 1804–2406. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/848/977 • SMITH, Jonathan A, Paul FLOWERS a Michael LARKIN. 2009. Interpretative phenomenological analysis: theory, method and research. Los Angeles: SAGE, 225 p. ISBN 978-141-2908-344. • KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. 2013. Interpretativní fenomenologická analýza. ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 9 - 43. ISBN 9788021063822. • WATSON, David, Lee A. CLARK a Auke TELLEGEN. 1988. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology [online]. 54 (6), 1063-1070 [cit. 2016-09-18]. DOI: 10.1037//0022-3514.54.6.1063. ISSN 00223514. Dostupné z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/0022-3514.54.6.1063 • PRYMULA, R.; BENCKO. Očkování a jeho role v prevenci infekčních nemocí: Odmítání očkování -- vážný problém veřejného zdravotnictví. General Practitioner / Prakticky Lekar [online]. 2014, 94 (6), 259-262 [cit. 2016-07-14]. ISSN 00326739. 45