Digitální propast – nebezpečí sociální exkluze ohrožených skupin se zaměřením na seniory Helena Lipková, Ph.D. Radka Římanová, Ph.D. Adéla Jarolímková, Ph.D. PhDr. Iva Zadražilová Sablona_prezentace_lista.PNG Sablona_prezentace.PNG Digitální propast Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG = rozdíly vyvolané nestejnorodým přístupem k možnostem využití informačních a komunikačních technologií za účelem efektivního vykonání občanských, pracovních, osobních, volnočasových a dalších aktivit jednotlivce. Omezení jsou dána nejen dostupností stanovených prostředků (fyzická dostupnost, kvalita připojení, cenová dostupnost atd.), ale i schopnostmi a dovednostmi, kterými konkrétní jednotlivce disponuje. Možné dopady do oblasti sociální exkluze. Rostoucí tlak na kompetence v oblasti informační gramotnosti (celoživotní vzdělávání). Ohrožené skupiny: senioři, migranti, handicapovaní, … Nové technologické vlny Senioři Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG § Stárnutí populace (věková hranice 65 let) § V současnosti senioři představují 17,4% celkové populace, což reprezentuje nárůst 3,4 % v porovnáním s rokem 2004 (ČSÚ). § Výhled: pokračování tohoto trendu podobně jako v jiných západních zemích (cca 21% populace v roce 2050 – UN). Senioři – ohrožení sociální exkluzí Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG •Odchod do důchodu, odchod dětí z domova, zdravotní obtíže a fyzická omezení, nižší finanční příjmy – faktory potenciálně zvyšující sociální exkluzi seniorů •V ČR: převažující formy bydlení - “domácnosti jednotlivců” (>0.5 Mio.) and “ucelené rodiny” - 80% samostatně žijící sezdané páry, ve velké většině jsou oba nepracujícími důchodci. Výsledky průzkumů ČSÚ Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Zdroj: ČSÚ a EUROSTAT Výzkum ÚISK FF UK Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Výzkumy v oblasti informačního chování – různá zaměření Pilotní studie informačního chování seniorů – U3V 1. intenzivní zájem o dění ve společnosti (i účast na studii) 2.široké spektrum využívaných služeb (email, internetové volání, zpravodajství, nákupy ...) 3.využívání internetu při získávání informací o událostech (srov. s TV, tištěnými zdroji) 4. nedůvěra Respondents follow the news on a daily basis (97%). Internet represents one of the major channels used for this purpose. 96% of the respondents follow the news on internet on a daily basis or every second day. Within our group of respondents, internet has thus surpassed the television (76%) which is traditionally considered to be the prime information source of elderly population. Strong need to search for additional information expressed by 90% of the respondents. Respondents consider information provided by the media to be one-sided (52%), incomplete (48%) and 32% of the respondents considers them to be even manipulated. 75% of respondents expressed need for “more points-of-view”. Výzkum ÚISK FF UK Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Pilotní studie informačního chování seniorů – U3V - pokračování 5.teoretická znalost základních principů hodnocení informací 6.rozmanitá úroveň počítačových dovedností – ovlivňující praktickou aplikaci teoretických znalostí z bodu 4 Respondents follow the news on a daily basis (97%). Internet represents one of the major channels used for this purpose. 96% of the respondents follow the news on internet on a daily basis or every second day. Within our group of respondents, internet has thus surpassed the television (76%) which is traditionally considered to be the prime information source of elderly population. Strong need to search for additional information expressed by 90% of the respondents. Respondents consider information provided by the media to be one-sided (52%), incomplete (48%) and 32% of the respondents considers them to be even manipulated. 75% of respondents expressed need for “more points-of-view”. Programy ÚISK FF UK Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Univerzita 3. věku : Informační společnost 21. století Osnova přednášek v zimním semestru: • Úvod do současné informační vědy? • Zákony, které ovlivňují šíření informací • Knihovny – papír i počítač v ideální symbióze • Digitální knihovny – bohatství knihoven na vašem stole • Články v českých časopisech a jak se k nim dostat • České e-knihy v českých knihovnách • Biblioterapie • Kvalitní informace pro pacienty I. • Kvalitní informace pro pacienty II. Osnova přednášek v letním semestru: • Digitální gramotnost a čtenářství v ČR • Šedá literatura – co to je a jak ji mohu použít • Open Access – dostupné informace od vědců k vědcům i veřejnosti • Elektronické publikování ve vědě • Google – dobrý sluha a špatný pán • Design výukových simulací • Mobilní aplikace ve vzdělávání • Efekty vybraných médií na dětský vývoj (TV, mobilní aplikace apod.) • Quantified self – proč a jak se měřit Plány do budoucna Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG Další výzkum v oblasti informačního chování specifických uživatelských skupin Soustavná aktualizace a zlepšování oblíbeného U3V programu za účelem zachování jeho atraktivity pro cílovou skupinu. Úpravy dle výstupů z našich studií. Metodiky Děkuji Vám za pozornost! Sablona_prezentace.PNG Sablona_prezentace_lista.PNG