Budování osobní knihovny Návrh výzkumu Kateřina Beranová, Zuzana Jančová, Hana Kabrdová, Iva Zdráhalová Osobní knihovna „Organizovaná sbírka knih, časopisů, tištěných i elektronických dokumentů, audiomédií, RRS zdrojů, webových stránek, fotografií atd., které jedna osoba vlastní a využívá pro svou práci, svůj oddych a záliby.“ Výzkumné téma + otázka VT: Strategie budování osobních knihoven V?: Jaké strategie budování osobní knihovny uplatňují studenti mgr. studia? 3 Hlavní Zkoumané oblasti V?: Jaké strategie budování osobní knihovny uplatňují studenti mgr. studia? 1. Podoba osobní knihovny – JAK budují? Jaké formy či nástroje osobních knihoven studenti využívají? Jaké typy informačních zdrojů studenti zařazují do osobní knihovny? Jakým způsobem systematizují, hierarchizují, popisují info. zdroje? 3 Hlavní Zkoumané oblasti V?: Jaké strategie budování osobní knihovny uplatňují studenti mgr. studia? 2. Potřeby, cíle, priority – PROČ zrovna tak budují? • Co je pro ně (např. pro zvolení konkrétní podoby knihovny) důležité? • Liší se nějak budování „studijní“ osobní knihovny od „zájmové“? • Jaké důvody je vedou k budování osobní knihovny? → Racionalizace používaných postupů 3 Hlavní Zkoumané oblasti V?: Jaké strategie budování osobní knihovny uplatňují studenti mgr. studia? 3. Hodnocení zvolené formy osobní knihovny pro efektivní práci s info. zdroji – VNÍMANÉ PŘÍNOSY x PROBLÉMY? • Vnímají studenti, že způsob, jakým budují svoji osobní knihovnu přispívá k efektivní práci se zdroji? (rychlé vyhledávání, ukládání…) • Jaké vnímají problémy, slabá místa…? • Jaké vnímají přínosy? Zvolená Metodologie + metody Kvalitativní výzkum Zvolená Metodologie + metody Kvalitativní výzkum • Hloubkový, individuální, polostrukturovanýrozhovor (+- 30 minut) Zvolená Metodologie + metody Kvalitativní výzkum • Hloubkový, individuální, polostrukturovanýrozhovor (+- 30 minut) + • Virtuální etnometodologie(-> fotografie osobních knihoven) Zvolená Metodologie + metody Kvalitativní výzkum • Hloubkový, individuální, polostrukturovanýrozhovor (+- 30 minut) • Virtuální etnometodologie(-> fotografie osobních knihoven) Recipienti výzkumu • Studenti humanitních oborů magisterského studia Zvolená Metodologie + metody Kvalitativní výzkum • Hloubkový, individuální, polostrukturovanýrozhovor (+- 30 minut) • Virtuální etnometodologie(-> fotografie osobních knihoven) Recipienti výzkumu • Studenti humanitních oborů magisterského studia • +- 8 Přínosy a Limity zvolené metodologie • komplexnější – možnost zjistit různorodější informace + více do hloubky • názory, pocity, asociace, emoce… • i informace, které jsou méně uvědomované, hůře se pro recipienty v přímých otázkách formulují • možnost pohotově reagovat, zpřesňovat, rozvíjet otázky -> větší porozumění • méně strukturované, méně přesné a nekvantifikovatelné informace • výrazná role tazatele -> ovlivňování recipienta • subjektivní analýza -> vyhodnocení nelze zobecnit Harmonogram činností Od – Do (deadliny) Činnosti 14. – 21. 10. 2016 Navrhnout výzkum – výzk. otázku, cíle, metody… 21. 10. – 27. 10. Formulovat konkrétní otázky rozhovorů,(odevzdat včetně návrhu v rámci 2. úkolu) 7. 11. – 21. 11. Realizace hloubkovýchrozhovorů 18. 11. – 22. 11. Přepis rozhovorů 22. 11. – 13. 12. Analýza rozhovorů 13. – 20. 12. Celkové vyhodnocení výzkumu 4. – 12. 1. 2017 Výsledky výzkumu přepsat do podoby vědeckého článku 13. 1. 2017 Odevzdání výzkumuformou vědeckého článku PŘÍNOSY VÝZKUMU Pro nás: • znalosti o zajímavém tématu • zkušenosti s metodologií Pro ostatní: • větší vhled do procesu budování o. k. • možný podklad při designu softwaru k tvorbě o. k. • stimul k větší „osvětě“ o již existujících nástrojích k efektivnímu budování o. k. Děkujemeza pozornost Mátenějaké otázky?