Michal Lorenz 3. 4. 2015 Ekologické přístupy k IB http://insct.syr.edu/wp-content/uploads/2014/03/CyberINS_Header.png Změna přístupu k IB •přístup zaměřený: •na systém – IR výzkum •na uživatele – kognitivní aspekty, user-centered design •na činnosti – in context, constrains-based design • •1996 Information seeking behavior in context (ISIC) •Hloubková analýza •Komplexita reálného života •informace při rozhodování •řešení problému •plnění úkolu •x • informace v každodenním životě Popis: POR- The triple network.JPG Změna přístupu k IB • fenomén x noumenon • chování x interakce (HII – 1995 Gershon) • •vztah mezi uživatelem a typy, zdroji informací či systémem: •rodina •přátelé •členství v klubech •dobrovolnictví •individuální i sdílený význam • •studium formování znalostí •socio-kulturní aspekty •ideologie informačních systémů https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKxFA9dqNB4Cw6hr4sv6OgijxhlNIxP5lP_XgufEz-bZi 5sWMD Výzkum v kontextu •skupiny lidí ve stejném prostředí •jedinec jako zástupce skupiny •konkrétní situace •sociální okolnosti, okolnosti v prostředí •kognitivní, afektivní složky •nejen práce, ale i běžný život •specifické skupiny – nízká generalizovatelnost http://www.slideshow.roughguides.com/wp-content/uploads/2010/09/EVERYDAY-LIFE-14.jpg Kontext -podmínky ve kterých událost, sdělení či myšlení probíhá - -bezprostředně předcházející či následující sdělení, které objasňuje význam sdělení současného - -LIS: podmínky pro dostatečné pochopení fenoménu (informačních potřeb, hledání), kontext tvořící význam • •málo diskutovaný či vágní • •– hranice tvoří elementy zvažované během zkoumání • •– jedinečnost, vzácnost • •Ad hoc kontext – brání kumulaci výsledků výzkumu a generalizaci • Kontext Kontextuální proměnné •př. fáze procesu řešení problémů •formální a neformální struktura organizace •dodatečné kontextuální elementy včetně povahy subjektu •př. vědci v základním výzkumu, výzkumná skupina – specifikace uživatelů (cílovky) • • PAISLEY – Vědci v systému • • (1) kultura (2) politický systém (3)členská skupina • • (4) referenční skupina (vědci s podobnými vlastnostmi) • •(5) neviditelná universita (6) formální organizace (7)pracovní tým • •(8) vědcova vlastní hlava (9) právní a ekonomický systém • • (10) formální informační systém • Situace x kontext •statický kontext x dynamický kontext • •situace x kontext •situace aktéra v stálé změně se změnou podmínek: život postupuje od situace k situaci (sense-making Dervinové) • •situace – proměnlivost X kontext – pravidelnosti, stabilní podmínky • •kontext lze definovat: •ad hoc, induktuivně, naturalisticky •na základě předchozí literatury •jako konceptuální konstrukt – informační zázemí (information ground – teorie slabých a silných vazeb + třetí místo) • • Strukturní x funkční kontext •1. Paisley – vědci v systému: struktura organizační jednotky a mimo jednotku • •2. Baker – umírající osoby: •strukturní - rodina, komunita, kulturní kontext, prostředí… •funkční – funkce rodiny a komunity jsou důležitější než struktura rodiny (vztahy mezi členy rodiny ovlivňují HBI) • •kontext činností spíše než osob •tvarovány úrovní a typem zdrojů, omezení, afordance Ekologický přístup • •S. Erderlez – setkání s informací (encountering) •Kirsty Williamson – 1998, ekologická teorie HIB: • náhodné získávání informací • • •jedinec v konkrétním fyzickém, sociálním a kulturním prostředí •výzkum v kontextu osobního života , lokální kultury, společnosti – komunity •výzkum seniorů - metoda telefonních deníků a rozhovorů •metodologie – problém: kdy cílené hledání a kdy náhodné získání? •zajímavosti: role poštovního odpadu, odborníci Christina Williamson Informační území (Information Ground) •K. Fisher •dočasná místa setkání •sociální atmosféra •informační tok vedlejší produkt •spontánní a náhodné sdílení informací •sub-kontext x velký kontext Information foraging theory •PIROLLI, Peter •Informacežravost •Analogie s optimální výživou •Racionální analýza – omezená racionalita, metodologický adaptionismus •Selekční mechanismus: pozornost •Řešení problémů – špatně strukturovaný x jednoduše strukturovaný https://www.parc.com/thumb/?src=/content/bios/pirolli_peter_parc.jpg&w=180&h=180&hash=3714813ada8d5 8c38b75e843243e269b Informační ekologie •Raphael Capurro: 1989 •rovnováha v informační krajině •pluralita, typ informační hygieny •harmonizace vztahu mezi člověkem a technologií • • •3 dimenze: • •sociální: tvorba, šíření inf. •historická: bohatství minulosti, omezení budoucnosti •lingvistická: předporozumění, tacitní aspekty, odpovědnost za použití • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/2014_SUMA-Kongress_%26_Award_%E2%80%9EWege _aus_der_%C3%9Cberwachungskatastrophe%E2%80%9C,_127_Professor_em._Rafael_Capurro,_Philosoph_und_Mit gr%C3%BCnder_der_Capurro_Fiek_Stiftung_f%C3%BCr_Informationsethik_%28CFS%29.jpg/220px-thumbnail.jpg Informační ekologie Thomas Davenport a Laurence Prusak • •holistický informační management •organizační složky informačního prostředí •důraz na potřeby člověka •efektivní použití informací v manažerské praxi •organizace informací v podniku http://ecx.images-amazon.com/images/I/31IXG74n7qL._UX250_.jpg http://appel.nasa.gov/wp-content/uploads/sites/2/2013/04/440269main_prusak_226x286.jpg Informační ekologie •Bonnie Nardiová a Vicki O’Day •interakce technologií, hodnot, lidí •systém lidí, praktik, hodnot a technologií v konkrétním lokálním prostředí •prostor lidí pro vyjádření vlastních hodnot, postojů a preferencí, ovlivnění designu •podpora sdílení a učení, snížení frustrace •Dyslogistic Information Ecologies (Letiche - Mens) – ne všichni usilují o harmonii, sobecké zájmy lidí klíčového druhu (např. sekretářce jde o získání výhod pro sebe, ne o prospěch firmy) • http://www.artifex.org/%7Ebonnie/images/art3_r1_c1.jpg Diverzita – různorodost lidí, aktivit, pozic, nástrojů a technologií v interakci – komplementární působení. Přežití kontinuálních i diskontinuálních změn. Koevoluce – vzájemný vliv sociálního a technického vývoje - neustálé vzájemné přizpůsobování Systémovost – vzájemná závislost - změny části systému zasahují ostatní části. Změny nekompatibilní s některými částmi se vytrácejí Lokalita – provázanost technologie s konkrétním místem využití, závislost na místních zvycích a místním uspořádání vztahů, dosažitelnost technologie, užitečnost, rytmus práce, vzory použití. Sociálně konstruovaná identita technologie se liší v jednotlivých ekologiích; Klíčové druhy – role profese či druhu lidí, spojují dohromady ostatní lidi, technologie a praktiky v dynamický systém, zabraňují dezintegraci. •k hodnotám ohleduplný design - proaktivní k lidským hodnotám •hodnoty v kontextu •hodnoty: •soukromí •důvěra •lidská důstojnost •respekt k osobám •fyzická a psychologická pohoda •poučený souhlas •intelektuální vlastnictví •zbavení se předsudků •odpovědnost, včetně morální • 2009 INSC 543: Value Sensitive Design Literatura •CAPURRO, Rafael. Towards an Information Ecology [online]. In WORMELL, I. (ed.). Information Quality. Definitions and Dimensions. London: Taylor Graham, 1990. Str. 122 – 139. [cit. 2010-08-02]. Dostupný z: . •DAVENPORT Thomas H. – PRUSAK, Laurence. Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environment. New York : Oxford University Press, 1997. 255 s. ISBN 0-19-511168-0. •FIDEL, Raya. Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge: MIT, 2012, 348 s. ISBN 978-0-262-01700-8. •PIROLLI, Peter. Information Foraging theory: Adaptive Interaction with Information. Oxford: Oxford university, 2007, 256 s. ISBN 978-0-19-517332-1. •SAVOLAINEN, reijo. Everyday information practices: a Social Phenomenological Perspective. Lanham: The Scarecrow, 2008, 232 s. ISBN 978-0-8108-6111-4. •WILLIAMSON, Kirsty. Discovered by Chance: the Role of Incidental Information Aquisition in an Ecological Model of Information Use. Library & Information Science Research. 1998, Vol. 20, No. 1, s. 23 – 40. ISSN 0740-8188. •WILLIAMSON, Kirsty. Ecological Theory of Human Information Behavior. In FISHER, Karen E., Sanda Erdelez and Lynne McKechnie (Eds.). Theories of Information Behavior. Medford: Information today, 2009, s.128 - 132. ISBN 1-57387-230-X. •NARDI, Bonnie A. – O’DAY, Vicki L. Information Ecologies: Using Technology with Heart. Cambridge : MIT Press, 1999. 232 s. ISBN 0-262-14066-7. •LETICHE, Hugo – MENS, Lucie van. Dyslogistic Information Ecologies. Management Learning. 2003, Vol. 34, No. 3, s. 329 – 347. ISSN 1350-5076. •