INFORMAČNÍ HORIZONTY CVIČENÍ Informační chování 2. 12. 2016 INFORMAČNÍ HORIZONTY Autorka konceptu: Sonnenwald (1999) Sonnenwald, D. H. (1999). Perspectives of human information behaviour: Contexts, situations, social networks and information horizons. In T. Wilson, & D. Allen (Eds.), Exploring the contexts of information behaviour (pp. 176−190). Cambridge, UK: Taylor and Graham. Sonnenwald, D. H., Wildemuth, B. M., & Harmon, G. L. (2001). A research method using the concept of information horizons: An example from a study of lower socioeconomic students' information seeking behaviour. The New Review of Information Behaviour, 2, 65−86. „ALTERNATIVNÍ“ VYSVĚTLUJÍCÍ SCHÉMATA (METAFORY) Chatman (1991) – informační světy Taylor (1991) – prostředí využívání informace (information use environment) Fischer + Naumer (2006) – Informační území (Information grounds) Hlavní rozdíl: PERSPEKTIVA METODA PRO ZKOUMÁNÍ INFORMAČNÍCH HORIZONTŮ Základní metoda (Sonnenwald + Wildemuth 2001): - kreslení informačních zdrojů na papír bez předem připravené struktury - umožňuje nejbohatší práci s daty a. Varianty: a.Serola (2006): 1. mapy, 2. rozhovor b.Sonnenwald (2001): 1. rozhovor, 2. mapy --- a.Kreslí participant b.Kreslí výzkumník --- a.Se šablonou b.Bez šablony Sonnenwald, D.H., Wildemuth, B.M., & Harmon, G. (2001). Sonnenwald, D.H., Wildemuth, B.M., & Harmon, G. (2001). Steinerová, 2014 Steinerová, 2014 Tsai, 2011 VYHODNOCOVÁNÍ Kvali-kvanti vyhodnocení INFORMAČNÍ HORIZONTY Kvanti varianta Tsai, T-I. (2012). "Coursework-related information horizons of first-generation college students" Information Research, 17(4) paper 542. [Available at http://InformationR.net/ir/17-4/paper542.html] POUČENÍ PRO ANALÝZU Od sběru dat ke zobecňování CO HLEDÁME? - opakující se odpovědi, motivy - vzorce chování - tematický překryv - časový překryv - prostorový překryv - kontrasty a protimluvy JAK TO HLEDÁME? Metoda užívání metafor Např. metafory užívané pro poskytování práce bez úplaty: Otrok Pečovatel Učeň Nadšenec Dobrovolník Obětní beránek Metoda užívání metafor Metafory pro informační prostředí: Informační ekologie Informační světy Informační chudoba Informační území JAK TO HLEDÁME? Metoda odhalování faktorů Faktory nejsou přímo pozorovatelné, ale mají vliv na určitý jev Například faktory podílející se na úspěchu Wikipedie mezi informačními zdroji JAK TO HLEDÁME? Časová osa - proces od počátku do konce - rozdělení na fáze a jejich souslednost Výsledek obrázku Výsledek obrázku JAK TO HLEDÁME? Metoda narativní rekonstrukce -vyprávění jako fabule a syžet – epizody, dějové zlomy – body obratu -Abstrakt – vypravěč sumarizuje příběh, který se chystá vyprávět, úvod narativu, návod k jeho čtení („Bylo nebylo“, „Můj život nebyl ničím výjimečný“) -Orientace – pozadí, na němž se odehrává děj „Za devatero horami a devatero řekami“, „tehdy bylo na univerzitě velmi přátelské prostředí“ -Komplikace – to, co se stalo; obsah vyprávění -Evaluace – vysvětlení důležitosti vyprávění, zdůraznění specifičnosti události („dodneška to mám před očima“) -Vyřešení -Narativní „tečka“ („a jestli nezemřeli, žijí dodnes“, „Byl to ten nejlepší výzkum, na kterém jsem se podílel“) JAK TO HLEDÁME? Metoda zakotvené teorie - nejšíře využívaná metoda analýzy v kvalitativním výzkumu hojně kritizovaná (pozitivismus, přiblížení kvantitativnímu výzkumu) Glaser a Strauss (1967) dnes mnoho variant: Glaser (1978) Strauss a Corbin (1998) Charmaz (2006) AD ZAKOTVENÁ TEORIE Hlavní zásady: Objektivní odstup od problému (vstup do terénu bez prekoncepcí) – zeptej se: Co se tam dějě? Je má domněnka o tom, co se děje, ve shodě s daty? Skeptický duch: Vysvětlení pocházejí z literatury či zkušeností. Chápej všechna vysvětlení jako prozatimní. Neustále je konfrontuj s daty. Drž se výzkumných procedur TROJÍ KÓDOVÁNÍ V ZAKOTVENÉ TEORII 1.Otevřené kódování (témata) - nacházení nejrelevantnějších konceptů - In vivo kódování, deskriptivní kódování, procesní kódování - otevřené kódování se stále zpřesňuje, zaměřuje -> selektovní kódování 2.Axiální kódování (tzv. paradigmatický model: příčinné podmínky – jev – kontext – intervenující podmínky – strategie jednání a interakce – následky) hledání vztahů mezi koncepty (Glaser X Strauss a Corbin) Paradigmatický model identifikuje: jev - příčinné podmínky - kontext a intervenující proměnné - strategie jednání - interakce - následky 3.Selektivní kódování (centrální kategorie) výběr centrální kategorie a vztažení ostatních konceptů k ní - analýza se poté vztahuje k centrální kategorii - všímá si jejich vlastností a dimenzí, ale také ostatních souvisejících konceptů 4. 4. Analogie s kvantitativním výzkumem Datové úryvky – indikátory Kódy – koncepty Kategorie – proměnné PARADIGMATICKÝ MODEL V ZAKOTVENÉ TEORII Výsledek obrázku MODELOVÁNÍ INFORMAČNÍHO CHOVÁNÍ V ISK (DERVIN) Kombinace přístupů