Digitální hry VIKMB31 (podzim 2016) Úvod, herní mechaniky, MDA, analýza her Zdeněk Záhora; zzahora@mail.muni.cz MU Game Studies, o.s. - www.gamestudies.cz Gamerpie GDAM Zakončení •povinné texty, průběžné drobné úkoly • •3x workshop výstup (připuštění k testu) •během semestru ve výuce •1x test (40 % hodnocení; max 40 bodů) •v zápočtovém týdnu (před vánocemi) •1x závěrečný projekt – design hry + odhad produkce (60 %; max 60 bodů) •do úschovny • •Primárně ve skupině 3-4 lidé Témata •Hráč vs hra – systém interakce • •Základní kameny hry – gramatika pro formulaci herních prvků •model MDA a jeho využití (Zubek a spol.; 2004) •izolace core gameplay • •analytické využití předchozího – metody, oblasti, využití • GAME vs USER game user Hra jako médium x Hra jako systém interakce • • •Pravidla •Herní prvky (obsah) •Interakce (ovládání, prostor, hrací plocha, komunikace) •Feedback (výstup interakce) • Model MDA •MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research (2004) • •Definice: „…a formal approach to understand games…„ • •Nástroje: •Kategorizace: mechanics x dynamics x aesthetic • •K čemu: základní gramatika pro diskuzi a povrchové zkoumání her •„Decomposing, understanding and creating […] requires travel between all levels of abstraction – fluent motion from systems and code, to content and play experience, and back.“ (Zubek a spol., 2004) MDA RULES SYSTEM „FUN“ mechaniky dynamiky estetika Herní mechaniky – Mechanics (MDA) •Def: Mechanics describes the particular components of the game, at the level of data representation and algorithms. Mechanics are the various actions, behaviors and control mechanisms afforded to the player within a game context. • • •Příklad: házení kostkou, posun jednotek, střelba, skok, míchání karet • • • •[Herní mechaniky + herní obsah] Herní dynamiky - Dynamics (MDA) •Def: Dynamics describes the run-time behavior of the mechanics acting on player inputs and each others outputs over time. Dynamics work to create aesthetic experiences. • •Příklad: strategizování, využívání coverů v FPS, možnosti přizpůsobení avatara • •Dynamiky pracují s mechanikami a vytváří estetický dopad. • Herní estetika - Aesthetics (MDA) •Def: Aesthetics describes the desirable emotional responses evoked in the player, when she interacts with the game system. • •Příklad: fikční svět (WoW), výzva (Dark Souls), imerze (Papers, Please), sebevyjádření (Minecraft 2.5b)… • • • Šachy, Člověče nezlob se, Vlak •Jaké jsou: •herní mechaniky? •herní dynamiky? •výrazná herní estetika? MDA shrnutí •MDA je neexaktní, obecný model, orientovaný na design • •Využití je situační, pomáhá jako odrazový můstek pro účelové analýzy • •Poskytuje základní porozumění herních prvků • •Poukazuje na provázanost herních prvků a hráčské zkušenosti • •Popisuje akty iterativního vývoje (ne vždy nazýváno MDA, instinktivní) • • GAME vs USER game user MDA GAME vs USER game user MDA OBJECT ORIENTED GAME vs USER game user MDA OBJECT ORIENTED INTERFACE GAME vs USER game user MDA OBJECT ORIENTED INTERFACE DESIGN GAME vs USER game user MDA OBJECT ORIENTED INTERFACE DESIGN CORE GAMEPLAY CORE GAMEPLAY •to co odlišuje hry (vč. nedigitálních) od jiných médií (= behaviorální systém) • •jádro herního zážitku, procesuální základ interakce • •změna core gameplay se projeví ve velké škále vrstev hry • •není ale závislé na stylizaci, settingu, příběhu, vizuálu, hudbě (pokud není využití hudby součástí designu)… apod. • • • CORE GAMEPLAY Kinds of Fun Kinds of Fun • • • •Submission •Game as mindless pastime • •http://armorgames.com/play/16083/clicker-heroes • • Kinds of Fun Tetris Dáma Limbo Journey Brothers: Tale of Two Sons LoL … C:\Users\epia\Downloads\Caillois CA.png GDC workshop 2016 •Teams •Games •Emotion •Prototyping •Testing •Result • WORKSHOP I. •identifikace herních mechanik dle MDA (5 minut) •naplánování změny herních mech. a dyn. s určitým cílem (10 minut) •prototypování deskové hry (30 minut) •uzavření změn, realizace a inhouse testování (10 minut) •testování (20 minut) •vyhodnocení projektu a verifikace záměru (15 minut) • •Jak se liší výsledky od původního naplánování? •CELKEM: 5+10+30+10+20+15 = 90 minut • • TAKEAWAY •Zakončení •MDA – mechaniky, dynamiky a estetika •Core gameplay •Kinds of fun •Podoba workshopu • •Co s tím? •Hlubší pochopení her jakožto svébytného média •Osvojení si různých přístupů k analýze a kategorizaci •Lepší jazykový aparát pro diskuzi nad podstatou her •Experimentování v praxi • •Do příště malý úkol: •1x shrnutí co je to mechanika, dynamika a estetika vašimi slovy => do úschovny ? • • • •Jak by vypadala v deskové podobě? • • •…