Digitální hry VIKMB31 (podzim 2016) Herní mechaniky III., pravidla a vyprávění Herní mechaniky III SCHELL, Jesse. The art of game design: a book of lenses. Boca Raton: CRC, c2008. ISBN 978-0-12-369496-6. Magic circle •Huizingův pojem •Hra jako činnost svobodná, v opozici k vážnosti •Při hraní jsme v magickém kruhu •Jiného světa •Jiná pravidla •Jiný narativ • •J. Huizinga, Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000 • C:\Users\epia\Downloads\MagicCircle-Mid-Childa-Movie1st.jpg Prostor jako herní mechanika •Spojený vs Oddělený • •Fyzický vs Virtuální • •Virtuální vs Aktuální • •Symetrický vs Nesymetrický • •Lineární vs Nelineární • • C:\Users\epia\Downloads\piskorky.jpg Tvorba her = x •Zadavatel: (často sám designér) •… splnění konkrétního cíle (prodej, zájem, naučení, data mining, testování…) • •Designér: •… aby hráč investoval co nejvíce času • •Hráč: •… plnění potřeb (zábava, pocit posouvání se – progress, učení, spektákl, příběhový zážitek…) game PRAVIDLA user MDA OBJECT ORIENTED INTERFACE DESIGN CORE GAMEPLAY MOTIVACE ODMĚNY KONTINUITA TESTOVÁNÍ Tutorial • •„a ​period of ​study with a ​tutor ​involving one ​student or a ​small ​group“ • •„A tutorial is a method of transferring knowledge and may be used as a part of a learning process. More interactive and specific than a book or a lecture; a tutorial seeks to teach by example and supply the information to complete a certain task.“ • •Co je nutné předat, aby hráč vaši hru mohl hrát? • • • •Přemýšlejte, jak váš prototyp naučíte babičku. Interface – překážka? •Interface a UX • •Spatial x Meta • •Diegeticky x nediegeticky • •Svět x Narativ • •Direct feedback • •ONBOARDING Onboarding •Od tutoriálu k pochopení herního systému. • •Organické vs lineární • •Explorativní vs dirigované • Lineární progres •kontrolovatelné • •lze balancovat testováním • •lze predikovat trasy / buildy • •Příběh jako progres? • Pseudo-organický progres •kontrolovatelné (omezení prostorem, dostupností surovin) • •hůře „balancovatelné“ • •lze predikovat rámce • Organický, explorativní progres •progres nekontrolovatelný • •omezení prostorem • •design úměr / poměrů • •optimalizace procesů • •Ještě těžší v PvP. post-tutorial motivátory •kompletace •explorace •spektákl •výzvy •soupeření •„skill shaping“ •achievementy •… • • •SHRNUTÍ HERNÍ ELEMENT REPREZENTUJE mechaniky „co“; akce dynamiky „jak“; způsob využití akcí estetika „jaký efekt“; estetické reakce prostor „kde“; prostor akcí pravidla „jak ano/ne“; hranice akcí cíle „proč“; příčiny akcí herní smyčky „proč znovu“; motivace opakování akcí Shrnutí •Magický kruh •Prostor •Tutorial •Pravidla •Onboarding •Interface •Progress • • • • •…