Digitální hry VIKMB31 (podzim 2016) Herní průmysl, historie a indie hry Brněnská infrastruktura Nástroje tvorby Game Industry •Celkově herní průmysl stále roste a dle některých předpovědí v roce 2016 přesáhne celkovou hodnotu 86 miliard dolarů. • •Pro rok 2014 výzkumná firma DFC Intelligence odhaduje hodnotu průmyslu počítačových her na 22-25 miliard dolarů. • •Za největší trhy jsou považovány USA, Čína, Japonsko, Německo a Anglie. • Původ herního průmyslu •40. léta 20. století – výzkumy a pokusy na akademické půdě, často šachy • •60. léta – Tennis for Two (1958), Spacewar! (1960) •(ELIZA – 1964-1966) • •70. + 80. léta – arcade a komercionalizace (Pong, 1972) [automaty] •první MUD – 1978 – Bartle, Turbshaw Původ herního průmyslu II. •90. léta – žánrový boom; Zork, Pac Man (1980), Wizardry, Ultima (1981), Duck Hunt (1984), Super Mario Bros (1985), Metroid (1986), Metal Gear, Dungeon Master (1987)… • •PC gaming, generace konzolí a přechod na CD • •Mobilní hry? Už od 1997 – Nokia a Snake • •STEAM už od roku 2003; Humble Bundle 2010 • •Replay: The History of Video Games (Donovan, 2010) • • Polsko • •Polský herní trh a samotný herní průmysl roste a prosazuje se v zahraničí. „Polský export ICT navýšil průměrný přírůstek na 28%. Rozsah polského herního trhu se odhaduje na 350-450 miliónů dolarů a analytikové předpovídají velký růst v budoucích letech.“ • •„V posledních několika letech se Ministerstvo financí ve spolupráci s polskou ambasádou zasadilo o export [her] skrze mise na významné akce jako Game Developers Conference v San Francisku, E3 v Los Angeles a Tokyo Game Show, aby rozšířili potenciální trh pro polské hry.“ • Čína • •Expanze mobilních platforem, silné konkurenční prostředí, kvůli informacím o růstu: herní trh (PC) o velikosti 13,75 miliard dolarů, explozivní růst trhu mobilních her v roce 2014 o 93% na 2,9 miliard dolarů. • Globální trendy • •fenomén nezávislých vývojářů - indie • •digitální distribuce • •free to play / micro transactions • •crowdfunding • •early access • •Twitch, YouTube kultura, eSport • Instituce oborové a výzkumné • • Entertainment Software Association (US) • Interactive Software Federation of Europe (EU) • International Game Developer Association (globální) • Digital Games Research Association (globální) • Konference, výstavy a veletrhy pro herní vývojáře • • Game Developer Conference – GDC, GDC Europe, GDC China (různé světové odnože) • Gamescom (Německo) • Kuntepunkt (Skandinávie) – různé lokace • Electronic Entertainment Expo – E3 (USA) • Penny Arcade Expo – PAX (USA) • Independent Game Festival – IGF (USA) • Tokyo Game Show (Japonsko) • China Joy (Čína) • Český herní průmysl • •Bohemia Interactive - světoznámá vojenská simulace Arma 3 prodala více jak 1 milión kusů, hra DayZ, která je teprve ve vývoji prodala 2 milióny kusů. Spin-off firma BI Simulations spolupracuje i s různými vládami v oblasti vojenství a simulačních armádních programů. BI také vyhrála cenu Develop Awards 2014 oborového anglického časopisu Develop v kategorii nezávislé studio. • •Madfinger - celosvětově uznávaná firma se sídlem v Brně, která exceluje s graficky vyspělými hrami Dead Trigger a Shadowgun, které oslovily přes 25 milionů hráčů po celém světě. Spolupracují s lídry hardwarového vývoje grafických karet a jejich hry jsou často používány jako vizuální podívaná, posouvající hranice technologie. Firma je držitelem mnoha cen v oblasti vývoje mobilních her. • •Keen Software House - mladá firma se sídlem v Praze, která vyvíjí hru Space Engineers a Medieval Engineers, podobně jako v případě DayZ se rozpracované hry prodalo přes 1 000 000 kusů. • • • Český herní průmysl II. •SCS Software - velmi úspěšný vývojář v žánru dopravních simulací. Jejich globálně úspěšnou herní sérií je Eurotruck Simulator. • •CGE - firma zabývající se vývojem deskových her, která nedávno uspěla na crowdfundingovém portálu Kickstarter s reedicí své deskové hry Dungeon Lords. Vyvíjí i elektronické verze svých her. CGE vybralo 3,6 milionu korun. • •Dreadlocks – malé vývojářské studio z Prahy uspělo na portálu Kickstarter s projektem Dex a získalo finanční podporu formou sbírky ve výši 1 miliónu korun. Český herní průmysl III. • •Warhorse - mediálně známá vývojářská firma, za níž stojí tvůrci historicky velmi významné hry Mafia, vybrali na Kickstarteru pro svůj projekt Kingdom Come: Deliverance přes 37 milionů korun. • •CBE Software – dvou členné herní studio se sídlem v Brně zaujalo publikum crowdfundingového webu IndieGoGo s příběhovým projektem J.U.L.I.A. Enhanced Edition a získalo přes 300 tisíc korun na jeho realizaci. • •Amanita Design - nezávislé studio, v čele s umělcem a animátorem Jakubem Dvorským, který spolupracoval na filmu Kuky se vrací (2010). Studio je známé po celém světě díky svému neotřelému přístupu k herním principům, hudební a vizuální složce. Jejich hry Machinarium a Botanicula jsou v herním průmyslu často označovány za ideální příklady tzv. inidie scény. • •Další významní čeští vývojáři: Geewa (hry na sociální média), Crane Balls (Overkill, iPhone), Hammerware (zisk dotací od EU), Sillicon Jelly (kulturní dědictví ČR s hrou Krteček) • •DŘÍVE V BRNĚ historie 1994 Tajemství oslího ostrova 1997 Fish Fillets 2001 Original War 2002 Mafia 2003 UFO: Aftermath 2003 Vietcong 2006 ArmA 2010 Mafia II. •RŮZNORODOST 2014 Monzo 2013 Dead Trigger 2 2013 ArmA 3 • 2013 Take on Mars 2016 Ylands 2009 Machinarium 2012 Botanicula 2014 J.U.L.I.A.: Among the stars 2013 Hero of Many 2012 Interande 2015 The Great Wobo Escape 2013 Dead Effect 2016+ Planet Nomads 2016+ Planet Nomads 2014- NOXGames 2007 / 2015 Galaxy Trucker 2015 2012 – firma GamaJun Games 2015 – firma GamaJun Games •INFRASTRUKTURA Bohemia Interactive – Day Z •Day Z •Release date: Dec 16, 2013 •Price: $29.74 (discount 15%) •Owners: 3,691,123 ± 44,069 • •Early Access! • • developedinczech.com • • •„Databáze aktuálně obsahuje 960 her od 225 vývojářů.“ • •Pro celou ČR – historicky. brněnská infrastruktura •Vývojářská studia •pracovní příležitosti •zkušený lidský kapitál – 3D, animace, VR, motion capture, 3D scan, AI, optimalizace • •Univerzitní vrstva: FIMU, FFMU, FSSMU, VUT, FAVU, MUGS •předměty •studenti, absolventi •spolupráce s vývojáři • •Srazy vývojářů – GameDevArea Meetup •sdílení zkušeností •sdílení pracovních příležitostí •formování nových projektů • •Konference •GameDevAccess 2016 – mezinárodní, oborová • • Dosah herního průmyslu •Digitální hry se dostávají do mainstreamu zábavního průmyslu •Vznikají celé franšízy a varieta merchandisingu •Multimediální licence (film, seriál, hra, mobilní variace, komiks, knihy…) • •Intellectual property jako zobecněná komodifikovaná informace • •Konvergence mediálních forem • • • Fenomén indie vývojářů •Termín: indie rock – od 80. let 20. století •místo experimentálních a poctivě vytvořených her, bez „protivné“ kontroly ze strany investora • •avšak už od 70. – 80. let 20. století •kultura tzv. hobbyist, později modderů a DIY hnutí •v ČR fenomén textových adventur (Švelch) • • • • Fenomén indie vývojářů II. •RPG Maker (1992) •Independent Games Festival (1999) •Game Maker (1999) •The Pixel Prospector (1999) • •rok „0“ - 2005 •Cave Story (překlad) •Introversion (Uplink, Darwinia) •Home of The Underdogs (ukončení aktualizací) • •nová vlna – 2007 •TIG Source •Aquaria (Derek Yu) •Art Games – (The Path, Passage) • • • Fenomén indie vývojářů III. •Indie hry jako módní vlna (2010 - 2014) • •Vztah velkých platforem, distribučních kanálů k indie (2013/2014) • •Charakter (indie bez crowdfundingu) • •Indie hry a ČR (Rake in Grass, Becher Games, Cuketa, Amanita, Toby, Rememoried…) • Fenomén indie vývojářů IV. • • • •Zkušení vývojáři + malý tým + crowdfunding + mobilní platformy + nové monetizační modely = všichni jsou indie • • • •Občas novodobý divoký západ a zlatá horečka… • • •Vystřízlivění indie? • Moment prezentace projektu •Pitch, Elevator Pitch • •Design Document • •Prototyp • •Vertical Slice • •Focus Test • • Publisher / Investor Pitch, Elevator Pitch •Shrnutí charakteru projektu / myšlenky / hry do extrémně krátkého času. •princip USP •princip 1 věty, minuty, doby strávené ve výtahu •princip hlavních uzlů (inovativní projekty, méně produktové) •Problém •Řešení •Zainteresované subjekty •Přínos • • • • • USP •„Borderlands 2: Make new friends, arm them with a bazillion weapons and fight alongside them in 4 player co-op or split-screen on a relentless quest for revenge and redemption across the undiscovered and unpredictable living planet.“ (oficiální web Borderlands 2, 2012) • •USP jsou pak? • USP •„Borderlands 2: Make new friends, arm them with a bazillion weapons and fight alongside them in 4 player co-op or split-screen on a relentless quest for revenge and redemption across the undiscovered and unpredictable living planet.“ (oficiální web Borderlands 2, 2012) • •USP jsou pak: •kooperativní multiplayer až pro čtyři hráče •varieta zbraní (modulární) •objevování virtuálního prostoru • Vertical Slice •Termín z projektového managementu • •Demonstrativní prototyp • •Ukazuje všechny typy, kategorie, procesy a fce vyvíjeného projektu • •Validační proces směrem k business partnerům Vertical Slice GUI HERNÍ MECHANIKY LEVEL DESIGN CINEMATICS AI META GAME Visual Understanding Evnironment http://vue.tufts.edu/ -Podobně jako mind mapy -Vhodnější pro komplexnější sítě -Uzly, bloky, cesty, podkategorie Trello •https://trello.com/ • -Organizace práce -Poznámky -Bug reporting -Design nástroj - Chat Mapper •http://www.chatmapper.com/ • -Pro tvorbu a skicy -Nelineární dialogy -Lze propojit se skripty LUA -Generuje scénáře -Podpora lokalizace - Google Drive Sheets •https://drive.google.com • -Pro prakticky cokoli -Sdílené time sheety -Rozpočty -Design a balanční tabulky - - - Evernote •https://evernote.com/ • -Sdílený task manager -odklikávátko -Synchro s telefony - - - presskit() •http://dopresskit.com/ • -Jednoduchý, orientačně nenáročný -Standardizovaný -Propojitelný s další analytikou: Promoter, GA - - - - • • •…