5 Rukopisné knihovny ve svém vývoji – stručný přehled (Hlaváček, Úvod, s. 24-47; Bohatcová a kol. Česká kniha, s. 46-69, 92-101) Obecný vývoj Raný středověk (konec 5. až konec 8. století) Klášterní knihovny (benediktinské), spíše menšího rozsahu, které obsahují zejména rukopisy biblické, texty patristické, filozofické, lékařské, právnické. Od antických autorů zde byly zachovány texty pro školské účely. Významná střediska: Itálie (Vivarium, Monte Cassino), Irsko (Armagh, Clonard), střediska irských misií na evropské pevnině (Luxeil, Corbie, Bobbio, Fulda, Reichenau, St. Gallen). Začínají vznikat i střediska vzdělanosti (a tím i knihovny) při katedrálách. Vrcholný středověk (od konce 8. století do konce 12. století) Začátky poznamenány působením okruhu vzdělanců ze dvora Karla Velikého (Alkuin, Paulus Diaconus, Petrus Pisanus, Einhardus, Theodulf). Uplatňují se knihovny kapitulní (Lyon, Mohuč) a rozvíjejí se další řeholní řády, které pěstují knižní kulturu (kartuziáni). Pozdní středověk (13. – 15. století) Charakterizován uplatněním univerzit (Bologna, Paříž, Oxford, Cambridge, Montpellier), rozvojem městské kultury, vznikem významných knihoven královských a šlechtických. Z nově vzniklých řádů jmenujme alespoň dominikány s knihovnami v jejich významných střediscích – Paříž, Bologna, Kolín nad Rýnem. České země Od počátků do poloviny 14. století Zpočátku jde o import knih, a to zejména z klášterů, z nichž byly osazeny naše nejstarší vznikající řeholní domy. Vedle nejstarších benediktinských klášterů (zejména Břevnov) se začínají uplatňovat i jiné řády – premonstráti (Strahov), cisterciáci (Pomuk, Plasy). Z mimoklášterních středisek vyniká zejména olomoucké skriptorium v době biskupa Jindřicha Zdíka, pražská kapitula, vyšehradská kapitula. Knihovny českých panovníků (Přemysl Otakar II., Václav II.). Od poloviny 14. století do husitství Důležitým mezníkem je založení pražské univerzity a vznik řady kolejních knihoven. Rozvoj zábavné literatury psané v národním jazyce nebo do něj přeložené. Další rozvoj knihoven církevních institucí (včetně knihoven farních). Nejvýznamnějšími celky se staly knihovny univerzitních kolejí. Spadají sem i počátky knihoven městských (případně měšťanských) a můžeme předpokládat existenci některých knihoven šlechtických. Od počátků husitství do poloviny 16. století Část církevních (především klášterních) knihoven je díky válečným událostem evakuována za hranice, část rukopisů je zničena. Zničena byla i velká část knihovny Václava IV. a utrpěly také rukopisné soubory na univerzitě. Na druhé straně však kniha pronikla do širších vrstev společnosti (nižší šlechta, měšťanstvo) a rozšiřuje se počet knih v národním jazyku. Vznikají knihovny předních intelektuálů. Od 2. poloviny 15. století se odráží i v našem knihovním prostředí vliv humanismu (Jan z Rabštejna, Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic a jeho okruh). Na Moravě neztrácí význam kapitulní knihovna, vedle ní je to pak knihovna kartuziánů v Dolanech. V Brně tvoří významný knihovní celek svatojakubská knihovna.