Základy filologicko-areálových studií (verze pro studentky prvního ročníku) S pomocí doporučené literatury zpracujte odpovědi na níže uvedené otázce. Někde postačí krátký odstavec či věta, jinde bude potřeba obšírnější vysvětlení. Vypracování uvedených úkolů je formou zkoušky a bude známkováno. Způsob odevzdání: do odevzdávárny předmětu v ISu do 3. 12. 2017. Doporučená literatura: POSPÍŠIL, I.: Areál a filologická studia. Brno 2013. POSPÍŠIL, I. (ed.): Areál - sociální vědy - filologie. Brno 2002. (soustřeďte se na s. 3–38 a 68–74) POSPÍŠIL, I. - GAZDA, J. - HOLZER, J.: Integrovaná žánrová typologie (komparativní genologie) : projekt, metodologie, terminologie, struktura oboru, studie. Brno 1999. (soustřeďte se na s. 8–88) HAVELKA, M. – CABADA, L.: Západní, východní a střední Evropa jako kulturní a politické pojmy. Plzeň 2000. KUDĚLKA, M.: O pojetí slavistiky. Vývoj představ o jejím předmětu a podstatě. Praha 1984. Úkoly k vypracování: 1. Vysvětlete rozdíl mezi filologií a filologicko-areálovými studiemi. 2. Stručně charakterizujte, čím se zabývá slavistika? Do které doby klademe její počátky a kdo se podílel na formování její metodologie? 3. Objasněte pojem areál. Uveďte příklady některých evropských areálů. 4. Co je předmětem studia lingvistické antropologie? Jmenujte její některé významné představitele. 5. Mezinárodní vědecký tým pod vedením Dionýze Ďurišina vytvořil projekt Osobitné medziliterárne spoločenstva. O co se jedná a jakou má tento projekt spojitost s filologicko-areálovými studiemi? 6. Stručně popište cíle a záměry integrované žánrové typologie. 7. Stručně (ale jasně; stačí jedna věta) charakterizujte pojmy: loci communes, meziliterární centrismy, sémiotika. 8. Kdy se začal užívat pojem střední Evropa? Které země a historické státy jsou s tímto pojmem spojeny? Své vývody vysvětlete. 9. Kdo byl J. Dobrovský? Uveďte jeho hlavní díla, a jaké bylo jeho pojetí slavistiky. Kdo to byl Matija Murko a jak je spojen s českým prostředím? S pomocí prezentace (dostupná ve studijních materiálech v ISu) odpovězte na následující otázky (prezentaci je možné prodiskutovat s vyučujícím v rámci konzultace): 10. Uveďte hlavní zásady publikační etiky? Které údaje lze uvádět bez odkazů? 11. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi bibliografickým údajem o knize a článku v časopise.