Pracovní deník studenta - portfolio do kurzu CJA072 _ r^j . C "3 B C xfč?p Pracovní deník studenta se může stát podkladem portfolia, které odevzdává jako souhrn svých školních a domácích úkolů, reflexí, protokolů, výzkumů atd. Pro studentské portfolio platí následující zásady: 1. Všechny zápisy a záznamy v portfoliu jsou datovány. 2. Záznamy v portfoliu jsou uspořádány do zřetelně oddělených oddílů (např. školní práce - domácí práce - hodnocení práce v semináři - pracovní deník s reflexemi). 3. Obrazová dokumentace, data shromážděná výzkumem, výstupní zprávy a protokoly mohou tvořit samostatné oddíly nebo přílohy. Někdy bývá portfolio vytvářeno jako elektronický dokument sdílený částečně autorem (studentem) i vyučujícím pedagogem, resp. dalšími studenty kurzu. Pak je třeba jasně definovat práva, pravomoci a role jednotlivých pisatelů a v portfoliu odlišit jednotlivé hlasy. Takové portfolio sleduje didakticky možnost ukazovat úspěšná i chybová řešení pracovních úkolů, na nichž se všichni učí. Individuální uspořádání portfolia je libovolné, např. A: Pracovní deník; B: Domácí práce; C: Hodnocení práce v semináři. Dále lze postupovat podle následující struktury: A Pracovní deník 1. časový plán a jeho průběžné vyhodnocování a další zpřesňující verze; 2. studijní deník - reflexe učeného a naučeného: • jaké problémy mám při učení • jaké problémy mám v badatelské činnosti • čemu rozumím a jak, čemu nerozumím a proč • jaké postupy řešení, učení a pracovních postupů konkrétně navrhuji k jednotlivým problémům • s kým se poradím, s kým jsem se radil, jakých rad se mi dostalo, jak je hodnotím • co nového jsem se naučil, co nového jsem poznal • čeho se vyvarovat, aby to příště šlo lépe, aby se problémy v učení a bádání neopakovaly • hodnocení spolupráce s kolegy na řešení studijních a badatelských problémů • v čem se zlepšuji, co se mi daří, co se mi líbí na konkrétní fázi práce; 3. kontakty na osoby, instituce, zdroje použitelných informací užitečné pro odbornou práci studenta. B Domácí práce 1. zadání domácí práce (datum zadání, formulace úkolu, termín dokončení, skutečné datum splnění); 2. plán řešení, očekávané problémy, otázky, potřebné pomůcky, literatura; 3. první varianta hotového textu; 4. další varianty textu s korekturami a vlastními i cizími komentáři; 5. definitivní varianta textu s datem odevzdání; 6. posudek a hodnocení zadavatele. C Hodnocení práce v semináři 1. hodnocení jednotlivých lekcí, pokud nejsou hodnoceny v bodu A nebo B; 2. celkové hodnocení semináře po jeho skončení: • v čem splnil kurz mé očekávání a v čem nikoli, jaké jsou toho pravděpodobné příčiny • co by se mohlo, resp. mělo na kurzu či mém přístupu změnit • co mě v práci těšilo a co nikoli a proč tomu tak bylo • jak mi vyhovuje reflektování úkolů v pracovním deníku • jaké vědomostní poznatky a jaké pracovní kompetence mohu z kurzu přenést do své další práce • jak hodnotím svou spolupráci s ostatními účastníky kurzu, s kolika osobami jsem navázal užší pracovní vztah pro budoucí studijní spolupráci • jiné připomínky a návrhy. Vypracoval Z. Fišer pro potřeby výuky v kurzu CJA072 Tvorba literárněvědnéh okurzu pro bakláře, JS 2011.