EXPERIMENTÁLNÍ LITERATURA (pokus o vymezení) (Přednáška prof. PhDr. Lubomíra Machaly, CSc.) Co je experiment? Experiment – pokus ověřující hypotézu, tedy ideu nemající reflektovanou zkušenostní oporu v soudobé (či dřívější) realitě Experiment bývá obvykle realizován za použití neběžných postupů a prvků, respektive s využitím jejich neobvyklé kombinace, intenzity, kvantity Výsledky experimentu dosahovány (zejm. v přírodních vědách) opakováním pokusné akce za stejných či modifikovaných podmínek; nejednou přitom ovlivněny chybou, nevědomým (nezáměrným) odchýlením od původního záměru, popřípadě také náhodou Skutečnost, že jde o experiment (respektive o hledání netradičních řešení) bývá jeho uskutečňovateli mnohdy zdůrazňována a spojena s průběžnou reflexí Co je literární experiment? Moderní, revoluční avantgardní počin Literatura ve chtěném protikladu k tradiční, „přirozené“ literatuře (Vlašín) Také módní nálepka Hra s formou - jazyk jako materiál literárního díla (nikoli primárně jako vyjadřovací prostředek, odbourán reprezentativní charakter jazykového znaku) Převzetí technik a metod přírodních věd (laboratorní experiment – literatura jako laboratoř slov, představa o artistním, „dělaném“ základu literární tvorby) Později i metody a postupy technických, „inženýrských“ věd Podmínky vzniku experimentální literatury Vědomí autonomie umění, uznání, že ne-mimeze, Kant, Schiller, Fichte, Nietzsche Existence dějin literatury, pocit avantgardy, zrušení regulativní funkce poetiky/poetik Existence samostatných přírodních věd a jejich metod, (později techniky), obdiv k jejich výsledkům Pocit krize společnosti, chaosu, rozpadu harmonie, ztráty koordinátů, hodnot Druhy, typy, realizace EL Samočinná realizace literárního textu (kombinatorika, asociativnost, PC) Rozkládání na elementy, fragmentarizace Koláž, montáž Hra s vizuálními dispozicemi písma (piktogramy) Hra se zvukovou kvalitou, „muzikálnost“ literárního textu (i jiný význam) Experimentální román (Zola, materiál k experimentu ovšem psychologie, sociologie, nikoli jazyk) Ničení (popírání) starých forem (francouzský nový román) Přisvojení a přizpůsobení postupů jiných uměleckých druhů či vyjadřovacích kódů (film…) Cíle, funkce EL Hledání nových fenoménů a možností jazyka Kritika (užívání) jazyka Šokování recipienta, detabuizace témat Snaha být moderní, in, cool Pochopení/uzření souvislostí dříve netušených; jazykové uchopení světa, který se dosud jazykovému popisu vzpíral Literatura 1 Bohemica Olomucensia 2010, č. 1 (číslo časopisu obsahuje příspěvky z mezinárodního a mezioborového sympozia Umělecký experiment) Česká vizuální poezie. Teoretické texty. Ed. E. Krátká. Brno 2013 Experimentální poezie (antologie). Eds. B. Grögerová – J. Hiršal. Praha 1967 Krátká, Eva: Vizuální poezie: Pojmy, kategorie a typologie ve světovém kontextu. Brno 2016 Pandora č. 14, 2007 (číslo kulturně literární revue věnované současnému literárnímu experimentu) Nonsens. Parafráze, paběrky, parodie, padělky. Eds. B. Grögerová – J. Hiršal. Praha 1997 Literatura 2 Slovo, písmo, akce, hlas. K estetice kultury technického věku (antologie esejů, manifestů a umělecký programů 2. pol. 20. st.). Eds. B. Grögerová – J. Hiršal. Praha 1967 Třídit slova: Literatura a konceptuální tendence 1949–2015. Eds. O. Buddeus, M. Magidová, tranzit.cz 2016 Vrh kostek. Česká experimentální poezie. Eds. B. Grögerová – J. Hiršal – J. Kolář. Praha 1993