TŘÍFÁZOVÁ METODIKA BIBLIOTERAPEUTICKÉ PRÁCE S ČETBOU NA SŠ Mgr. Marie Mokrá Biblioterapie v pedagogické praxi ¡Před zahájením biblioterapie na SŠ je třeba: ¡ ¡rozvinutí vzájemné důvěry mezi studenty a učitelem ¡vyhledání dalších osob, s nimiž by bylo možno spolupracovat alespoň v podobě supervize (psycholog, třídní učitel, výchovný poradce aj.) ¡někdy je možné informovat o biblioterapii rodiče ¡identifikace problémů, s nimiž se studenti potýkají nebo mohou potenciálně potýkat ¡stanovení adekvátních cílů, jichž chceme biblioterapií dosáhnout ¡ 1. FÁZE - ÚVODEM ¡a) kvalita ¡nikoliv zjednodušující vidění světa ¡zobrazující lidský konflikt a zároveň dynamiku lidského chování ¡dobře postavený příběh, neměl by nudit ¡vybalancované postavy nabízející možnost identifikace s literárním hrdinou ¡materiál vyvolává silné emoce nebo umožňuje jejich následné vyvolání ¡ ¡b) biblioterapeutický účel ¡obsah literatury souvisí s požadavky naší intervence a odpovídá alespoň z části bodům stanoveným úvodem ¡ ¡c) vhodnost recipientům ¡zohlednění věku a vývojového stupně jedince ¡zohlednění pohlaví jedince ¡ ¡d) individuální potřeby ¡zohlednění individuálních zvláštností a specifických potřeb jedince ¡v případě konkrétního problému zohlednění stupně či fáze problému, v němž se jedinec aktuálně nachází 2. FÁZE – VÝBĚR LITERATURY ¡Biblioterapeutické fáze seznámení s literaturou: ¡ ¡ seznámení s textem ¡identifikace emocí postav ¡identifikace jejich chování ¡diskuse o jejich chování ¡propojení postav/postavy s osobní úrovní ¡objevování vlastního chování ¡motivace ke změně chování ¡ 2. FÁZE – VÝBĚR LITERATURY ¡Z čeho nejlépe vycházet v prostředí českých SŠ: ¡ ¡povinná vs. nepovinná četba: časové možnosti SŠ učitele ??? ¡maturitní seznamy četby: tvoří si každá škola sama ¡nepovinná četba: co je aktuálně „v módě“ ¡ 2. FÁZE – VÝBĚR LITERATURY ¡Psychoterapeutické principy: ¡ ¡identifikace (s hrdinou, s emocí, s kulturním prostředím aj., nemusí se „obnažovat“ před terapeutem, vše sděluje prostřednictvím hrdiny) ¡katarze (uvolnění nahromaděného stresu, emocionální úleva) ¡vhled (nahlédnutí do vlastního nitra, porozumění situaci, nový pohled na věc, řešení problému) ¡popř. univerzalizace (nejsme v problému sami, obecná platnost řešení aj.) 3. FÁZE – TERAPEUTICKÁ PRÁCE S ČETBOU ¡Forma práce: ¡ ¡individuální práce: omezení na písemné projevy (vlastní literární dílo, např. dopis pro hrdinu aj.) ¡skupinová práce: v prostředí SŠ výhodnější - časově nenáročná, přirozenější, umožňuje sdílení zážitků a zkušeností, více perspektiv, více řešení problémů, více využitelných metod práce ¡ 3. FÁZE – TERAPEUTICKÁ PRÁCE S ČETBOU ¡a) před čtecí aktivity ¡metoda tzv. KWL chart ¡b) čtecí aktivity: ¡nechat studenty předpovědět, co se stane ¡metoda „zeptej se autora” (Question the Author) ¡studenti napíší, jak by reagovali oni ve stejné situaci (lze zveřejnit, či nikoliv) ¡Vennovy diagramy, mapy vazeb postav ¡c) počtecí aktivity ¡literární: dopis hrdinovi, přepis pasáže knihy aj. ¡mimoliterarární: kresba, pantomima, sehrání dramatické scény (role-play) atd. ¡řízená diskuse ¡metoda tzv. literárních kruhů (Literature Circles) ¡metoda I SOLVE 3. FÁZE – TERAPEUTICKÁ PRÁCE S ČETBOU ¡Pokyny pro učitele: ¡ ¡je třeba naprosto dokonalá znalost literatury, s níž učitel pracuje ¡v průběhu čtení zastavovat a klást otázky ¡pozor na zjednodušená řešení, riziko nálepkování (labellingu) ¡pozor na řešení velkého množství problémů/příliš složité problémy ¡učitel však musí umět řídit diskusi i v případě těchto dvou krajních bodů, jeho úkolem je v tomto případě vnést do příběhů realitu ¡vyhnout se vlastnímu příkrému komentáři na adresu hodnot ¡velká dávka sebekontroly ¡velká dávka empatie ¡povzbudit studenty ke zpětné vazbě ¡ 3. FÁZE – TERAPEUTICKÁ PRÁCE S ČETBOU ¡DOLL, Beth a Carol Ann DOLL. Bibliotherapy with young people: librarians and mental health professionals working together. Englewood, Colo.: Libraries Unlimited, 1997. ISBN 1563084074. ¡ ¡FORGAN, J. W. Using Bibliotherapy to Teach Problem Solving. DOI: 10.1177/10534512020380020201. ISBN 10.1177/10534512020380020201. Dostupné také z: http://isc.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/10534512020380020201 ¡ ¡KILPATRICK, William, Gregory WOLFE a Suzanne M WOLFE. Books that build character: a guide to teaching your child moral values through stories. New York: Simon & Schuster, c1994. ISBN 0671884239. ¡ ¡MCCULLISS, Debbie a David CHAMBERLAIN. Bibliotherapy for youth and adolescents—School-based application and research. DOI: 10.1080/08893675.2013.764052. ISBN 10.1080/08893675.2013.764052. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08893675.2013.764052 ¡ ¡PRATER, Mary Anne, Marissa L. JOHNSTUN, Tina Taylor DYCHES a Marion R. JOHNSTUN. Using Children's Books as Bibliotherapy for At-Risk Students: A Guide for Teachers. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth [online]. 2006, 50(4), 5-10 [cit. 2016-05-26]. DOI: 10.3200/PSFL.50.4.5-10. ISSN 1045988x. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3200/PSFL.50.4.5-10 ¡ ¡ROZALSKI, Michael, Angela STEWART a Jason MILLER. Bibliotherapy: Helping Children Cope with Life's Challenges. Kappa Delta Pi Record. 2010, 47(1), 33-37. DOI: 10.1080/00228958.2010.10516558. ISSN 0022-8958. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00228958.2010.10516558 ¡ ¡SHECHTMAN, Zipora. Treating child and adolescent aggression through bibliotherapy. New York: Springer, c2009. ISBN 9780387097459. ¡ LITERATURA