Konflikt biblioterapeutický experiment č. 2 1) vstupní strategie · identifikace potenciálních problémů: časté interpersonální konflikty ve třídě, zhoršující se klima třídy, nedostatečná vzájemná komunikace, vyhrocené situace, zhoršující se průměrný prospěch, nedořešené problémy · stanovení cílů: umět rozpoznat charakter konfliktu a typ chování v konfliktní situaci, umět nalézt optimální řešení problému 2) výběr literatury · Legenda o sv. Kateřině, verše 245 – 379 · koresponduje s probíranou povinnou četbou druhého ročníku 3) terapeutická práce s četbou a) předčtecí aktivity (5 minut) · pozorování konfliktní situace, sebeuvědomění, komparace Ø studentům se přečtou následující věty, které jako kdyby říkal jejich rodič (zároveň si je zapíší na papír): „Dnes rozhodně na zábavu nepůjdeš, pamatuješ, jak to skončilo posledně? Zapomeň na to, nikam tě nepustím.“ Ø napíší, jak by odpověděli a zareagovali (mohou využít přímou i nepřímou řeč), mají na to přesně tři věty Ø papíry si ve dvojicích vymění, navzájem porovnají b) čtecí aktivity (15 minut i se čtením) · předpovídání (čte se ukázka od verše 245) Ø u verše 265 čtení zastavíme a necháme studenty předpovídat, co se stane dál, na tabuli píšeme možné další scénáře, jak to dopadne Ø poté dočteme až do verše 359, zdůrazníme, že konflikt není dořešen Ø co by se všechno dalo dělat na místě matky? nemusí to být ideální či „chytré“, prostě jen napsat, co se dá dělat... diskuse, píšeme na tabuli (ideálně ať jsou v zastoupení všechny tři typy chování...) Ø dočteme do verše 379 c) počtecí aktivity (25 minut) · identifikace typů chování v konfliktní situaci, práce s ukázkou Ø vysvětlit, že existují tři typy chování v konfliktní situaci: 1) konfrontace (když jedna osoba útočí na druhou fyzicky nebo slovně) 2) popření, únik (popírání, že existuje problém či spor – unikání hádce, vyhýbání se scéně) 3) řešení problému (účastníci vědí o problému a hledají způsoby, jak problém vyřešit tak, aby řešení nejlépe vyhovovalo všem zúčastněným) Ø identifikovat společně chování Kateřiny i matky (matka – konfrontace, Kateřina – popření, po intervenci příbuzných Kateřina – řešení problému) · řízená diskuse, brainstorming: společné hledání optimálního řešení problému Ø učitel po brainstormingu na tabuli napíše, jaké je optimální řešení problému, mělo by obsahovat plus mínus: (a) realistické, (b) předchází opakovanému vzniku podobného sporu, (c) účastnící mohou řešení přijmout, (d) na řešení se podílí všechny zúčastněné strany Ø co z toho splnila Kateřina, která se nakonec pokusila o řešení problému? co nesplnila? · závěrečná reflexe Ø vrátit se k předčtecí aktivitě: podle toho, co napsali, si mohou odvodit, k jakému typu chování mají v konfliktní situaci sklon (zdůraznit, že to však není nikdy černobílé) Ø čtecí aktivita – co by dělali na místě matky (nápady na tabuli): společné nápady se pokusit přiřadit do jednotlivých typů chování