Biblioterapeutické experimenty v praxi úterý 6. 9. 2016, Gymnázium Brno, Elgartova Experiment č. 1 – třetí ročník 1) před čtecí aktivity · představena definice a charakteristika naturalismu (román je sociologická studie výkladu společnosti; věřili, že píší pravdu) · „teď se podíváme na další román naturalismu, Zabijáka od Zoly, ale vezmeme to z jiného konce“, otázka (i na tabuli): co může narušit funkční/fungující rodinu? (,,např. co znáte ze svého okolí, ze seriálů atd.“), řeší ve dvojicích a trojicích, vyučující chodí okolo nich a poslouchá · potom společně, hlásí se, spolupracují, vyučující píše na tabuli: např. úmrtí, nevěra (ptá se zda odhalená, nebo neodhalená, u toho ztichli, to je zaujalo, diskutovali), změna životního stylu, peníze (moc i málo), závislost, ztráta práce, (psychické) nemoci, stereotyp, smůla, další dítě · reagovali se zájmem 2) čtecí aktivity · vyučující zadá celé třídě přečíst první část ukázky, čtou, cca 5 minut ticho · rozdělení do skupinek po čtyřech (rozděleni byli už z dřívějška, vesměs podle zasedacího pořádku) · „vžijte se do role Gervaisy, použijte strategii I SOLVE“ · I SOLVE napsáno na tabuli, vysvětleno, mohou použít · cca 10 minut diskuse · některé skupinky pracují lépe, jiné hůře, pilněji (zdá se) pracují chlapci než děvčata · přerušení: vosa na zemi – salvy smíchu · jeden člen skupiny prezentuje vždy jedno řešení · v průběhu diskuse mají ale zpravidla rozumnější řešení dívky, kluci nereálná (viz první dvě řešení) · 1. zabít Lantiera – nožem, v noci, dát spát děti · 2. pomsta – zabít Lantiera i sebe · 3. výměna partnera, uteče s dětmi, najde si jiného partnera · 4. nahlásit na policii, útěk k jinému muži · 5. vyměnit zámek, nepustit ho dál · 6. najít si bohatšího manžela a utéct k němu s dětmi · mají si dočíst zbytek textu, otázka „snaží se to tam nějak řešit? pokud ano, jak? jak to řeší?“ · společně dojdou k závěru: chce si s ním promluvit, on nechce, obviňuje ho 3) po čtecí aktivity · na tabuli dvě otázky: · 1. co byste vzkázali staršímu dítěti z ukázky? · 2. co byste vzkázali vlastnímu dítěti? · mají napsat na papír (pokud nestihli, tak doma), příští hodinu odevzdat Experiment č. 2 – druhý ročník · měli na doma zadáno přečíst kousek z Legendy o Kateřině, „jak se vám četlo? co na to říkáte?“ „hrozný, odporný, otřes“ atd. · vyučující vysvětluje rozdíl transkripce vs. transliterace · studentka čte kousek nahlas, jde jí to celkem dobře · studentka ale pořád mluví o křtu, nakonec se ukáže, že si spletla Legendu o svaté Kateřině s dílem Křest sv. Vladimíra · vyučující vysvětluje pár slov, např. vdát se, rmoutit se atd., poslouchají · „teď půjdeme po smyslu toho celého, vezměte si papír a tužku“ 1) před čtecí aktivity · vyučující diktuje tři věty: „za mých mladých let jsme se učili i bez internetu a šlo to“, „dokud ti nebylo 18, budeš do 10 doma“, „dneska určitě ven nepůjdeš, vzpomeň si, jak to skončilo posledně, zapomeň na to, nikam tě nepustím“ · „zamyslete se nad tím, sami napište nějakou takovou větu podobnou těmto třem, co slýcháte doma nebo ve filmu“ atd. · papíry si ve dvojicích či ve trojicích vymění · mají odpovědět právě třemi větami, lze využít přímou i nepřímou řeč · pracují, aktivita je zaujala · papíry vrátí tomu, od koho přišly, přečtou si je · přečte se jich několik nahlas, smějí se (ve stylu „ukliď si ty věci“ „když se ti to nelíbí, ukliď si je sama“ atd.) 2) čtecí aktivity · vyučující vysvětluje ekvivalent ke Kateřině, za ní taky přišla maminka s rozkazem „Kateřino, vdáš se!“ · mají vymyslet, jak zareaguje Kateřina · brainstorming, na tabuli jsou psány nápady: jak to bude dál? –počká, hladovka, zákeřná protiakce/pomsta, spáchá sebevraždu, uteče, vezme si ho („bude těhotná“) · návrh „co když bude lesba?“ „uteče za přítelkyní“ · ukázku nyní čtou nahlas, „překládají“, celkem dobře čtou i rozumí · vyučující vysvětluje, co není jasné, „jděte po smyslu, jako by to byla polština“ · nestihlo se dočíst podle plánu, nezbyl čas (přečteno do verše 302) 3) po čtecí aktivity · propojení s před čtecí aktivitou · řešila to Kateřina dobře? jak lze řešit konflikt? · na tabuli: konflikt – 1) konfrontace, 2) popření, únik, 3) komunikace/řešení problému · uvádí příklady · co je nejlepší? komunikace – jde vždy komunikace? co je podmínkou? obě strany · a co udělala Kateřina? krátká diskuse, bez jasného závěru, zvoní