Rytířský román a fantasy Hana Málková … došel ke křišťálové krychli, tasil meč a udeřil do ní. Nic se nestalo. Jeho čepel odskočila a na křišťálu nezůstalo po úderu ani stopy. „Zkus to ty,“ vybídl Reka. … Rek přistoupil blíž a napřáhl ruku ke křišťálu v očekávání chladného doteku kamene. Jeho ruka prošla kvádrem a prsty se mu sevřely kolem jílce. Bez námahy čepel vytáhl ven. Vymezení žánrů • Fantastický svět, nadpřirozené bytosti, magie • Hrdina s „nadstandardními“ dovednostmi • Příběh o cestě, boji a lásce • Rytířský román je vázaný na skutečnou dvorskou společnost (tvůrce, postavy i publikum) • Fantastická literatura jako taková může existovat až tehdy, když se „fantastické“ oddělí od „reálného“ Rytířské romány - forma Velká pestrost v mnoha aspektech: • Nejrůznější rozsah • Veršované i v próze • Latina i národní jazyky (původní význam slova „román“ – dílo v románském jazyce) Obecný vývoj: Od textů vhodných k přednesu k vlastnímu čtení Jazykové prostředky: Velký význam symbolů a metafor (milostných i náboženských) Zdroje a kořeny rytířského románu Kroniky Prolínání historie a fikce • cca 1136 Geoffrey z Monmouthu: Dějiny britských králů (Historia Regum Britanniae) • cca 1155 Robert Wace: Román o Brutovi (Roman de Brut) – zavádí téma kruhového stolu Hrdinské písně Všechny založené na starší látce, původně předávané ústně • 10. stol. Beowulf • 11. stol. Píseň o Rolandovi • 12. stol. Píseň o mém Cidu (Píseň o Cidovi) • 12./13. stol. Píseň o Nibelunzích Otcové zakladatelé… Chrétien de Troyes (cca 1130 – 1183) Dokončené romány: • Erec a Enida • Cligés • Rytíř se lvem (Yvain) Nedokončené romány: • Vyprávění o grálu (Perceval) • Rytíř s károu (Lancelot) Nedochovaný text: • Tristan J. R. R. Tolkien (1892 – 1973) „Velká trilogie“: • Hobit • Pán prstenů • Silmarillion Překlad rytířského románu: • Sir Gawain a Zelený rytíř Vlastní zpracování artušovské látky: • The Fall of Arthur … kteří nepřišli s ničím novým :) … a nebo přece? Pod borovicí hrabě Roland leží. Tvář obrací tam ke španělské zemi. Vzpomínat počne na rozličné věci, na kruté bitvy, těžká protivenství, na Francii, své rodné a své předky, na Karla, pána, jemuž sloužil se ctí. (Píseň o Rolandovi) … a osvědčil se v zemi Franků, však v srdci nesl lásky ranku, jež neotrne, nepoleví. Srdce si touhou rady neví, jen jednou myšlenkou se svíjí: to vzpomínkou na Fenícii. (Cligés) Náboženský aspekt „Ta noc nebyla z měsíčních, bez kmitu hvězd se obzor tměl, však dřív než přišli na dostřel, vyhoup se měsíc na oblohu. Přitížit měl jim za úlohu, proto dřív začal lít svůj svit. To Bůh sám chtěl jim uškodit a září v temno noci vpad, neboť to vojsko neměl rád.“ (Cligés) „A tak když jeho pán opět procitl a vysílal své černé myšlenky z Temného hvozdu, Prsten Gluma opustil. Jen proto, aby jej sebrala nejnepravděpodobnější osoba: Bilbo z Kraje! Zde působilo něco jiného, něco, co přesahovalo všechny plány tvůrce Prstenu. Nemohu to říci jasněji, než že Bilbo měl Prsten najít a že to nebyl záměr tvůrce Prstenu. V tom případě jsi jej také ty měl dostat. A to by mohla být povzbudivá myšlenka! (Společenstvo prstenu) Témata rytířského románu Cesta Láska Víra Boj Rytířské romány – Bájná Bretaň Konec 12. a 13. století • Robert de Boron: Román o historii Grálu • Hartmann von Aue: Erec; Iwein • Wolfram von Eschenbach: Parzival • Gottfried von Straßburg: Tristan • Neznámý autor: Lancelot-Graal cyklus (Vulgata) 14. století • Neznámý autor: Sir Gawain a Zelený rytíř 15. století • Thomas Malory: Artušova smrt Rytířské romány – Antický okruh Alexandreidy 10. století - Archipresbyter Leo: Nativitas et Victoria Alexandri Magni 12. Století - Gautier de Châtillon: Alexandreis, sive Gesta Alexandri Magni - Lambert le Tort, Alexandre de Paris: Li romans d’Alexandre 13. Století - Ulrich von Etzenbach: Alexander - Neznámý autor: Staročeská Alexandreida - … Ostatní 14. Století - Geoffrey Chaucer: Povídka rytířova (z Canterburských povídek); Troilus a Kriseida Sdílení světů Co je „Shared universe“? Kdo sdílí světy? Jak s nimi pracuje? Proč je mají rádi autoři? Proč je má rádo publikum? Bájná Bretaň i Marvel universe a World of Warcraft Otázka autorského práva ve středověku a dnes Rozšiřování, Remake, Retake… Marketing, usnadnění práce, možnost rozletu Rychlá orientace, pocit „zasvěcenosti“, „důvěryhodnost“ díla Důvěryhodný zdroj jako základ „… psána stojí ta historie, již vám chci vylíčit a říci, v jedné z dávných knih na polici v Beauvais v Peterské katedrále. Tam byl vzat příběh, který dále Chrétienem byl zpracován z té knihy veršem na román. Dokládá-li nám historii kniha, pak každý uvěří jí.“ (Cligés) „Onen příběh byl čerpán z prvních kapitol Červené knihy Západní marky, sepsaných samotným Bilbem, prvním hobitem, který se proslavil ve velkém světě (...)“ (Společenstvo Prstenu, Prolog) Fantastické světy „Tolik zázraků potkal v horách těch zvláštních zemí, že znavila by zcela zvěst o desetině z nich. S hady a také s vlky v nich hrdina válčil, i s lesními skřety, kteří v převisech se skryli; též s býky, ba i s medvědy a s kanci divokými, a dokonce s obry, již ho z vysokých hor stíhali.“ (Sir Gawain a Zelený rytíř) Vztah fantastických světů k realitě Často jsou idealizovaným, nikoli věrným obrazem (definování a předávání hodnot a ideálů jako zásadní funkce) Odrážejí současnou realitu i tam, kde zdánlivě pracují s minulostí („pseudoantika“ rytířských románů, „pseudostředověk“ fantasy) Doplňují to, co publikum v realitě postrádá (či odmítá) („zjemnění“ světa v rytířských románech; smrt, bolest a násilí ve fantasy) Vnitřní struktura světů Dobrodružná sféra … hic sunt dracones … Familiární sféra Vnitřní struktura světů Familiární sféra • Prostředí dvorů • Pravidla i dění pochopitelné hrdinovi i publiku • Umožňuje publiku identifikovat se s daným světem • Staví publikum do pozice „zasvěcených“ Dobrodružná sféra • Lesy, divočina… • Potřeba přizpůsobit se neznámým událostem • Umožňuje publiku prožít „sense of wonder“ • Vyvolává emoce (strach, humor) Rozdíly mezi světy Rytířský román Familiární sférou je vždy dvůr I v dobrodružné sféře mají význam pouze vybrané společenské skupiny (dvorská společnost nebo silně nábožensky laděné osoby) Fantasy Familiární sférou může být v podstatě jakékoli prostředí V dobrodružné sféře se aktivně projevují nejrůznější společenské skupiny (obliba postav z podsvětí apod.) Hrdina • Mívá více či méně „nestandardní“ původ • Od počátku bývá poznamenán dobrodružnou sférou světa Rytířský román • Hrdinovy kvality jsou zjevné od počátku • Do dobrodružné sféry se vydává dobrovolně Fantasy • Hrdinovy kvality bývají často zpočátku skryté • Do dobrodružné sféry se často vydává jen z nutnosti Postavy „Teď však půvaby Cligésovy chci popsat několika slovy, jenom pár zcela krátkých vět. Prožíval právě mládí květ, měl bezmála už patnáct let a krásnější byl na pohled než Narcis, který pod jívou uzřel svou krásu mámivou v studánce. Touhou po té kráse se trápil, zemřel v krátkém čase, že nemohl jí dosáhnout. Byl arci krásný, byl však bloud. Leč Cligés, ten měl krásy více, jak ryzí zlato nad měď skví se, tolik, že neumím to říci, vlas měl jak zlato sálající, tváře jak mladých růží květ, půvabný nos a krásný ret. Postavou byl tak ztepilý, jak Příroda jen docílí, když přednosti, jež jinak dělí na mnohé, v jednom všechny zcelí. A u něho tak štědrá byla, že všechny mu je nadělila. Dala mu všeho z plných sil, takový tedy Cligés byl: moudrost a krása, štědrost, síla, nejen slupka, i dřeň tu byla, v šermu a střelbě dospěl dále než Tristan, panoš Marka krále, i psů a sokolů měl víc; nechybělo mu vůbec nic.“ (Cligés) Hrdina rytířských románů Tělesná krása Bojové dovednosti Čistota Společenské postavení Dvornost Tělesná zdatnost Ctnosti Ctnosti (podle sv. Tomáše Akvinského) Kardinální Teologální Moudrost Spravedlnost Mírnost (uměřenost) Statečnost Víra Naděje Láska Dotazy, doplnění, diskuse…