Horor, hrůza, monstrozita Na začátek výmluva… … nejde mi o definici. Množství různorodých očekávání – množství žánrových forem. „Žánr populární literatury zaměřený na vyvolávání pocitů strachu, hrůzy a napětí.“ – Encyklopedie literárních žánrů - > subjektivita - > nereflektuje se povaha emocionální responze - strach vyvolávají i jiné žánry - > ne vždy horor vyvolává strach STRACH HRŮZA NAPĚTÍÚZKOST ŠOK DĚS Jak chápat emoce? systém pro rychlé zhodnocení vjemů intencionální: pociťované vůči něčemu složky emoce:  stimulus  zhodnocení  tělesná reakce  tendence k chování Co je potom strach? reakce na ohrožení zrychlený dech a srdeční tep, prokrvení svalů, pocení, zvýšení svalového napětí… - > příprava na útěk/útok Máme v hororu skutečně co do činění s pouhým nebezpečím? Noël Carroll: The Philosophy of Horror hrůza (art-horror): strach + odpor monstrum jako objekt hrůzy nebezpečí –> strach překračování kulturních kategorií –> odpor Je to linnéovská noční můra, popírá všechny pravidla evoluce, částečně mlž, korýš, plaz a humanoid. Zdá se, že může nekonečně dlouho vyčkávat ve svém vejci. Svléká se z kůže jako had, má krunýř jako členovec a mláďata klade do jiných tvorů jako vosa. - Harvey Greenberg Noël Carroll: The Philosophy of Horror hrůza (art-horror): strach + odpor monstrum jako objekt hrůzy nebezpečí –> strach překračování kulturních kategorií –> odpor návodnost reakcí (kladných) postav Kritika Carrollova přístupu příliš intelektualizující? příliš restriktivní „Monstrum je jakékoliv stvoření, v jehož existenci nelze uvěřit na základě uznávaných vědeckých poznatků.“ Narušuje žralok v Čelistech naše kulturní kategorie? Kritika kognitivistického přístupu příliš intelektualizuje? příliš restriktivní co naopak zachovat? směs ohrožení a štítivosti monstrum důležitost reakcí postav Abnormalita za hranicí běžného a kulturně přijatelného odchylka od vzoru konfrontace s hrozbami, které nejsou nereálné, ale jsou nám cizí s „Nemá žádnou osobnost. Je jako velký bílý žralok. Nemůžete ho porazit, můžete jen doufat, že přežijete.“ - Sean S. Cunningham ne vše abnormální je zároveň monstrózní -> jak žánrové texty s abnormalitou pracují AnN dvojdomý svět oblast normálního a abnormálního postavy z N vnímají An jako něco nebezpečného, děsivého, odpudivého a šokujícího Teosofové se dohadovali o úchvatné velikosti kosmických cyklů, v nichž náš svět a lidský rod tvoří pouhou přechodnou epizodu. Naznačovali možnost tak podivných pozůstatků, že jenom, díky slepému optimismu z toho netuhne krev v žilách. Ale nebylo to jejich učení, co mi dalo nahlédnout do zapovězených aeonů a co způsobilo, že mě mrazí při pouhém pomyšlení a co mě přivádí k šílenství, když se mi o tom zdá. - H. P. Lovecraft: Volání Cthulhu Monstrum není jen nebezpečné, je také popřením našich zkušeností a našich představ o světě. Samotné vědomí jeho existence vzbuzuje neklid a odpor a ohrožuje duševní zdraví postav. pocit odporu je zároveň spojován s amorálností „Dům byl ohavný. Otřásla se a hlas v její hlavě řekl: Hill House je odporný, nakažený. Uteč, dokud můžeš.“ „Lidský zrak není schopen zachytit konkrétní prvek či zřejmý rys, který by tomu či onomu domu vetkl výraz zla. A přesto to musela být nějaká maniakální juxtapozice, nesouladný střet střechy a nebe, co Hill House proměnilo v místo beznaděje. (…) dům jako tento, arogantní a nenávistný a ustavičně číhající, musel být z podstaty zlý.“ - Shirley Jacksonová: Dům na kopci DaDn působení narativních modalit epistemické modality (známé, neznámé) => zdráhání se uvěřit aletické modality (možné, nemožné) => nadpřirozený horor axiologické modality (systém hodnot) => morální cizinec DaDn motiv překročení hranice často vnímáno jako provinění -> následuje potrestání  tematizace abnormality a monstrozity -> horor se zpětně podílí na vymezování normy  ztotožnění odlišnosti s monstrozitou rozpuštění hranice mezi normálním a abnormálním monstrozita nás samotných Ambiguita monster směs hrůzy a fascinace monstra jsou zároveň přitažlivá svou silou a svobodou „… ta přehlídka směšných netvorů, ta podivná zrůdná krása a ta krásná zrůdnost…“ - sv. Bernard Pacientka S. M. „Ukrytá monstra se snažila SM několikrát vyděsit, ale bez úspěchu. SM na ně reagovala se smíchem a snažila se s nimi mluvit. (…) Nejen, že se nebála, projevovala neobvyklou snahu dostat s k monstrům a dotknout se jich. SM paradoxně vyděsila jedno z monster, když ho šťouchla do hlavy, protože byla zvědavá, jaký to bude pocit.“ - Mathias Clasen přítomnost postavy monstra ohrožující narušuje naše představy o světě kulturní kategorie × abnormalita struktura fikčního světa -> textová kritéria hrůza spíše tematizována než vyvolávána Horor jako vyprávění o střetu s monstrem v podobě ohrožující, odpudivé a amorální abnormality.