Pravidla komiksové gramatiky ESB038 Estetika komiksu Václav Křížek Pravidla komiksové gramatiky • Panel • Mezipanelové vztahy • Způsob užití textu Malba Hynek Martinec – Zuzana v pařížském studiu Luboš Plný Malba Malba – portrét <–pokrývka hlavy–> <– OBLIČEJ –> <– ústa –> <– krk –> <– ramena –> Sochařství Láokoón a jeho synové Krištof Kintera – Odcházení Sochařství Michal Gabriel – Hejno Sochařství Petr Szyroki – Sochařské zátiší; beton, pískovec, dřevo Narativní umění • Začátek—prostředek—konec • Aristoteles: „Začátek je to, co samo nenásleduje nutně po něčem jiném, ale po čem přirozeně následuje nebo se děje něco jiného; konec je naopak to, co samo přirozeně (…) následuje po něčem čem jiném, ale po čem už nenásleduje nic jiného, střed je to, co samo následuje po něčem jiném a po čem následuje něco dalšího.“ • Fabule – o čem je vyprávěno • Syžet – jakým způsobem o tom vyprávěno • Téma – o čem je vyprávěno • Stylové prostředky – za pomocí jakých prostředků je o tom vyprávěno • Fikční světy – malé světy (U. Eco); princip minimální odchylky (Marie-Laure Ryanová) Narativní umění Literatura Film Faces (1968), r. J. Cassavetes La Passion de Jean d‘Arce (1928), r. C. T. Dryer Film – mizanscéna Literatura – literární prostor Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989), r. P. Greenaway https://www.youtube.com/watch?v=GjIYY5PRZSM Panel Absence panelu WATTERSON, Bill. Calvin & Hobbes. Dekonstrukce panelu THOMPSON, Craig. Pod dekou. Dekonstrukce panelu – komparace THOMPSON, Craig. Pod dekou. Velikost panelu MORAN, Ruth. Hluboké rány. Ucelení – Closure Ucelení – Closure Single-panel cartoon vs. narativ Ucelení – Closure Ucelení – Closure Chris Ware – Jimmi Corrigan: Nejchytřejší kluk na světě Ucelení – Closure TOMINE, Adrian. Únik na Havaj. In Letní blondýnka. Text – promluvové bubliny Text – diegetický komentář SFAR, Joann, TRONDHEIM, Lewis. Donžon: Všech bitek velký král. Text – od promluvy ke komentáři SATRAPI, Marjene. Persepolis Text – zvuky PEETERS, Frederick. Modré pilulky GRAND, Alan, BISLEY, Simon. Lobo vs. Batman. SPIEGELMANN, Art. Maus. Obraz vs. text Závěr: o komunikačních prostředcích umění • Gramatika umění – stylové prostředky, jejichž prostřednictvím jednotlivé umělecké druhy komunikují • Narativní umění – narativní linie, fabule (téma), syžet (stylové prostředky), fikční světy • KOMIKS • Panel – velikost, umístění, absence, nabourání tradiční struktury • Ucelení – narativní či sémantické propojení panelů • Text – bubliny, komentáře, zvuky, vnitřní texty