Ako pripraviť dobrý výskumný projekt Najprv opakovanie •Hypotéza •Teória •Generalizácia •Indukcia/dedukcia(/retrodukcia/abdukcia) •Korelácia neznamená kauzalitu •Premenné •Kvalita vs. kvantita Konspekt projektu (Bakalářský seminář III / 3. semestr) •Název: není obecný a popisný, ale vystihuje základ řešeného problému. Příklad vhodného / nevhodného názvu: Nástup zvuku v kině Dopz / Kina v Brně; Estetika diskrepance: Pravidla hry / Pravidla hry Jeana Renoira. •Časoprostorové a kvantitativní vymezení zkoumaného problému (materiálu, pramenů, dat) a kritéria pro jeho přesné vymezení: např. období vymezené dvěma klíčovými historickými změnami (nástup zvuku, znárodnění), daná část kinematografické instituce (organizace průmyslové výroby, distribuce, předvádění, recepce ad.), část tvorby daného autora vyznačující se určitou kompaktností. •Popis podstaty zkoumaného problému: stručná definice jádra problému; zdůvodnění výběru dané problematiky a předpokládaného přínosu jejího prozkoumání; stav dosavadního poznání v této oblasti. •Hypotetické závěry: k jakému typu poznatků bude podle předběžných odhadů možné dospět a jaká zobecnění z nich bude možné vytěžit. •Segmentace práce: rozčlenění zkoumaného problému do základních částí. •Postup (jednotlivé fáze) práce: např. sběr pramenů, analýza pramenů, aplikace teoretických nástrojů pro jejich interpretaci a vyvození závěrů (všechny tyto fáze nutno dále konkretizovat dle specifik daného tématu). •Historický kontext (v případě historických prací): stručná chronologie vyznačující základní body historického kontextu (prehistorie, data související s propojenými oblastmi), vývoje a důsledků daného problému. •Zdroje v tomto členění: •Literatura: bibliografický soupis literatury. •Prameny: soupis pramenů, případně příslušných archivů a fondů a institucí. •Filmografie: soupis zkoumaných děl s filmografickými údaji (podle povahy práce se vyžaduje základní nebo úplná filmografie). • •http://www.phil.muni.cz/wufv/home/studium-1/realizace-bakalarske-zaverecne-prace “Ideálny výskum” v spoločenských vedách •1. Cieľom sú závery. •Deskriptívne, alebo vysvetľujúce, na základe empirických informácií o svete. •Nastačí zozbierať fakty. •2. Procedúry se verejné. •Ak nie sú, tak nevieme či je výskum validný (=platnosť vo vzťahu k realite). •3. Závery nie sú nemenné. •Výskumník si uvedomuje, že sa môže mýliť. •4. Obsah je metódou. •Nikdy nespoznáme celý svet, najväčší prínos je, že prinášame nástroje na poznávanie reality. KING, G. a KOAHANE, R. a VERBA, S. (1994): Designing Social InquiryScientific Inference in Qualitative Research. Kapitola 1. Aká téma je “vhodná” pre výskum? 1.Výskum si kladie otázku, ktorá je “´dôležitá” aj v reálnom svete. •Politické a spoločenské fenomény, alebo súčasné či historické udalosti ovplyvňujúce životy ľudí. 2.Výskum je prínosom pre konkrétnu oblast vedeckého vedenia a rozširuje našu kolektívnu schopnosť popisovať svet okolo nás vedeckým spôsobom. •“Komunikuje” so súčasnou vedeckou literatúrou. Ako lepšie “komunikovať” s literatúrou? 1.Vybrať si dôležitú hypotézu (problém) opísaný v literature a verefikovať/falzifikovať ho na inom data-sete. 2.Vybrať si prijímanú hypotézu, o ktorej si myslíme, že je nepravdivá a na základe dát ju vyvrátiť. 3.Vybrať si kontroverznú tému, kde existuje viacero kompetitívnych teórií a jednu z nich “potvrdiť”. 4.Vybrať si problém, ktorý výskumníci vnímajú ako nedôležitý a ukázať jeho významnosť. 5.Vybrať si prehliadanú tému a prispieť k systematickému poznaniu témy. 6.Preniesť teórie a metódy (z literatúry) z inej oblasti na vyriešenie navonok nesúvisiaceho problému. 7. Ako pristupovať k dátam? 1.Zaznamenať a popísať process získavania dát. 2.Zhromaždiť čo najviac relavantných dát. 3.Maximalizovať validitu (= presnosť) meraní. 4.Maximalizovať reliabilitu (= opakovateľnosť) meraní. 5.Dáta a analýzy by mali byť replikovateľné v najvyššej možnej miere. Pár poznámok k literatúre •Aké rôzne zdroje môžeme nazývať literatúrou? -monografia -zborník -Článok v časopise -Dizertačná (diplomová magisterská/bakalárska) práca -Štúdie -Výskumné správy rôznych inštitúcií -… - Ďalšia literatúra •ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 9788086429403. •ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. ISBN 80-7198-173-7. •COLLINSOVÁ, Hilary. Kreatívni výzkum. Toearie a praxe výskumu v oblasti tvůrčích odvětví. Praha: Institut umění – Divadelní ústav. 2017. 207 s. ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. • Image result for q star trek