Na základě našich úvah tedy můžeme jiným způsobem osvětlit Jurgensonovu citaci o střihu. Závěrem tedy naše stanoviska shrneme. Nejprve jsme se zabývali Bazinovou ideologií střihu, pro něj je morálka zcela zásadním prvkem, který však divák na plátně [PD1] tolik nezaznamenává. Podle něj je film „dobrý“ (v morálním smyslu slova) jen když předkládá události a zároveň stírá filmařův úhel pohledu, abychom získali takový zážitek, který se co nejvíce podobá tomu ve skutečnosti. Střih je zakázán, neboť se jedná o manipulaci, která nemá v žádném případě nic společného s realitou, je to tedy lež. Bazin nebere v potaz to, že celý film má ideologické směřování, jak na úrovni filmového příběhu (mega-vypravěč si může vybrat, zda se vymaže, [PD2] nebo bude více přítomný a nezbytný) tak u střihu. Na základě toho nemůže předpokládat[PD3] , že dlouhé záběry, byť nemají stejný ideologický záměr, nejsou o nic méně zakotveny v určitých normách a v sociálním kontextu. Naopak pro Ejzenštejna, pokud má být realita základním stavebním kamenem filmu, je to právě za pomoci střihu, který ji transformuje a film tak získá vyšší význam v rámci celé škály představ[PD4] . Daný fragment předem daný smysl nemá, ten se rodí, až když se spolčí jednotlivé prvky, co jej vytváří[PD5] . Zde je, více než cokoli jiného, hlavním problémem to, že střih není ideologickou výsadou[PD6] , a že snaha o provázání pravdivosti filmu s teoriemi dialektického materialismu vlastně představuje slepou uličku. větší posuny významu: „se vymaže“ a poslední poznámka, jinak pečlivé formulace a stavba vět (FPV) ________________________________ [PD1]to z toho neplyne ; « málo zasazená do kontextu » apod. [PD2]« i když ustoupí do pozadí, stejně bude… » - není varianta buď- anebo [PD3]chápat/ vidět [PD4]„sféry idejí,” apod., jde o ideologii, ta je něco vyššího [PD5]D [PD6]to ano, ale « jen jedné/ určité ideologie »