Polemika o kompaktáta I: problematika věroučné koncese, doba platnosti Klíčové otázky ohledně koncese kalicha ▪Z jakých důvodů především byl Jakoubkem ze Stříbra obnoven kalich? ▪Jaká byla reakce husitů na kostnický dekret Cum in nonnullis? ▪Zaznívá v husitských manifestech touha po dosažení církevní licence? ▪Jakým způsobem byla možnost přijímat podobojí formulovaná v kompaktátech? ▪Ježíš jim ale řekl: „Amen, amen, říkám vám: Nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nemáte v sobě život. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má věčný život a já ho vzkřísím v poslední den. Mé tělo je opravdu pokrm a má krev je opravdu nápoj.“ (Jan 6, 54-56) Tři (?) možné náhledy na koncesi kalicha Prokop z Plzně (konzervativní utrakvismus) ▪„… concilium Basiliense, representans ecclesiam Romanam, cum regno Bohemie et marchionatu Moravie super communione utriusque speciei laica sub certis conditionibus compactavit et illam communionem admisit, indulsit, dixit, dispensavit, scripsit et litteris suis bullatis tanquam fidelem, utilem et salubrem roboravit et confimavit auctoritate Christi et ecclesie, vere sponse eius.“ ▪ Hlavní argumenty Martina Lupáče proti koncesi 1.Češi a Moravané „communicabunt sub utraque specie auctoritate domini nostri Ihesu Christi et ecclesie, vere sponse eius…“ 2.O nezájmu mít od církve licenci měl díky oficiálnímu husitskému prohlášení vědět sám koncil 3.Ani v nejtěžších letech husité o nic takového nežádali, na čemž nic nezměnili auctoritates zaslané do Kostnice (1417) 4.Co se víry týče, husité jsou poddáni soudci dohodnutému v Chebu: A mocí tohoto soudce tu víru bráníme a držíme, nikoliv mocí papežovou či kompaktát, leč je v nich mnoho evangelické pravdy.“ Důležité souvislosti ohledně doby platnosti Jan Papoušek ze Soběslavi ▪„… přijímání z kalicha bylo povoleno těm Čechům, kteří mají takový obyčej a užívají rozumu a kteří se sjednotí ve víře a ritu obecné církve až do posouzení. Posouzení již bylo učiněno a dekret byl publikován ve vratech a branách basilejské církve a rozhlášen po všech krajinách světa mezi křesťany.“ ▪ ▪ ▪ Pius II. •„Jest let blíž XXVI, když učiněna sú kompaktáta. Pak těm učiněna sú, kteříž tehdáž obyčej mějéchu: ale mnozí zhynuli sú, a již málo z těch živých zóstalo…“ •„... z rozumu kompaktát zjevno jest, že to pójčenie až do usúzenie koncilium aniž dále mělo trvati, neb praví se v nich: a bude ohledáno, co proti tomu artikulu etc. Nynie ste slyšeli dekret koncilium Bazilejského, v němž se zavierá usúzenie a tak kompaktát zrušenie.“ • • • Hlavní argumenty Lupáče proti omezené platnosti 1.Zikmund: „chceme, aby námi a našimi náměstky v budúcie časy věčně všecky věci jim byly držány a úplně zachovány.“ 2.Zikmund: „miesta všecka i každý kostel i lidé osad budú popsáni, na kterýchž a od kterýchž to přijímánie dvojie zpósoby vskutku jest zachováváno, aby potom budúcně věčně bylo zachováváno v týchž miestech.“ 3.Kompaktáta: „arcibiskupu pražskému, olomúckému a litomyšlskému biskupóm, kteříž jsú aneb časem budú (…) svátost těla božieho a krve božie pod obojí zpósobú, jsúce napomenuti, jakož na jednoho každého slušie aneb slušeti bude v budúcie časy, aby podávali...“ 4.Kompaktáta: Češi a Moravané „příjmú a oblíbie i učinie dobrý, pevný a věčný pokoj a kostelnú jednotu...“ 5.Bible: např. „Běda, kdo se nyní smějete, neboť budete plakat a naříkat.“ (Luk 6, 25) 6.Neomezenou platnost kompaktát prosazovali sami husité při jednáních s koncilem