Polemika o kompaktáta II: přijímání dítek, facultas českým a moravským kněžím Communio parvulorum a text kompaktát ▪Biblická slova, že bez jezení těla a pití krve není věčný život, vztahují utrakvisté záhy na všechny bez rozdílu ▪Schválení sub utraque specie v kompaktátech: „ti a ty, kteříž takový obyčej mají, přijímati budú pod obojí zpósobú mocí pána našeho Jesu Krista a církve, pravé choti jeho…“ ▪Zmínka o předpokládané licenci (facultas) kalicha českým a moravským kněžím: „… svatý zbor kněžím řečených království a markrabství, aby podávali lidu pod obojí zpósobú, těm totiž osobám, kteréž v letech rozomných jsúce, poctivě a nábožně žádali by, moc k jích požitku a spasení v hospodinu dá…“ ▪Kompaktáta jasně hovoří o plném sjednocení se Čechů a Moravanů s církví vyjma přijímání podobojí Tak nějak to mohlo vypadat… Přijímání podobojí jako typické porušování kompaktát po r. 1436 ▪Již v roce 1438 Jan Palomar: „Preterea communio parvulorum, cum in compactatis non sit permissa et ritus universalis ecclesie ei obsistat, practicantes eam faciunt contra compactata...“ ▪Prokop z Plzně r. 1447: „Item communicant illos, qui non habent usum communionis, et parvulos, quod est contra compactata.“ ▪Jan Papoušek (1449–1453): „Secundo, nullus communicetur fatuus aut parwulus ante usum racionis.“ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪Jan Palomar (1451/1452): „… infatulis in die baptismi et primo anno, et infantuli aetate exhibuerunt, vel si etiam adultis sine aliqua praeparatione, sine confessione, exeuntibus de thabernis et forte de inhonestioribus locis…“ ▪Eneáš Silvio Piccolomini r. 1451: „Bylo jim (kněžím) zakázáno podávat svátost oltářní nemluvňatům a slabomyslným, a přece podávají.“ ▪ … a r. 1462: „… dietkám a bláznóm rozdávají, nébrž i přinucují, a těm, ježto přijímati nechtie, pohřebu bránie; a to jest proti kompaktátóm.“ ▪Hilarius Litoměřický r. 1462: „… expresse dicitur in compactatis: ‚Communicabunt illi, qui talem usum habent‘, sed parvuli non usum habent (…) inferius in compactatis dicitur: communicabunt illas personas, quae in annis dicretionis constitutae reverenter postulaverint…“ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪ O přijímání dítek a De communione parvulorum M. Lupáče (1439–1449) ▪Reakce na argument, že kompaktáta hovoří o rozumných letech: „... to slovo („v letech rozumných“) není ani pro nás napsáno, aniž ještě místa to slovo má, než tepruv měla býti dána svoboda všemu království, kněžím protivným i všem lidem (…) Neb my již máme na to kompaktáta a těmi svým nepřátelom dovodíme. Ale ten list mělo dáti koncilium na to, aby všicni v království a v markrabství přijímali pod obojím zpósobem, ale nedali ještě. A v tom by tepruv listu mělo býti to slovo o letech rozumných, ale ne v kompaktátách.“ ▪ ▪ ▪ ▪ ▪Reakce na argument, že v kompaktátech není communio parvulorum nikde výslovně schváleno: „: „Ať tedy protivníci Krista a nepřátelé zanechají přijímání pod pouze jednou způsobou, poněvadž ve všech kompaktátech se nenachází ani nejmenší zmínka učiněná o takovém přijímání...“ ▪Historizující argumentace: „Přece nikdy nepřikázali opomíjet přijímání dítek, jak vyplývá z článků jejich výnosů, dokonce ani císař, neboť jsme přece i v přítomnosti císaře často mnohokrát říkali, že to přijímání dítek máme z kompaktát. A přestože se legátům a císaři řečené přijímání nelíbilo, přesto nám jej nikdy nezakázali…“ ▪ ▪ ▪ Další příklady z Lupáčovy teologické dílny… ▪„… kompaktáta stejně dobře znějí jak pro přijímání dítek, tak dospělých mocí pána našeho Ježíše Krista a církve, jeho pravé snoubenky. Říká se přece jednoduše: ‚Ti a ty, kteří takový způsob mají, budou přijímat pod obojí způsobou.‘ Tam přece dítka mající takový zvyk nejsou vyloučena, ale zahrnuta.“ ▪„... papež nerozumí kompaktátům, jelikož ten slib neboli povolení nebyl, ani neměl být vydán pro nás, nýbrž pro nepřátelské kněží celého království, kteří neinklinují k přijímání dítek. Legáti by nám o dítkách nedali souhlas, ani koncil, tudíž kvůli nepřátelským kněžím je zmínka o letech rozumných, ne kvůli nám či našim kněžím, kteří přijímání dětí toutéž vírou, z víry a příkazu Krista, dodržujeme, jako přijímání dospělých skrze vše.“ ▪ ▪ ▪ Závěrem: rozdílná interpretace facultas ▪Nová licence kalicha utrakvistům po vydání dekretu Ut lucidius videatur? ▪Povolení kalicha všem těm, na něž se nevztahovala dohoda o přijímání podobojí v kompaktátech, tj. katolíkům? ▪Zatímco prvně uvedená myšlenka byla vlastní všem katolíkům, v případě utrakvistů se prozatím můžeme jen dohadovat ▪ ▪