Požadavky na ukončení kurzu:
Kurz bude ukončen písemným znalostním testem, který prověří schopnosti posluchačů definovat základní pojmy a přístupy, které charakterizují softwarová studia a softwarové umění. Budou schopni SWS zasadit do širších historických souvislostí, definovat, jaké metodologické přístupy a umělecké strategie a taktiky se k nim váží.
Seznam literatury:
Heslo: Software studies: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_studies
Heslo: Software studies: http://monoskop.org/Software_studies
AARSETH, Espen. Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1997, 203 s. ISBN 0-8018-5578-0
ARNS, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on Program Code as Performative Text. in: Rudolf Frieling / Dieter Daniels (Hg.), Medien Kunst Netz 2: Thematische Schwerpunkte, Springer Wien/New York 2005, ISBN: 3211238719, S. 177-193 (dt.), S. 197-207 (engl.).
Dostupné on-line: http://www.mediaartnet.org/themes/generative-tools/read_me/scroll/
BOGOST, Ian – MONTFORT, Nick. Platform Studies.
On-line: http://platformstudies.com/
BOOKCHIN, Natalie – SHULGIN, Alexei. Introduction to net.art (1994-1999). [online]. 1999. [cit. 23. 11. 2015]. Dostupné z: <http://www.easylife.org/netart/>.
BROECKMANN, Andreas. Net.Art, Machines, and Parasites. [online]. 1997. [cit. 22. 11. 2015]. Dostupné z: < http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-9703/msg00038.html>.
BURNHAM, Jack. Systems Esthetics. [online]. 1968. Reprinted from Artforum (September, 1968). [cit. 11. 11. 2015]. Dostupné z: <http://www.arts.ucsb.edu/faculty/jevbratt/classes_previous/fall_03/arts_22/Burnham_Systems_Esthetics.html>.
COX, Geoff – McLEAN, Alex – WARD, Adrian. The Aesthetics of Generative Code. [online]. Paper delivered at the Generative Art 00 conference, Milan, 2000. [cit. 23. 10. 2015]. Dostupné z: <http://generative.net/papers/aesthetics/>.
CRAMER, Florian. When writing executes itself. Poetry and Program Code. [online]. 2003. [cit. 3. 11. 2015]. Dostupné z: <http://cramer.pleintekst.nl/all/wenn_schrift_sich_selbst_ausf%FChrt/writing_executing_itself.rtf>.
CRAMER, Florian: Words Made Flash. Code, Culture, Imagination.
http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf
CRAMER, Florian – GABRIEL, Ulrike. Software Art. 2001.
http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html
CRAMER, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. 2002.
http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html
FULLER, Matthew (ed.): Software Studies \ a Lexicon. MIT Press: Cambridge – London, 2008.
On-line: http://books.google.cz/books?id=LFJ3ashVBuIC&printsec=frontcover&dq=matthew+fuller+software+studies&source=bl&ots=G11k8H-xjX&sig=JjMOmCOih9eRqCvw2JFG3z4Ny18&hl=cs&sa=X&ei=kddhUNGvMYiytAbcxIHQBQ&redir_esc=y#v=onepage&q=matthew%20fuller%20software%20studies&f=false
GORIUNOVA, Olga. Art Platforms and Cultural Production on the Internet. New York: Routledge, 2012, 112 s. ISBN 978-0-415-89310-7
HORÁKOVÁ, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. In Hana Klímová - Dana Kuželová - Jiří Šíma - Jiří Wiedermann - Stanislav Žák. Hovory s informatiky. 1. vyd. Praha: Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., 2011, s. 117 – 135.
On-line:
http://monoskop.org/images/b/b8/Hor%C3%A1kov%C3%A1,_Jana_(2011)_-_Konec_d%C4%9Bjin_nov%C3%BDch_m%C3%A9di%C3%AD._Softwarov%C3%A1_studia_(Czech).pdf
KITTLER, Friedrich. There is No Software. 1995.
http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=74
MANOVICH, Lev. There is Only Software. 2008.
http://manovich.net/index.php/projects/there-is-only-software
PHILIPSON, Graeme: A Short History of Software. 2004.
http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf
MANOVICH, Lev: Cultural Analytics. 2007.
On-line:
http://www.manovich.net/cultural_analytics.pdf
MARINO, Mark C. Critical Code Studies. 2006
On-Line:
http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/codology
WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing. Digital Fiction, Computer Games, and Software Studies. Cambridge – London: MIT Press, 2009.
YOUNG, La Monte – LOW, Jackson Mac. An Anthology of Chance Operations. New York: Published by La Monte Young and Jackson Mac Low, 1963, 120 s.
Doporučená literatura:
CRAMER, Florian. Digital Code and Literary Text. [online]. 2001. [cit. 3. 12. 2015]. Dostupné z: <http://www.netzliteratur.net/cramer/digital_code_and_literary_text.html>.
Horáková, Jana: Softwarová studia. K proměnám studií nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
HORÁKOVÁ, Jana: New Media Art Power: The Hackability Memorandum. Kritika & kontext, časopis kritického myslenia/Journal of Critical Thinking, Bratislava: Občianske združenie K&K Association, XVI., 44, 2012, s. 86-93.
HORÁKOVÁ, Jana: Konec dějin nových digitálních médií: Softwarová studia. In Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. od s. 156-179, 24 s. Umění a nová média. ISBN 978-80-210-5639-8. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011.
HORÁKOVÁ, Jana: Úvod do softwarových studií, 2014
http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/ps14/software/web/index.html
SZŰCSOVÁ, Monika. Definícia novomediálneho umeleckého diela v teóriách Espena J. Aarsetha a Noaha Wardrip-Fruina. TIM eZin, Magazín Teorie Interaktivních Médií [online]. Vol 4, No 1-2 (2014), [cit. 2. 2. 2015]. Dostupné z: <http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/918/1053>.
SZŰCSOVÁ, Monika. Softwarové umění: genealogie, historie, jazyk. Magisterská diplomová práce obhájená na TIM, FF MU v roce 2016. (Vedoucí: doc. Jana Horáková). Dostupné z:
https://is.muni.cz/th/384256/ff_m?info=1;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DSZ%C5%B0CSOV%C3%81%26start%3D1