Předmět: IMN100cv
Cvičení k předmětu Nástroje interpretace novomediálního díla I
(aktualizovaný sylabus, podzim 2017)
Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
horakova@phil.muni.cz
Asistent a vyučující: Mgr. Monika Szücsová
384256@mail.muni.cz
Anotace kurzu
Cvičení k předmětu IMN100 (kurz IMN100cv) má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se
základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení
znalostí základní literatury předmětu IMN100 a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první
ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti
vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní
fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních
materiálech předmětu“). V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších
souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách.
Osnova
Každý student vybere vždy dvě z níže nabízených variant pro vypracování:
Varianty 1 a 2: Student/ka vybírá vždy jeden text jako hlavní. Ostatní texty mu/jí slouží jako
pozadí pro zasazení vybraného textu do širšího kontextu diskurzu SWS.
Varianta 3: Student/ka shrne přístupy softwarových studií, kritických studií kódu a studií
platforem a v závěru textu je stručně porovná.
Rozsah odevzdaných textů je 3 600 znaků (dvě normostrany) každý, tj. 2 x 3 600 znaků.
Forma textů: Anotace (shrnutí hlavních myšlenek textů) doplněné o závěrečnou komparaci vybraných
textů (srovnávání: metod, úhlů pohledu na danou problematiku apod.).
Deadline pro odevzdání textů: 17. 12. 2017. (Studenti odevzdávají oba texty v jediném dokumentu!)
Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IMN100cv:
Varianta 01: Software
KITTLER, Friedrich. There is No Software. 1995.
http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=74
MANOVICH, Lev. There is Only Software. 2008.
http://manovich.net/index.php/projects/there-is-only-software
CRAMER, Florian: Chapter 5: What is Software?. In: Words Made Flash. Code, Culture, Imagination.
2005, s. 121 – 125.
http://www.netzliteratur.net/cramer/wordsmadefleshpdf.pdf
Doplňující literatura:
PHILIPSON, Graeme: A Short History of Software. 2004.
http://www.thecorememory.com/SHOS.pdf
Varianta 02: Software Art
ARNS, Inke. Read_me, run_me, execute_me. Code as Executable Text: Software Art and its Focus on
Program Code as Performative Text. in: Rudolf Frieling / Dieter Daniels (Hg.), Medien Kunst Netz 2:
Thematische Schwerpunkte, Springer Wien/New York 2005, ISBN: 3211238719, S. 177-193 (dt.), S.
197-207 (engl.).
Dostupné on-line: http://www.mediaartnet.org/themes/generative-tools/read_me/scroll/
BROECKMANN, Andreas: Software Art Aesthetics. 2006.
http://www.mikro.in-berlin.de/wiki/tiki-index.php?page=Software+Art
COX, Geoff – McLEAN, Alex – WARD, Adrian. The Aesthetics of Generative Code. [online]. Paper
delivered at the Generative Art 00 conference, Milan, 2000. [cit. 23. 10. 2015]. Dostupné z:
.
CRAMER, Florian – GABRIEL, Ulrike. Software Art. 2001.
http://www.netzliteratur.net/cramer/software_art_-_transmediale.html
CRAMER, Florian. Concepts, Notations, Software, Art. 2002.
http://www.netzliteratur.net/cramer/concepts_notations_software_art.html
CRAMER, Florian. When writing executes itself. Poetry and Program Code. [online]. 2003. [cit. 3.
11. 2015]. Dostupné z:
.
GORIUNOVA, Olga – SHULGIN, Alexei. Glitch. In FULLER, Matthew (ed.). Software Studies/ A Lexicon.
Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2008, 334 s. ISBN 978-0-262-06274-9. s. 111–114
WARDRIP-FRUIN, Noah. Expressive Processing. Digital Fiction, Computer Games, and Software Studies.
Cambridge – London: MIT Press, 2009, 462 s.
Kapitola. 9 Playable Language and Nonsimulative Processes (s. 353-409).
Varianta 03: Software Studies, Cultural Analytics, Critical Code Studies, Platform Studies:
komparace přístupů.
Heslo: Software studies: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_studies
HORÁKOVÁ, Jana: K recepci informatiky v kontextu společenských věd: Obrat k softwaru. In Hana
Klímová - Dana Kuželová - Jiří Šíma - Jiří Wiedermann - Stanislav Žák. Hovory s informatiky. 1.
vyd. Praha: Ústav informatiky AV ČR, v.v.i., 2011, s. 117 – 135.
On-line:
http://monoskop.org/images/b/b8/Hor%C3%A1kov%C3%A1,_Jana_(2011)_-_Konec_d%C4%9Bjin_nov%C3%BDch_m%C3
%A9di%C3%AD._Softwarov%C3%A1_studia_(Czech).pdf
FULLER, Matthew (ed.): Software Studies \ a Lexicon. MIT Press: Cambridge – London, 2008.
On-line:
http://books.google.cz/books?id=LFJ3ashVBuIC&printsec=frontcover&dq=matthew+fuller+software+studies
&source=bl&ots=G11k8H-xjX&sig=JjMOmCOih9eRqCvw2JFG3z4Ny18&hl=cs&sa=X&ei=kddhUNGvMYiytAbcxIHQBQ&redi
r_esc=y#v=onepage&q=matthew%20fuller%20software%20studies&f=false
MANOVICH, Lev: Cultural Analytics. 2007.
On-line:
http://lab.softwarestudies.com/2008/09/cultural-analytics.html
MARINO, Mark C. Critical Code Studies. 2006
On-Line:
http://www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/codology
BOGOST, Ian – MONTFORT, Nick. Platform Studies.
On-line:
http://platformstudies.com/