Jiří Pešek Universitat Masaryk de Brno KJIA011 Dějiny Katalánska I Římské impérium a Vizigóti: Katalánsko v letech 27 př. n. l. – 711 n. l. Katalánsko jako součást Římské říše (27 př. n. l. – 476 n. l.) • 27 př. n. l.: změna státního zřízení v Římě. Absolutní moc získává Oktavius Augustus, který se zároveň stává prvním císařem Římské říše. Vládne de facto jako diktátor, ale díky šikovné politice vypadá jako velký zastánce římské demokracie. • Dochází ke změně v administrativním dělení Římské říše. Hispánie se nyní dělí na tři provincie: Hispania Ulterior Baetica, Hispania Ulterior Lusitania, Hispania Citerior Tarraconensis. Celé území dnešního Katalánska patří stále do Tarraconensis, kromě oblasti Val d´Aran, jež náleží provincii Akvitánie. • Císař Augustus pak dokončuje kolonizaci Pyrenejského poloostrova roku 19 př. n. l. Za jeho vlády, která trvala 41 let, dochází ke stabilizaci říše a velkému hospodářskému a ekonomickému rozkvětu. Augustův odkaz v Katalánsku • 26 – 25 př. n. l.: Augustus sídlí v Tarracu kvůli dozoru nad válkou proti Kantabercům a Astuřanům; Tarraco se tak vlastně stává na pár let hlavním centrem říše, protože Augustus odsud vládne. • Staví se řada měst a kolonií, některé na místech bývalých iberských sídel. Z této doby víme o existenci dvou kolonií (Tarraco, Barcino) a několika významných měst, regionálních center (Emporiae, Gerunda, Ausa, Egara, Iluro, Baetulo, Dertosa, Ilerda). Tyto osady kopírují římský styl naprosto ve všem: fórum, chrámy, trhy, lázně, akvadukty, pořádají se různé hry a akce (gladiátorské zápasy, závody koňských spřežení… ). • Augustem vedené legie zakládají řadu měst (Barcino, Caesaraugusta – Zaragoza) a vytvářejí celou komunikační síť (např. Pont del Diable u města Martorell, cesta Via Augusta z Pyrenejí až dolů do Cádizu apod.). Pont del Diable (Martorell) (Zdroj: https://ca.wikipedia.org/wiki/Via_Augusta#/media/File:Mapa_de_la_Via_Augusta.svg) Via Augusta Tarraco • Za Augustovy vlády nejdůležitější město na celém poloostrově, vstupní brána do Hispánie. K největšímu rozkvětu města pak dochází v průběhu 2. stol., které je i pro celou Římskou říši symbolem zlatého věku. Římský básník a historik Florus v Tarracu působil a popsal ho těmito slovy: „Tarraco je pro mne nejpříjemnějším z měst, v nichž jsem pobýval. Žijí tu čestní a klidní lidé, kteří se sice na cizince zpočátku koukají lehce nevraživě, avšak jakmile ho jen trochu poznají, chovají se k němu velice přívětivě. Je tu mírné klima, bez větších teplotních výkyvů. Město věčného jara. Na polích i v kopcích je půda úrodná. Kvalita místního vína a obilí je jasně srovnatelná s těmi v Itálii.“ (Balcells, 2011: 88). • V letech 121 – 122 zde pobývá císař Hadrián, opět dochází k mnoha úpravám a stavbám. Kromě dění uvnitř hradeb byly důležitou součástí Tarraca i přístav a amfiteátr, které se ale už nacházely vně hradeb. Úpadek Tarraca začíná ke konci 3. stol. V následujících staletích převezme pozvolna hlavní roli Barcino. (Zdroj: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Roman_Empire_Map.png) Římská říše v době největšího rozmachu (okolo roku 117 n. l.) Barcino Barcino • Založeno okolo let 15 – 13 př. n. l. jednou z Augustových legií, umístění na kopci Mont Tàber (strategické místo v oblasti Pla de Barcelona). Původ názvu není dodnes jasný, již předtím existovala v oblasti Montjuïcu iberská osada Barkeno. Nicméně město bylo založeno jako Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino. • Na tehdejší evropské poměry malé město, asi 7x menší než Tarraco, žilo tu okolo 2 000 osob. Pravoúhlé plánování města, kanalizace, akvadukty, fórum… Opět typická ukázka římského města. Dobrá strategická pozice = rychlý růst prestiže a důležitosti. • Barcino bylo kolem dokola obehnáno hradbami, právě hradby nakonec hrály velkou úlohu ve velkolepé budoucnosti města. Jejich přestavba a posílení z konce 3. stol. zaručilo městu v dalších staletích privilegovanou pozici na úkor Tarraca. Ve 2. a 3. stol. město neustále rostlo, na konci 3. stol. již 8 000 obyvatel. Hlavní ekonomickou činností byl obchod a pěstování vinné révy v okolí města. • Město v té době mělo i své celebrity (Lucius Minicius Natalis Quadronius Verus – politik a vojevůdce, vítěz závodu koňských spřežení na olympiádě v roce 129; vůbec první olympijský vítěz narozený na Pyrenejském pol.). Barcino • V Barceloně se do dnešních dnů dochovaly pozůstatky několika římských památek: Temple d’August Termes públiques Necròpolis de la plaça de la Vila de Madrid La muralla Museu d’Història de Barcelona (Plaça del Rei) • Salve, Barcino!: https://www.youtube.com/watch?v=oIeiDlCKbAM • Barcino ve 3D: http://arqueologiabarcelona.bcn.cat/ Katalánsko jako součást Římské říše (27 př. n. l. – 476 n. l.) • Další významná římská města: Emporiae, Baetulo (Badalona), Egara (Terrassa), Ilturo (Mataró), Gerunda (Girona), Ausa (Vic), Dertosa (Tortosa), Ilerda (Lleida) – která buď vznikla na původních iberských osadách nebo byla založena až během římské kolonizace. Některá města si své výsadní postavení udržela v podstatě dodnes, jiná ztratila na významu (Caldes de Malavella, Caldes de Montbui, Llívia, Blanes). • Složení společnosti: římští občané, lokální aristokracie, otroci. • Další postupná romanizace: vzniká mnoho škol, kde se učí latinsky, jazyk proniká i do obchodu a náboženství. • Hlavním ekonomickým odvětvím je zemědělství a pastevectví, z Katalánska se vyváží dobrá vína a celkově je tu solidní úroda. První dvě století našeho letopočtu jsou pro oblast dnešního Katalánska symbolem bohatství a ekonomické prosperity. Katalánsko jako součást Římské říše (27 př. n. l. – 476 n. l.) • Od poloviny 3. stol. krize impéria: Řím má čím dál větší problémy s barbarskými kmeny, které postupně ohrožují hranice impéria a provádějí plenivé výpady do jednotlivých provincií. • Hrozící zánik říše se podařilo odvrátit císaři Diokleciánovi, který v roce 284 přísnou centralizační a byrokratickou politikou dosáhl určité stability země. V rámci toho se Dioklecián také stal proslulým v pronásledování křesťanů (v Katalánsku: Sant Jordi, Santa Eulàlia). • 313: Edikt milánský – křesťanství oficiálně uznáno a povoleno a v dalších desetiletích si v Římské říši vybudovalo výsadní a privilegované postavení. V Katalánsku se naplno prosazuje na přelomu 4. a 5. století. V dalších letech postupně církevní hodnostáři získávají čím dál větší politickou moc, a tak se křesťanství stává opravdu důležitým civilizačním a společenským faktorem. • 391: Theodosius I. (poslední císař Říše římské) ještě upevňuje jeho pozici křesťanství tím, že několika dekrety zakazuje veškeré formy a projevy pohanství = křesťanství jediným povoleným náboženstvím. Katalánsko jako součást Římské říše (27 př. n. l. – 476 n. l.) • 395: Rozdělení Římské říše na Východořímskou a Západořímskou říši. Od počátku 5. stol. Začíná stěhování národů, germánské kmeny podnikají vpády do Evropy, blíží se soumrak slavné římské historie… • 476: Pád Západořímské říše, předěl mezi starověkem a středověkem. Evropu ovládají „barbaři“, tedy především germánské kmeny (Alamani, Bavoři, Burgundi, Frankové, Gótové, Langobardi, Markomani, Svébové, Vandalové atd.). Následnou etapou v katalánských dějinách je panství Vizigótů: Tolosánské království (476 – 507) a Toledské království (507 – 711). Vizigóti • Vizigótská říše: označení zaniklého státního útvaru v Evropě, barbarské říše, která se zformovala na území rozpadajícího se římského impéria v jihozápadní Galii (dnešní Francie), postupně se rozšířila na Pyrenejský poloostrov do Hispánie a po roce 507 ztratila téměř všechny své galské državy a zůstala omezena jen na Hispánii. Zakladatelem říše, která existovala v letech 419–711, bylo germánské etnikum Vizigótů. • Již od počátku 5. stol. Germánské kmeny (Alarich I.) podnikají úspěšné výpady na území Římského impéria. Roku 410 dokonce dobývají Řím. • Po Alarichově smrti byl zvolen králem jeho švagr Athaulf (410–415), který odvedl na žádost císaře Honoria Vizigóty z Itálie. Jako římští spojenci měli bojovat v Galii s útočícími barbary. Po dobytí Akvitánie se tam usadili. • Athaulf byl jmenován vrchním římským velitelem pro Galii, poté usiloval o větší legitimitu postavení Vizigótů na římském území, a proto se oženil s nevlastní Honoriovou sestrou Gallou Placidií, která byla vizigótskou zajatkyní. Již v té době pronikali Vizigóti za Pyreneje, kde bojovali s germánskými Vandaly. Během těchto bojů byl Athaulf roku 415 v Barceloně zavražděn – Barcelona (Barcinona/Barchinona) tehdy centrem Athaulfovy říše. Avšak od roku 418 se hl. městem stalo Toulouse. Tolosánské království (476 – 507) • Vizigóti v Akvitánii vybudovali první barbarskou říši na římském území, nazývanou podle města Tolosy, dnešního Toulouse, které zvolil vizigótský král Wallia za svoji rezidenci, tolosánské království. Přestože až do roku 476 králové fakticky uznávali římskou nadvládu, bylo království prakticky na Římu nezávislé. • V průběhu 5. století, poznamenaného rozkladem západořímské říše, rozšířili Vizigóti svou moc do střední Galie a dále pronikali do nitra Hispánie. Po roce 500 se postupně vyhrotily vztahy Vizigótů s Franky, následovala bitva u Vouillé (507), v níž zvítězili Frankové. • Vizigóti se poté museli stáhnout na území Hispánie – z původních držav severně od Pyrenejí jim zůstala jen tzv. Septimánie, území kolem dnešního města Narbonne. (Zdroj: https://ca.wikipedia.org/wiki/Regne_de_Tolosa#/media/File:Regne_visigot_de_Tolosa_490-507.svg) Tolosánské království v letech 490 - 507 Toledské království (507 – 711) • Po neúspěchu v bitvě proti Frankům se tedy pozornost Vizigótů zaměřila výhradně na Pyrenejský poloostrov. • V Hispánii představovali Vizigóti pouze vládnoucí menšinu. Většinu tvořilo obyvatelstvo hispanořímského původu, které bylo jazykově romanizované a vyznávalo katolické náboženství. Tomu všemu se Vizigóti postupně přizpůsobili: měli navíc tendenci udržovat staré římské instituce a rovněž projevovali respekt k římským zákonům a zákoníkům vůbec. V praxi tak pokračovali v římském odkazu. Předchozí romanizace byla tak silná, že již následně nebyla ničím překonána. • Po období drobné krize se za krále Leovigilda (568–586) a jeho syna Rekkareda (586–601) se podařilo obnovit silnou ústřední vládu s centrem v Toledu. Na přelomu 6. a 7. století byli z poloostrova vytlačeni Byzantinci, 568–585 vyvrácena svébská říše na severozápadě poloostrova. Poté kontrolovali vizigótší králové celé území dnešního Španělska (Katalánska) a Portugalska. Toledské království (507 – 711) • 589: Král Rekkared vyhlásil katolictví za státní náboženství. Král se stal fakticky hlavou církve a biskupové byli povinni mu sloužit. Soužití obou skupin obyvatelstva zůstávalo už nadále relativně klidné, přesto se Vizigóti až do počátku muslimské nadvlády vehementně bránili svému splynutí s většinovou španělskou populací. Katolická církev nabyla velkého vlivu a již tehdy přistoupila k pronásledování Židů, kteří tvořili významnou složku obyvatelstva. • Uspořádání vizigótské říše vykazovalo značnou kontinuitu se společenským zřízením římské provincie Hispánie. Zůstala správní struktura, daňový systém, pouze funkci provinčních úřadů převzal král. V 7. století zažila vizigótská říše své vrcholné období, nicméně čas od času vyskytující se boje o královskou vládu ji neustále oslabovaly. To napomohlo ke zhroucení jejich moci. Navíc kvůli své segregaci se Vizigóti po příchodu Maurů v 8. století nemohli nikterak spoléhat na loajalitu místního obyvatelstva. Když se roku 711 vylodili na jižním pobřeží arabští nájezdníci ze severní Afriky, nebyli jim Vizigóti schopni čelit. Jejich říše byla dobyta v letech 711–713 Araby a Berbery, načež zanikla. (Zdroj: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Hispania_700_AD.PNG) Toledské království okolo roku 700 Více informací: • BALCELLS, Albert. Història de Catalunya. Barcelona: L’Esfera dels llibres/La Butxaca, 2011. Str. 84-124. • SOLER, Toni. Història de Catalunya (Modèstia a part). Barcelona: Columna, 1998. Str. 27-49. • MUSEU D’HISTÒRIA DE CATALUNYA: http://www.mhcat.cat/ • MUSEU D’HISTÒRIA DE BARCELONA: http://museuhistoria.bcn.cat/ • Barcelona Televisió – Cròniques de Barcelona: Ave Barcino! http://www.btv.cat/croniques-de-barcelona/ • Medailonky umučených katalánských patronů (Sant Jordi, Santa Eulàlia): http://catalunya2011.blogspot.cz/2013/04/sant-jordi.html http://catalunya2011.blogspot.cz/2012/02/santa-eulalia-de-barcelona.html