Vývoj a současný stav spolupráce ČR a Číny v rámci obchodování a podnikání. •Mgr. Bc. Jan Hebnar MBA VZTAHY ČR ČÍNA •Vzájemné uznání mezi Československem a Čínskou republikou 18.6.1919. •Československo uznalo Čínskou lidovou republiku jako jedna z prvních zemí a navázalo s ní diplomatické styky. •ČLR ke dni 1.1.1993 uznala Českou republiku. V říjnu 2009 obě země oslavily 60. výročí navázání diplomatických styků. •Dnes: ČR a Čínské vztahy především v rámci iniciativy One Belt One Road Bilance vzájemné obchodní výměny za posledních 5 let České investice v teritoriu •Škoda AUTO Shanghai •PPF (HOMECREDIT) Tianjing •SAURER Suzhou •TEDOMa •TOS Kunming •LASVIT • • • • Čínské projekty v ČR •Hisense Plzeň •Beijing West Industry (BWI Group) Cheb •Xian Shaangu Power 75% podíl v brněnské společnosti Ekol •Čínská skupina CEFC •Travel Servis •Pivovary Lobkowicz Group •Médea Group a Empresa Media •Slavie •Martinický palác, budova Živnobanky v Praze •zvýšení podílu v česko-slovenské finanční skupině J&T Finance na 50 procent Čína – příležitosti a výzvy •Mgr. et Bc. Jan Hebnar, MBA Hlavní problém Číny – neudržitelný rozvojový model? • • Image result for china investment gdp In the US consumers spend around 70% of GDP. Most other developed economies follow this pattern – the UK, Italy, Germany and France are all around 60% of GDP. Even emerging economies such as South Korea and India manage around 55% GDP. China is different. Despite consumption hitting 47% of GDP in the 1990s, it has fallen back in recent times to around 36%. http://img.timeinc.net/time/photoessays/2010/ordos/ordos_01.jpg Nedostatky v inovacích •Číňané „umí“ inkrementální inovace – takové inovace pouze vylepšují stávající produkty. •Disruptivní inovace –problém. •Číňané vyznávají model “Import/assimilate/re-innovate model” – jak dlouho udržitelný? 1/7 • Čínská pracovní síla je levná – jak dlouho? •Levná pracovní síla stále hlavním zdrojem čínské kompetitivní výhody. •Zdroje levné pracovní síly však brzo skončí: •Čínská populace stárne. •Počet pracujících se zmenšuje. •Co potom? •Příležitost (automatizace) i hrozba (konkurence). • • • China will no longer be a cheap world factory: •A large wage gap remains but even narrowing it will have a big impact. Jeff Immelt of GE claimed that an American factory worker can be competitive at $15 per hour with a $3 worker in China. •Bangladesh and Vietnam are now lower-cost manufacturing centers than China — even Thailand, the Philippines, and Mexico are becoming wage competitive. •Productivity per manufacturing worker is also better in the United States than widely assumed. Hyundai, for example, has car plants in South Korea, the United States, China, and India and “unit per hour” production is actually highest in Alabama. •World-class Indian car axle maker Bharat Forge found that Chinese workers in its plants had only 40 percent of the productivity of other workers. The Pune hub (near Mumbai) has become much more competitive because of trained labor and better transportation (a container trip to the port used to take at least two days but now only four hours and the port is more efficient). •Of course, China’s enormous competitive advantage is not just in wages but also in its scale for assembly-type production, infrastructure, internal competition, and growing domestic market. These advantages are not going to disappear overnight but are now being questioned. Slabá ochrana práva •Nejde jenom o lidská práva, ale i o businessová práva. •Příkladmo: •Soudy diskriminují ve prospěch „domácích“. •Vlastnické právo je slabě chráněno. •Vysoká míra korupce (15 procent HDP!). •Ochrana práv duševního vlastnictví slabá. • •Jako…. • • http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/chinaautomobile_ceo_hi1.jpg Ne-privatizovaný průmysl •Dědictví minulosti stále živé. •Vysoký podíl státního vlastnictví v sektorech: •Telekomunikace •Energetika •Doprava •Produkce oceli •THE BIG(s): “big four” banky, “big three” letecké společnosti, “big three” telefonní operátoři a “big three” olejářské firmy. •Soukromé podniky jsou (i v Číně) o 40 – 70 procent produktivnější. • Urbanizace •Hlavní makroekonomický trend čínské ekonomiky •Moderní ekonomiky – poměr rurálních městských obyvatel 30/70. •Čína 50/50 => cca 300 milionů lidí přijde do měst. •Výzvy: •Vyšší mzdy •Vzdělávání •Ekologie •Doprava •Bydlení • http://vietnamairlinestickets.com/webroot/upload/images/vietnam-airlines-tips-on-arranging-your-sui tcase.jpg