Relevance interpretace Relevance je závažnost, významnost, důležitost.[1] Pokud tedy spojíme slova relevance a interpretace můžeme se zamyslet vůbec nad důležitostí interpretace. Čím je tedy interpretace významná, závažná? Jedním z hlavních úkolů muzea je prezentovat své sbírky a interpretovat je, aby sdělovali určitou skutečnost. Interpretace nějaké skutečnosti, či tématu, by měla být založena hlavně na exponátech, sbírkových předmětech jako na přímých svědcích dané skutečnosti a na nositelích sdělení. Interpretace je důležitá, ke správnému pochopení tématu expozice nebo výstavy návštěvníkem nebo také k tomu, aby poznal význam exponátů. Nabízí se další význam relevance ve spojení s interpretací. Nějaká informace nebo sdělení je relevantní, pokud je důležité vzhledem k něčemu. Pokud se v muzeích spojuje prezentace s interpretací a budeme tedy interpretaci chápat jako zprostředkování sbírek muzea návštěvníkům. Co je tedy pro návštěvníka při interpretaci (prezentaci) v muzeu relevantní? Kvalitní interpretace nějakého tématu, či skutečnosti by měla hlavně návštěvníkovi napomoci ke kvalitnímu prožitku v muzeu. Vzbudit v divákovi silné emocionální reakce, smyslové potěšení, nabídnout nikde jinde nevídaný prožitek.[2] Důležitá je i forma interpretace, způsob sdělení. Pokud už při vstupu získá návštěvník základní přehled a dobře se orientuje, jeho zážitek bude jistě pozitivní.[3] A poté rozhodujei podoba interpretace. Je prezentace exponátů něčím zajímavá? Jsou texty srozumitelné a krátké, popřípadě doplněny obrázky? Je v místnosti příjemné klima a světlo? To jsou otázky, které jsou pro návštěvníky relevantní. Zdroje: KESNER, Ladislav. Marketing a managment muzeí a památek. Praha: Grada Publishing, 2005 PETRÁČKOVÁ, Věra, KRAUS, Jiří a kol. Akademický slovník cizích slov. Praha: Akademia, 1998 Running a Museum: A Practical Handbook. [cit. 2017-10-15]. Dostupné z WWW: ________________________________ [1] PETRÁČKOVÁ, Věra, KRAUS, Jiří a kol. Akademický slovník cizích slov. Praha: Akademia, 1998, s. 656 [2] KESNER, Ladislav. Marketing a managment muzeí a památek. Praha: Grada Publishing, 2005, s. 117 [3] KESNER, Ladislav. Marketing a managment muzeí a památek. Praha: Grada Publishing, 2005, s. 175