PŘEDNÁŠKY Před dvěma týdny jsme měli možnost zúčastnit se dvou přednášek, ve kterých k nám promlouvala Dr. Zsuzsa Koltai z maďarské univerzity v Budapešti. Tématem první z nich byla teze „Museums as places for lifelong learning“, tedy muzea jako místa pro celoživotní vzdělávání. Doktorka Koltai nejdříve představila různé náhledy na instituci muzea. Zmínila přirovnání muzea jako součásti image města, muzea jako turistické atrakce, muzea jako terapeutické oázy a muzea jako ekonomického motoru. Měli jsme se také zamyslet nad tím, jaké sociální služby vlastně muzeum poskytuje. Ať už se jedná o podporu integrace rodin jako takových, komunitní práci a neméně důležitou společenskou funkcí muzea je zachování identity národních a etnických menšin a v konečném důsledku zvýšení tolerance. Dr. Koltai se dále věnovala novým způsobům využití interdisciplinarity v muzeích, jako například přiblížení doby baroka tím, že návštěvníkům dáme možnost poslechu barokní hudby/ zhlédnutí divadla s herci v barokních kostýmech či ochutnání tehdejších gastronomických specialit. Dalším diskutovaným tématem bylo zapojení moderních technologií a inovativních přístupů do chodu muzeí. Řeč byla o užití aplikací pro smartphone, digitálních workshopech pro rodiny s dětmi, zvýšení významu přednášek a doprovodného programu v muzeích nebo o v současnosti ne tak časté programy pro firmy, hry, diskuze, promítání filmů, komentované přednášky nebo hraní rolí. Větší pozornost by měla být věnována také vzdělávacím programům pro dospělé. Dr. Koltai přitom apelovala na zvýšené zapojení smyslů v muzeích, kterým podle ní dochází ke skutečnému aktivnímu učení. Celkově by měla být muzea více „online“ přístupná skrze blog či internetové diskuze. Na závěr Dr. Koltai jmenovala některá konkrétní muzea a vyzdvihovala určité aktivity, které jsou v nich uskutečňovány. Druhá přednáška nesla název „New tendencies in museum learning and museum education“. Této přednášky jsem se bohužel nemohla zúčastnit, takže nemohu sestavit výtah toho, co se stihlo probrat. Předpokládám ale, že byla více prakticky zaměřená než ta první.