Statistika, projekt, prezentace Sociologický výzkum v umění a kultuře Kvantifikace 2 Jev Vlastnost Znak Stupnice Dva zákony statistiky Centrální limitní věta za poměrně širokých podmínek rozdělení průměru a součtu n nezávislých náhodných veličin pro rostoucí hodnoty n tíhne k normálnímu rozdělení bez ohledu na tvar pravděpodobnostní funkce. 3 Zákon velkých čísel když Xi jsou nezávislé náhodné veličiny se stejným rozdělením a konečným rozptylem, tak s rostoucí velikostí výběru jejich výběrový průměr výběru konverguje ke střední hodnotě. Střední hodnoty Aritmetický průměr Závisí na všech členech řady, vč. krajních hodnot Obvykle nejpřesnější střední hodnota Různé řady se stejným obsahem – podobný průměr Modus 4 Modus Nejčetnější hodnota Bimodalita Není ovlivněn extrémními hodnotami Možno často určit odhadem „normální případ“ vs. typická hodnota - typ Střední hodnoty a variabilita Medián Nepodléhá vlivu extrémních hodnot Nevyžaduje úplnou řadu (otevřené intervaly) Centralita řady Směrodatná odchylka 5 Směrodatná odchylka M+s 68% M+2s 95% M+3s 99,7% Pravidlo 3 sigma Statistické procedury a výběry Statistická procedura Vyčerpávající Výběrová – výběrový soubor Výběr 6 Náhodný Záměrný Smíšený Reprezentativnost Výběrové postupy Náhodné výběry Prostý náhodný výběr S vrácením, bez vrácení Mechanický výběr Vícestupňový výběr 7 Smíšené Výběr oblastní (stratifikovaný) Výběr pomocí kvót (VVM) Reprezentativnost vzorku populace přibližná shoda struktury vzorku a populace (±5% povolené odchylky). velikost vzorku populace (www.checkmarket.com) Výzkumný projekt (Hendl 2004) 1. Název projektu. 2. Abstrakt nebo souhrn. 3. Přehled dosažených výsledků a účel a cíle výzkumu. 4. Formulace cílů výzkumu a hypotéz. 5. Plán výzkumu. 6. Řešení finančních a etických aspektů. Výzkumná zpráva Jasně stanovený cíl výzkumu Kdo výzkum financoval Kdo výzkum vedl, případně kdo se na něm podílel Shrnutí nejdůležitějších zjištění na začátku zprávy Prezentace vybraných výsledků formou grafů a tabulek 10 Text výsledky komentuje a dává je do širšího kontextu Technické údaje: kdy byl proveden sběr dat, počet respondentů, jakým způsobem byl proveden výběr, metoda dotazování Příloha: kompletní výsledky v tabulkách a formulář dotazníku Příprava projektu Předvýzkum Sociografický přehled Sonda Pilotáž 11 Pilotáž Plán výzkumu Personální Harmonogram Finanční rozpočet Prezentace dat Tabulky Grafy Průběh vývoje Struktura 12 Struktura Rozmístění Názornost vs. přesnost Sloupcový graf 13 Výsečový (koláčový) graf 14 „Vodopádový graf“ 15 Krabicový graf 16 Prezentační dovednosti Cíl – informovat, ukázka, podpora výuky… Prezentace – prostředek/nástroj Forma: jednoduchost srozumitelnost 17 srozumitelnost zaujmout nenutit posluchače myslet Shodný slovník Zásady prezentace Důležité věci v bodech - nerozepisujte celé odstavce. Každá stránka by měla obsahovat jednu hlavní myšlenku a max. 5 odkazů. Jen tak ji udržíte přehlednou. Zvolte čitelný font - používejte malá písmena, avšak v dostatečné velikosti. Velká písmena používejte jen v nadpisu. Zvolte pro celou prezentaci jeden font. Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro 18 Dodržujte grafický formát - zvolte jednotný grafický formát pro celou prezentaci. Obecenstvo se lépe zorientuje. Barvy - používejte barvy. Maximálně však 4 barvy v doplňkových odstínech. I zde platí, že “někdy méně znamená více”. Postupné odkrývání - při prezentaci používejte metodu postupného odkrývání. Udržíte tak pozornost posluchačů u aktuálního tématu. Typologie posluchačů Vizuální typ Kinestetický typ Auditivní typ 19 Auditivní typ Technika projevu – několik rad Předem vyzkoušet funkčnost prezentace Mluvit nahlas Prezentaci nečteme a neučíme se nazpaměť Stojíme stranou prezentace a k publiku čelem, nepřešlapujeme Zvýšení pozornosti – prázdný snímek, odmlčení se, otázky, přestávka 20 přestávka Sledujeme zbývající čas Nežvýkat, usmát se, zdvořilost Oční kontakt Q&A Parking lot