Legislativní vymezení neziskového sektoru II. •1 / 33 •PBSNPB2: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru OBSAH PŘEDNÁŠKY qpůvodní úpravy neziskového sektoru qlegislativní vymezení qjednotlivé právní formy organizací qcharakteristika původního prostředí qprávní formy podrobněji? q qaktuální úprava neziskového sektoru (Nový Občanský zákoník) qco Nový Občanský zákoník mění q„ve vší stručnosti“ • qvybrané právní formy podrobněji •2 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ ÚPRAVY NEZISKOVÉHO SEKTORU I. (PŘED 1. 1. 2014) qneexistence právní definice pojmu NNO qzákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů – –„…nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání…“ – qzájmová sdružení právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu a nejsou zřízena za účelem výdělečné činnosti qobčanská sdružení včetně odborových organizací qpolitické strany a politická hnutí qregistrované církve a náboženské společnosti qnadace a nadační fondy qobecně prospěšné společnosti qveřejné vysoké školy qobce qorganizační složky státu qkraje qpříspěvkové organizace qstátní fondy qsubjekty, o nichž tak stanoví zvláštní zákon – (včetně veřejných subjektů!) •3 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ ÚPRAVY NEZISKOVÉHO SEKTORU II. (PŘED 1. 1. 2014) qmimo zákon o daních z příjmů také: qvyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví – (zkrátka „vyhláška č. 504/2002 Sb.“) – –„…jejich hlavním předmětem činnosti není podnikání…“ – qpolitické strany a politická hnutí qobčanská sdružení včetně odborových organizací qcírkve a náboženské společnosti qobecně prospěšné společnosti qzájmová sdružení právnických osob qorganizace s mezinárodním prvkem qnadace a nadační fondy qspolečenství vlastníků jednotek qveřejné vysoké školy qjiné účetní jednotky... – (již neobsahuje veřejné subjekty) •4 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ ÚPRAVY NEZISKOVÉHO SEKTORU III. (PŘED 1. 1. 2014) qobecný úzus? Považujme za NNO toto: q qzájmová sdružení právnických osob (zákon č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník) qobčanská sdružení včetně odborových organizací (z. č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů) qsdružení bez právní subjektivity (zákon č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník) qhonební společenstva (zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti) qprofesní komory (různé zákony – není v nich jednotnost) qpolitické strany a politická hnutí (z. č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách…) qregistrované církve a náboženské společnosti (z. č. 3/2002 Sb., o svobodě náb. vyznání…) qnadace a nadační fondy (z. č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech) qobecně prospěšné společnosti (z. č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech) qspolečenství vlastníků jednotek (zákon č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů) qveřejné vysoké školy (zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách) •5 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ NEZISKOVÝ SEKTOR (PŘED 1. 1. 2014) qpůvodní neziskový sektor = velmi pestré prostředí qrozdíly v samotných organizacích jedné právní formy –(velikost, stáří, činnost…) – qrozdíly v legislativním vymezení – legislativní „aviváž“ – => nerovnoměrnost možností – => horší transparentnost (rejstříky) q qje vždy heterogenita přínosná? q •6 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru AKTUÁLNÍ ÚPRAVA NEZISKOVÉHO SEKTORU I. qk 1. 1. 2014 vstoupil v účinnost Nový Občanský zákoník qzákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník (dále jen „NOZ“) q qsouhrnná úprava pro občanské fungování q3081 paragrafů na 649 stranách (+ 600 stran důvodové zprávy) qzrušeno 238 předpisů (rozuměj zákonů) q qodstranění provizoria qsjednocení právních úprav qodstranění formalismu (právo pro člověka, základní mantinely) qzásadních 14 prvních paragrafů: qdůraz na autonomii vůle člověka (většina norem je dispozitivních) qvše je dovoleno, co není zakázáno (vs. normy kogentní) qprincip právní jistoty qpředpoklad poctivosti •7 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru AKTUÁLNÍ ÚPRAVA NEZISKOVÉHO SEKTORU II. (CO JE NOVÉHO?) qjednotná úprava řady NNO – prostředí se výrazně mění (zjednodušuje?) q„čitelnější“ q„přehlednější“ q qrozlišení právnických osob podle charakteristiky „faktického základu“ do dvou skupiny: qkorporace (právnické osoby společenství osob) qfundace (právnické osoby vytvořené majetkem vyčleněným k určitému účelu) q qzřízeny veřejné rejstříky právnických osob (zákon č. 314/2013 Sb.) q qdiskuse kolem veřejné prospěšnosti •8 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru AKTUÁLNÍ ÚPRAVA NEZISKOVÉHO SEKTORU III. qpodle nové úpravy (nejen NOZ) lze za NNO považovat: q qzájmová sdružení právnických osob (NOZ; § 3051) qspolky (NOZ; § 214 - § 302) qsdružení bez právní subjektivity (resp. společnosti) (NOZ; § 2716 - § 2755) qhonební společenstva (zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti) qprofesní komory (různé zákony – není v nich jednotnost) qpolitické strany a politická hnutí (z. č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách…) qregistrované církve a náboženské společnosti (z. č. 3/2002 Sb., o svobodě náb. vyznání…) qnadace a nadační fondy (NOZ; § 303 - § 401) qobecně prospěšné společnosti (NOZ; § 3050) qspolečenství vlastníků jednotek (NOZ; § 1194 - § 1122) qveřejné vysoké školy (zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách) qústavy (NOZ; § 402 - § 418) qsociální družstva (zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773) q qvznik právní neosoby – svěřenecký fond (NOZ, § 1448) q q •9 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru AKTUÁLNÍ ÚPRAVA NEZISKOVÉHO SEKTORU VI. (A JAK TO VŠECHNO PROBĚHLO PRAKTICKY? – VIZ TABULKA V ISU) •10 C:\Users\322799\Desktop\pravni_formy_nno.jpg Legislativní vymezení neziskového sektoru II. Korporace: spolky a pobočné spolky •11 / 33 •PBSNPB2: •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ PRÁVNÍ FORMA I. (PŘED 1. 1. 2014) qproč se jí stále zabývat? q qobdobnou úlohu měla tzv. „občanská sdružení“ qzákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů q(právo na svobodné sdružování – svobodná vůle) q(netřeba povolení státního orgánu) q(nevztahoval se na politické strany a politická hnutí, výdělečné činnosti a církve a náboženské společnosti) q(zapovězené aktivity občanských sdružení) q(základem organizace – stanovy: název, sídlo, cíl, orgány, organizační jednotky, hospodaření) q(vznik registrací – přípravný výbor alespoň o 3 osobách – alespoň jeden 18+) •12 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ PRÁVNÍ FORMA II. (PŘED 1. 1. 2014) qobvyklé aktivity (hlavní činnost vs. vedlejší činnost): qodborové organizace qtělovýchovné jednoty qzahrádkáři qrybářské spolky qchovatelé včetně včelařů qČeský červený kříž qObec architektů qObec moravskoslezských spisovatel qAsociace muzeí a galerií qamatérské kulturní spolky qPionýři qSkauti q… qpůvodní registr již bohužel není funkční • •13 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŮVODNÍ PRÁVNÍ FORMA III. (PŘED 1. 1. 2014) qprincipy, na nichž jsou občanská sdružení založena qPrincip dobrovolnosti qPrincip osobního členství qPrincip absence majetkové participace členů qPrincip spolkové samosprávy qPrincip oddělení od státu q q qco je pro legislativní úpravu občanských sdružení charakteristické: qatmosféra roku 1989 qvelmi liberální právní úprava qpestrá paleta aktivit qrozhodovací praxe MV ČR q • •14 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru OBECNÝ KONCEPT - SPOLEK (PO 1. 1. 2014) •15 qnástupnická organizace občanských sdružení qčlenská základna (min. 3 osoby – nenucené členství, možnost i PO) qzaloženo za společným zájmem qčinnost vzájemně či veřejně prospěšná qhlavní činnost vs. činnost vedlejší (možné i podnikání) q qvznik zápisem do veřejného rejstříku (rejstříkový soud, spolkový rejstřík) qzákladem organizace – stanovy: název, sídlo, cíl, orgány, práva a povinnosti členů (možnost vzniku pobočného spolku) qnázev obsahuje buď slovo „spolek“, nebo slova „zapsaný spolek“, příp. „z.s.“ q qpovinné orgány: statutární (5 let funkční období) a nejvyšší orgán (čl. schůze) – (možnost zřízení kontrolní komise) q qpřechodné období 2 let pro změnu názvu a 3 let pro změnu stanov do stavu v souladu s NOZ, přechodné období pro transformace na jiné právní formy (ústav, sociální družstvo) •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru VZOROVÉ STANOVY A SPOLKOVÝ REJSTŘÍK qvzorové stanovy qplný internet, např. qzávazné pouze to, aby obsahovaly, co definuje NOZ qpopis postupu založení a vzniku: např. q qspolkový rejstřík qobsahuje základní veřejně dostupné informace o organizacích qdostupný zde •16 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru Legislativní vymezení neziskového sektoru II. Fundace: nadace a nadační fondy, (fondy), (obecně prospěšné společnosti), ústavy •17 / 33 •PBSNPB2: •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADACE - OBECNĚ q„právnická osoba soukromého práva, která je tvořená účelovým sdružením majetku, který má svými výnosy sloužit společensky či hospodářsky užitečnému účelu“ q qnová úprava původní právní formy: q(zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník; § 303 - § 401) qzměny proti původní legislativě? qliberalizace (důraz na vůli zakladatele) qhospodářsky užitečný účel q(přidružený fond) q qobecně: qtrvalý charakter qneslouží k výdělečným účelům, může však podnikat (vedlejší činnost) qveřejně prospěšný účel vs. dobročinný účel nadace qdržba tzv. „nadační jistiny“ (resp. kapitálu, v min. rozsahu 500.000 Kč) q q •18 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADACE - KONKRÉTNĚJI qzaložení: qzaložena na základě nadační listiny (zakládací listina vs. pořízení pro případ smrti) – charakter veřejné listiny qobsah nadační listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, účel existence, výše vkladu, výše nadačního kapitálu, identifikace správní rady a dozorčí rady (resp. revizora), určení správce nadačního kapitálu, určení podmínek pro poskytování nadačního příspěvku q qfungování: qna základě statutu nadace qnadační jmění ve vlastnictví avšak bez možnosti volné dispozice qforma nadačního jmění může být různá (peníze, nemovitosti, umělecké předměty, cenné papíry...) qmožnost tzv. přidruženého fondu – majetkový soubor bez právní subjektivity (majetek ve správě nadace, resp. nadačního fondu - vlastníkem zakladatel) – nejde o tzv. svěřenecký fond (původní vlastník pozbývá vlastnictví) q qnadační příspěvky – ne z nadačního jmění ale z jeho výnosů q q q •19 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru FUNDACE: NADAČNÍ FOND q„právnická osoba soukromého práva, založená k účelu společensky nebo hospodářsky užitečnému“ • qobecně „zjednodušená“ nadace qnemusí mít nutně trvalý charakter qinstitucionalizovaná veřejná sbírka qnevytváří nadační jistinu ani nadační kapitál qpředmět vkladu ani dar nemusí splňovat předpoklad trvalého výnosu q q •20 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru ZNÁMÉ NADACE A NADAČNÍ FONDY q Výbor dobré vůle – nadace Olgy Havlové q Nadace rozvoje občanské společnosti q Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 q Nadace Terezy Maxové q Nadace Adra q Nadace Charty 77 q Nadace Partnerství q Nadace Via q Nadání Josefa, Marie a Zdenky Hlávkových q Nadace Open Society Fund Praha q Vzdělávací nadace Jana Husa q Nadace Veronica •21 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru OBECNĚ PROSPĚŠNÁ SPOLEČNOST q původní právní forma, která dnes dožívá (nahrazuje ji „ústav“) q q „poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a pro všechny stejných podmínek“ q q (zakladatelem mohla být právnická i fyzická osoba – včetně obcí a státu) q (založení na základě zakladatelské listiny: název a sídlo, identifikace zakladatele, druh obecně prospěšných služeb a podmínky jejich poskytování, identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, identifikace dozorčí rady a způsob jejího jmenování a jednání, hodnotu a označení majetkových vkladů, způsob zveřejňování výroční zprávy o činnosti a hospodaření) q (nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel, kontrolní orgán: dozorčí rada) q (vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem) q q oblasti aktivit: školství, kultura, sociální péče, zdravotnictví •22 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru ÚSTAV - OBECNĚ q nová právní forma (nahrazuje „obecně prospěšnou společnost“) q q „provozuje činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky. Tyto činnosti jsou provozovány za předem stanovených podmínek a jsou každému rovnocenně dostupné“ q q je pro něj charakteristické využití jak osobní, tak majetkové složky •23 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru ÚSTAV - KONKRÉTNĚJI q založení: q na základě zakládací listiny nebo pořízením pro případ smrti q obsah zakládací listiny: název („ústav“, „zapsaný ústav“, „z. ú.“), sídlo, vymezení účelu (případně i předmět vedlejší činnosti), identifikace správní rady a způsob jejího jmenování a jednání, způsob určení ředitele... q nejvyšší orgán: správní rada, statutární orgán: ředitel q vznik zápisem do rejstříku vedeného rejstříkovým soudem q q fungování: q na základě statutu ústavu q povinnost zveřejňovat výroční zprávu q povinnost auditu při obratu vyšším jak 10 mil. Kč •24 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru Legislativní vymezení neziskového sektoru II. Organizace na pomezí: sociální družstva, církevní právnické osoby, organizační složky státu, příspěvkové organizace •25 / 33 •PBSNPB2: •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru SOCIÁLNÍ DRUŽSTVA q„ družstvo, které soustavně vyvíjí obecně prospěšné činnosti směřující na podporu sociální soudržnosti za účelem pracovní a sociální integrace znevýhodněných osob do společnosti s přednostním uspokojováním místních potřeb a využíváním místních zdrojů podle místa sídla a působnosti sociálního družstva, zejména v oblasti vytváření pracovních příležitostí, sociálních služeb a zdravotní péče, vzdělávání, bydlení a trvale udržitelného rozvoje.“ q qupravuje zákon č. 90/2012 Sb., o korporacích; § 758 - § 773 q qčlenská základna (právnické i fyzické osoby bez omezení) qfyzické osoby v postavení: zaměstnanců, dobrovolníků, příjemců služeb q qmožnost rozdělování až 33 % ze zisku mezi členy (zbytek zpět do aktivit) qmožnost podnikání •26 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY I. qsložka církve a náboženské společnost (CNS) q„dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby“ q qzákladní právo na náboženské vyznání – vycházející z Listiny základních práv a svobod q qupravuje zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech qvětšina církevních náboženských skupin (CNS) má vlastní vnitřní normy, kterými je upravena činnost v rámci instituce (např. Codex Iuris Canonici, kodex kanonického práva ŘKC). q •27 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru CÍRKEVNÍ PRÁVNICKÉ OSOBY II. qcírkev a náboženská společnost se stává právnickou osobou registrací, provedenou na základě žádosti splňující podmínky zákona. qžádost na Ministerstvu kultury qzákladní charakteristika církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání qzápis o založení církve a náboženské společnosti na území ČR qv originále podpisy 300 zletilých občanů ČR nebo cizinců s trvalým pobytem v ČR hlásících se k této církvi či náboženské společnosti qpro přiznání zvláštních práv je nezbytné mít podporu 10 000 osob a splňovat podmínku minimálně 10 leté registrace qzároveň musí být doložen základní dokument CNS se všemi náležitostmi podle zákona q…církve mohou také vytvářet tzv. svazy církví a náboženských společností. Také tyto svazy podléhají registraci. q qcírkevní právnická osoba (CPO) vzniká založením příslušným orgánem registrované církve a náboženské společnosti podle jejího základního dokumentu. Tento orgán pak podá návrh na evidenci církevní právnické osoby. qspecifikum v podobě zdroje příjmů – státní příspěvek na činnost, dotace •28 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru CNS – SOUPIS I. •1. Apoštolská církev •2. Bratrská jednota baptistů •3. Buddhismus Diamantové cesty linie Karma Kagřü •4. Česká hinduistická náboženská společnost •5. Českobratrská církev evangelická •6. Církev adventistů sedmého dne •7. Církev bratrská •8. Církev československá husitská •9. Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů v České republice •10. Církev Křesťanská společenství •11. Církev Nová naděje •12. Církev řeckokatolická •13. Církev římskokatolická •14. Církev Slovo života •15. Církev živého Boha •16. Evangelická církev augsburského vyznání v České republice •17. Evangelická církev metodistická •18. Federace židovských obcí v České republice •19. Jednota bratrská •29 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru CNS – SOUPIS II. •20. Křesťanské sbory •21. Luterská evangelická církev a. v. v České republice •22. Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny, Hnutí Hare Krišna •23. Náboženská společnost českých unitářů •24. Náboženská společnost Svědkové Jehovovi •25. Novoapoštolská církev v ČR •26. Obec křesťanů v České republice •27. Pravoslavná církev v českých zemích •28. Ruská pravoslavná církev, podvorje patriarchy moskevského a •celé Rusi v České republice •29. Slezská církev evangelická augsburského vyznání •30. Starokatolická církev v ČR •31. Višva Nirmala Dharma •30 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru ORGANIZAČNÍ SLOŽKY STÁTU qorganizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) q qvzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva územního samosprávného celku (ÚSC) q qpři jejím zřízení musí zřizovatel vydat zřizovací listinu (viz zákon) qnení samostatnou právnickou osobou qjejí zaměstnanci jsou zaměstnanci obce nebo kraje qnení účetní jednotkou - příjmy a výdaje (rozpočet) organizační složky jsou obsaženy v rozpočtu jejího zřizovatele. q qnapříklad ve formě: kulturních a informačních center, knihoven q •31 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru PŘÍSPĚVKOVÉ ORGANIZACE qorganizace veřejné správy (tj. veřejného sektoru) q qvzniká a zaniká rozhodnutím zastupitelstva ÚSC qje účetní jednotkou qpři založení zřizovatel vydá zřizovací listinu a podá návrh na její zápis do rejstříku subjektů qje samostatnou právnickou osobou, která má ve správě majetek svého zřizovatele (vymezeno ve zřizovací listině) qmá možnost provádět vedlejší (hospodářské) činnost (vymezeno ve zřizovací listině) •32 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru Shrnutí závěrem * Obec ve spolupráci s místními občany chce zřídit dům pro seniory s pečovatelskou službou. * * Skupina nadšených včelařů z regionu, chce vytvořit sdružení, v němž by si vzájemně pomáhaly ve svém koníčku a sdílely své zkušenosti. * * Skupina nadšenců organizujících sportovní aktivity v obci chce přesunout svoji působnost z veřejných prostranství a pořídit si vlastní sportovní areál v obci. * * Zámožná občanka nejmenované obce chce odkázat své uspořené prostředky tak, aby z nich měli užitek obyvatelé její milované nejmenované obce. * * Skupina dobrovolných herců a nadšenců, kteří doteď hráli bezplatně v budově obce, musejí koupit divadelní budovu, které se obec zbavuje. * * Skupina podnikavých občanů chce dát práci znevýhodněné skupině osob v malé prádelně a nezáleží jim na osobním zisku, pouze na prospěchu svojí cílové skupiny. * •33 •PBSNPB2: Jakub Pejcal, 16. 10. 2017: Legislativní vymezení neziskového sektoru