Financování NNO Fundraising •1 / 23 •PBSNPB2: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising OBSAH PŘEDNÁŠKY qPřímá a nepřímá veřejná podpora qco je co? qkdo jakou podporu poskytuje? qaktuální data? q qFundraising qco je to fundraising a k čemu slouží? qkdy a proč dávají lidé / firmy peníze? qjaké jsou základní metody fundraisingu? •2 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising FINANCOVÁNÍ NNO V ČR q q q q q q q q q q q q • • • (Kermiet & Smejkalová, 2014) •3 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising PŘÍMÁ PODPORA Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ qPřímá podpora: q q q q q • (Prouzová, Z.; 2008) q qnejčastěji ve formě dotací, realizováno veřejnými politikami (SDP) q qproč? qnejdůležitější (výhradní) poskytovatelé úzce specializovaných veřejných služeb (humanitární zahraniční pomoc, multikulturní činnosti, integrace romské populace, ekologická osvěta…) či marginálních segment veřejných služeb •4 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising NEPŘÍMÁ PODPORA Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ qNeřímá podpora: q q q • • • (Prouzová, Z.; 2008) q qNejčastěji ve formě: q1) možnosti využít komunikační a propagační kanály (obecní rozhlas, nástěnka, webové stránky) q2) pronájem či zapůjčení majetku a zdrojů obce (pronájem, technické vybavení, pracovní čas) q3) věcné a finančí dary q… qX) osvobození od místních poplatků, slevy na daních •5 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising ROZBOR FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘ. ROZPOČTŮ I. qv roce 2015: q82.597 z.s. , 24.739 pobočných spolků, 2.710 o.p.s. 142 z.ú., 490 nadací, 1.331 nadačních fondů, 232 školských právnických zařízení, 1.000 zájmových sdružení p.o., 4.158 církevních právnických osob q16.480,4 mil. Kč poskytnutých dotací q9.765,3 mil. Kč – státní rozpočet q2.297,9 mil. Kč – rozpočty krajů a rozpočet hl. m. Prahy q3.685,1 mil. Kč – rozpočty obcí q 737,1 mil. Kč – rozpočty státních fondů q q q q q q q q49,6 mil. Kč (státní rozpočet) a 226,8 mil. Kč (rozpočet krajů a hl.m. Prahy) na zadaných veřejných zakázkách q •6 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising ROZBOR FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘ. ROZPOČTŮ II. q q q q •7 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising ROZBOR FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘ. ROZPOČTŮ III. q qNejvětší objem dotací ze státního rozpočtu získala Fotbalová asociace ČR (314 mil. Kč) qNejvíce dotací ze státního rozpočtu získal Člověk v tísni (68) q16 % objemu dotací ze státního rozpočtu poskytnuto 10 NNO q qvíce zde, či zde •8 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising Financování NNO Fundraising •9 / 23 •PBSNPB2: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising FUNDRAISING qjak úspěšně přesvědčit druhé, že by měli přispět právě Vaší organizaci • qzahrnuje různé postupy a metody, jak získat finanční a nefinanční prostředky na činnost organizace (resp. jak získat přátele?) q qjak na to? qpřesvědčit druhé dokáže jen ten, kdo je sám přesvědčený q qpotřeba vytvořit pocit důvěry v naší efektivitu a vhodnost q qzákladem je otázka – proč by někdo dával? qkdy a proč jsem dával já? qkdy jsem řekl „ne“? qco jsou důvody, proč nám dát? qco je lákavé pro okruh mých známých? Dali by oni? q q q q •10 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising HODNOTY A OBECNÁ MOTIVACE qŽebříček hodnot: qJaký je můj žebříček hodnot? qJaký je žebříček hodnot lidí v mém okolí? q qČasto uváděná motivace: qradost z dávání, qpocit užitečnosti, qvyjádření postojů, morálních hodnot a stanovisek, qosobní uspokojení, qchuť pomoci jiným, qsnaha vyřešit problém. •11 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising KDY LIDÉ DÁVAJÍ PENÍZE? •12 qobecné vzorce: qkdyž k tomu mají významný a neodkladný důvod; qjsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti; qvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a prostředky; qvědí, že jim bude poděkováno; qvědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji a činnosti organizace; qvědí přesně, na co budou jejich peníze použity, a že budou využity rozumně a šetrně; qvědí, že podpořená organizace je prosycena nadšením a optimismem, a že jistě získá potřebné finance i od ostatních q… •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising CO VÍME O INDIVIDUÁLNÍCH DÁRCÍCH •13 qprůměrný roční dar se pohybuje okolo 2 % ročního příjmu dárce q qprocento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce! q qrelativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce q qlidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní q qčlenové různých NNO a věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří do těchto skupin nepatří q qlidé, kteří někdy dobrovolně vypomáhali v NNO dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising CO VÍME O FIREMNÍCH DÁRCÍCH •14 qopět, lze znalosti zobecnit: • •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising JAK SE HLEDÁ DÁRCE? •15 qje třeba hledat všude! qje třeba správně odhadovat potřeby qje třeba vhodně oslovit qje třeba komunikovat qje třeba nabídnout vhodnou protihodnotu q q qtři stupně žádosti organizace k dárci: qnemáme, co nabídnout – prosíme qnabízíme protihodnotu – nižší (kvazipartnerství) qnabízíme protihodnotu – srovnatelnou (obchodní jednání) q •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising CO NÁSLEDUJE? •16 qotázky oslovených: qProč je Vaše činnost důležitá a proč je důležitější než jiná? q qProč na svou činnost potřebuje organizace peníze? q qProč Vám mám dát zrovna já? q qČeho chcete konkrétně za částku, kterou po mě žádáte, dosáhnout? q qProč nepřijdete za měsíc? Proč jste nepřišli před rokem? q qProč to neděláte jinak? q qKolika lidem jste už pomohli? q qV čem jste lepší, než druzí? q q… q q q •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising METODY FUNDRAISINGU I. qInzerce qnejméně účinná metoda (anonymní kontakt) qširoké spektrum oslovených (tedy i možné zachycení dárců) q qDirect mail (tj. přímý poštovní styk) qhromadné adresné nebo neadresné oslovení qmožná forma vyžádání odpovědi (poštovní poukázka?) q qVeřejná sbírka (výzva neurčitému okruhu dárců) qširoké spektrum oslovených qnezbytná organizační příprava a následná propagace qzákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách q qKampaň qpodobné veřejné sbírce pouze více agresivní •17 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising METODY FUNDRAISINGU II. qBenefiční akce qširoký předem neznámý okruh oslovených qvyžaduje zajímavý program s přesným naplánováním qnezbytná dostatečná prezentace účelu celé akce q q„Od dveří ke dveřím“ qvstupování do soukromý jiných – „vtíravým způsobem“ (podobné direct mailu) q qOsobní dopis / telefonický rozhovor qnezbytná předchozí znalost dárce (již poskytnul dar v minulosti?) q(žádost o obnovení předchozího daru?) q qGrantový fundraising qbyrokratický přístup qmožná vysoká návratnost s dlouhodobou spoluprací •18 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising METODY FUNDRAISINGU III. qČlenství qdlouhodobý vztah s dárcem qnezbytné udržovat pravidelný kontakt (dopis / telefonáty / výroční zprávy) q qOsobní setkání qnezbytná předchozí znalost dárce (?) qvhodné vytipování nového dárce qvelmi účinný způsob (spolu s grantovým fundraisingem nejvýznamnější) q qVlastní příjmy (samofinancování) qmožná cesta k dlouhodobé stabilitě q qZe závěti – testament fundraising qvelmi citlivá avšak účinná metoda, v našem prostředí spíše nevyužívána –(150 mil. Kč vs. 2 mld. GBP, resp. 20 mld. USD v roce 2012) q qonline fundraising, DMS, vlastní činnost… •19 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising FUNDRAISINGOVÝ KOLOBĚH •20 qidentifikace poslání organizace (stručnost, jasnost, výstižnost – znalost členů organizace) q qstanovení konkrétních a měřitelných cílů (jasných a dosažitelných) q qvypracování realizačního časového plánu aktivit (podklad pro roční rozpočet) q qověřit potřebnost naší organizace (skutečně reagujeme na potřeby?) q qzvážit personální možnosti organizace v rámci fundraisingové akce (dobrovolníci?) q qvolba nejvhodnější fundraisingové metody q qujasnění si skladby možných zdrojů q qujasnění si možného okruhu dárců q qžádost q qudržování kontaktu (informovat o užití daru) q qnová žádost •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising OVĚŘENÍ ÚSPĚŠNOSTI? •21 qčistý příjem (absolutně) q qnávratnost investic (poměr mezi získaným a vynaloženým) q qnávratnost (procento odpovědí) q qprůměrný příspěvek q qnáklady na získání dárce q q… •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising SHRNUTÍ qodkud pochází hlavní zdroje financování českých NNO? qco spadá do přímé a co do nepřímé veřejné podpory? qkolik peněz české NNO získají každoročně z veřejných rozpočtů? q qco je to fundraising a k čemu slouží? qkdy a proč dávají lidé / firmy peníze? qjaké jsou základní metody fundraisingu? •22 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising PÁR PŘÍKLADŮ? qTričko v akci za 50 korun? Nikdo si ho nekoupil… q qFollow the Frog q qObuj se do toho q qKühnův dětský sbor q qCholera for Sale in New York! (Dirty Water Vending Machine) •23 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 13. 11. 2017: Financování NNO, Fundraising