Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací •1 / 16 •PBSNPB2: •Jakub Pejcal •322799@mail.muni.cz •ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) •Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ OBSAH PŘEDNÁŠKY qo marketingu obecně qrozdíl mezi sektory qmarketingové směnné transakce qmarketingové „nástroje“ qmarketingový postup NNO – teoretický background qanalýza prostředí qmarketingové cíle qmarketingový audit qmarketingová komunikační kampaň qmarketingový plán qzhodnocení úspěšnosti qpraktické okénko qtechniky a nástroje komunikace q q q • •2 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací MARKETING OBECNĚ A V NNO •„marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany“ (Kotler) • qaktivity „sociální komunikace“, jejichž cílem je dosáhnout konsensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt a tím, kdo produkt hledá q qsamotný proces se mezi sektory neliší, liší se pouze dílčí prvky q qspecifika marketingu (ve veřejném, resp. neziskovém sektoru): qProdukt - často služba doprovázená externím užitkem qPoskytovatel – často minimum poskytovatelů, angažovanost se ztrátou nadhledu… qKlient – často bez možnosti volby poskytovatele, latentní poptávka… qCena – neodpovídá reálným nákladům q qmarketingová směnná transakce – kdo produkt/službu kupuje a kdo produkt/službu platí •3 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÉ SMĚNNÉ TRANSAKCE qziskový sektor vs. neziskový (resp. veřejný) sektor (Bačuvčík, 2011) q q q q •4 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÝ MIX 4P (RESP. 5P) •5 qnástroje, které organizace používá pro dosažení svých cílů v oblasti marketingu: qprice – cena produktu qproduct – produkt sám o sobě qplace – místo distribuce qpromotion - způsob propagace qpeople – znalostní báze organizace q q q • •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÝ POSTUP NNO •6 qurčení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem q qrůzné postupy (marketingové plánování Kotler) qnapř. sestávající z těchto kroků: q1: analýza prostředí (SWOT, PEST, Porterova analýza pěti sil) q2: stanovení marketingových cílů q3: vypracování marketingového auditu q4: vypracování marketingové komunikační kampaně q5: vypracování marketingového plánu q6: zhodnocení výsledků a postupů q q •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 1: ANALÝZA PROSTŘEDÍ - SWOT ANALÝZA •7 qanalýza vnitřního prostředí organizace • (mikroprostředí - přítomnost) qsilné stránky qslabé stránky q qanalýza vnějšího prostředí organizace • (makroprostředí - budoucnost) qpříležitosti qhrozby q q q • •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 1: DALŠÍ ANALÝZY: PEST, PORTEROVA 5S •8 qhledí na makroprostředí q qanalýza PEST: politické, ekonomické, sociální a technologické vlivy q qPorterova analýza 5ti sil: qpozice mezi konkurenty qsíla zákazníků qsíla dodavatelů qhrozba nově vstupujících na trh qhrozba substituce výrobků a služeb q q • •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 2: MARKETINGOVÉ CÍLE qakční cíle = konkrétní, specificky zaměřené, měřitelné výsledky qvětšinou měřitelné (počet lidí, získané prostředky, noví členové) q qStrategické cíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení (vizi) qNapř: „Rezekvítek je občanské sdružení, jehož posláním je sdružovat občany, kteří se dobrovolně věnují ekologické výchově a ochraně přírody. Chce zvyšovat ekologickou gramotnost a povědomí obyvatel nejen Jihomoravského kraje prostřednictvím péče o přírodně cenná území, publikační činností, ekologickým poradenstvím, pořádáním vzdělávacích a osvětových akcí a servisními službami jiným organizacím.“ q q •9 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 3: MARKETINGOVÝ AUDIT •10 qzhodnocení toho, jaké (a jak?) nástroje marketingu fungují: qprice – odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné qproduct – služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů qplace – produkt, služba nebo program je dostupný qpromotion – jak oslovujeme vybrané cílové skupiny a dárce qpeople – je organizace v povědomí klientů či širší veřejnosti q qdále audit: qcílové skupiny – zákazníci / klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci… qprodukční kapacity (organizace) – je schopná efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech? q • •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 4: MARKETINGOVÁ KOMUNIKAČNÍ KAMPAŇ qmechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami q qzahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svou image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám q •inzeráty; výroční zprávy; billboardy; informační brožury; přímý prodej; plakáty; tiskové zprávy; veletrhy; články v novinách; propagační videa; nahrávky v rádiu; profil na sociálních sítích; reklama na sociálních sítích… q •11 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 5: MARKETINGOVÝ PLÁN qmateriál, který sumarizuje dříve zmíněné q qrealizační shrnutí – načrtnutí nejvýznamnějších bodů, strategických návrhů a jejich důsledků qanalýza současné situace - čerpá ze SWOT a dalších analýz; qcíle – kam chce organizace dojít; qpostupy – jak dojde k cíli; quvedení do praxe – kdo? co? kdy? udělá; qrozpočet – kolik to vše bude stát. q •12 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací 6: ZHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ A POSTUPŮ qdosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? qco fungovalo dobře? qco fungovalo špatně? qco by se dalo příště udělat jinak? qco by se mohlo zopakovat? q •13 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací PRAKTICKÉ OKÉNKO q ukázka zpracovaného marketingového plánu CVNS q CENTRUM PRO VÝZKUM NEZISKOVÉHO SEKTORU – (zpracováno studenty v rámci výuky na ESF MU) •14 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací SHRNUTÍ qkoncept marketingu obecně (rozdíly mezi sektory?) qsměnná transakce qmarketingový mix (5P: price, product, place, promotion, people) qmarketingový postup: qAnalýza prostředí qStanovení marketingových cílů qVypracování marketingového auditu qVypracování marketingové komunikační kampaně qVypracování marketingového plánu qZhodnocení výsledků a postupů •15 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací POUŽITÁ LITERATURA qDoporučená literatura: qREKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. 3. aktualizované vyd. Praha: Ekopress, 2010, 188 s. ISBN 9788086929545. q •16 •FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2017: Marketing neziskových organizací