02. Mýtické kosmogonie Přehled jmen a koncepcí A. Homér (Ílias) B. Orfické kosmogonie C. Hésiodos (Zrození bohů) D. Ferekýdés ze Syru A. Homér: i. Texty 01.A.1: Uprostřed znázornil zem, báň nebeskou, jakož i moře, slunce, jež únavy nezná a měsíc v úplňku právě, zhotovil všechny hvězdy, tu ozdobu nočního nebe, souhvězdí Plejád a Hyad a silného Óarióna, Medvěda, jemuž i Vůz tak často říkají lidé: točí se na témže místě a pohlíží na Óríóna, do proudů Ókeanových jen on se nechodí koupat. Ílias XVIII 483-89 (překlad R. Mertlík) 01.A.2: Veletok Ókean též tam zpodobil mohutný, silný, okolo krajního lemu, kol dokola pevného štítu. Ílias XVIII 607-08 (překlad R. Mertlík) B. Orfické kosmogonie: i. Texty (α) Původ z Noci 01.B.1: Theologie připisovaná Orfeovi, kterou zaznamenal peripatetik Eudémos (…) počátkem učinil Noc (…). DK 1 B12 (Damaskios, De princ. 124, překlad F. Karfík v KRS, úryvek 16) 01.B.2: [Fanés] vložil své slavné žezlo do rukou bohyně Noci, aby se jí dostalo královské hodnosti. Proklos, In Plat. Crat., ad 396b, zl. 101 Kern (překlad F. Karfík v KRS, úryvek 19) B. Orfické kosmogonie: i. Texty (β) „Obvyklá“ theologie podle Rapsodií 01.B.3: Takováto je tedy theologie týkající se inteligibilní oblasti v Orfických rapsodiích, jak je známe; filosofové ji vykládají také tak, že na místo jednoho počátku všeho kladou Chrona... Aithér Chronos → vejce (třpytivý plášť, mrak) → Fanés (Métis, Érikepaios) Chaos (…) Toto je obvyklá orfická theologie. DK 1 B12 (Damaskios, De princ. 123, překlad F. Karfík v KRS, úryvek 21) B. Orfické kosmogonie: i. Texty (γ) Hierónymova a Hellanikova verze 01.B.4: Orfická theologie známá podle Hierónyma a Hellanika (nejedná-li se ve skutečnosti o téhož autora) je následující: od počátku, jak říká, existovala voda a látka, která ztuhla v Zemi... voda nestárnoucí Chronos/ Aithér Héraklés Chaos → Vejce → netělesný bůh látka → voda (s Nutností a Adrásteií) Erebos DK 1 B13 (Damaskios, De princ. 123bis, překlad F. Karfík v KRS, úryvek 24) B. Orfické kosmogonie: i. Texty (δ) Athénagorova verze (γ) 01.B.5: … neboť voda byla podle něho počátkem všeho, z vody se usadilo bahno a z obojího se zrodila živá bytost, had s přirostlou lví hlavou a s tváří boha zvaného Héraklés a Chronos uprostřed mezi obojím. Tento Héraklés zplodil obrovské vejce, které bylo naplněno silou svého zploditele a které tlakem puklo vedví. Z jeho horní části se nakonec stal Úranos a z jeho spodku Gé; vzešel také jakýsi dvoutělý bůh. Úranos se spojil s Gé a zplodil ženské potomky Klóthó, Lachesis, Atropos... DK 1 B13 (Athénagorás, Pro Christianis, 18, p. 20 Schwartz, překlad F. Karfík v KRS, úryvek 25) C. Hésiodos: i. Texty 01.C.1: Nejdříve ze všeho tedy byl Chaos, ale pak Země, širokoprsá, to na věky bezpečné pro všecky sídlo, pro nesmrtelné, jež temeno sněžného Olympu hostí; v útrobách země širokých drah pak mrákotný Tartar a pak Erós, jenž z věčných bohů je nejspanilejší, údy oprošťuje a veškerých bohů i lidí mysl v prsou si podmaňuje i rozšafný rozum. Z Chaosu černá Noc a Erebos počátek vzali; z Noci se zase narodil Aithér a Den, které v lásce z objetí Erebu počala matka a přivedla na svět. Země zrodila napřed jí samé podobné nebe, Úrana plného hvězd, kol dokola aby ji halil, aby blaženým bohům byl na věky bezpečným sídlem; mocné pak zrodila hory, ty rozkošné příbytky bohyň, příbytky nymf, které v roklinatých si libují horách.“ Hésiodos, Zrození bohů (přel. J. Nováková) 116-130 C. Hésiodos: i. Texty 01.C.2: Hélia velikého i Selénu skvoucí a Zoru (Ἠώς – bohyně úsvitu) která svítí všechněm, i pozemšťanům, i bohům, nesmrtelným, co na širém nebi obydlí mají, zrodila Theia, když v lásce se spojila s Hyperionem. Hésiodos, Zrození bohů (přel. J. Nováková) 371-74 D. Ferekýdés ze Syru 01.D.1: „... neboť 'smíšení' theologové – ti, kteří neříkají všechno mytickým způsobem, jako např. Ferekýdés a někteří jiní a také mágové – pokládají plodivý princip za to nejlepší. DK 7 A7 (Aristotelés, Metafyzika XIV, 4, 1091b8, překlad F. Karfík (?) v KRS, úryvek 41) 01.D.2: Zas (Zeus), Kronos a Chthonie byli vždycky; Chthonie pak byla pojmenována Gé, ježto jí Zas dá zemi darem (geras). DK 7 B1 z DL 01.D.3: Ferekydés učí, že jsou věčně Zas, Kronos i Země, první to tři počátky, jeden před dvěma a dva po jednom, že Kronos učinil ze svého semene oheň, vzduch a vodu… a že z těchto počátků, rozdělených do pěti slují, vzniklo jiné, četné pokolení bohů, nazvané "paterá sluj". A8 z Damaskia Shrnutí a zhodnocení • Záměr a kontext kosmogonií • vysvětlit viditelnou podobu celku skutečnosti • možná i podložit stávající náboženské představy (Hésiodos) • Obecné motivy • božské bytosti či personifikované přírodní skutečnosti • proces biologického plození a rození (sexuální spojení či vejce)  • plození bohů bohy, přitom bohové reprezentují přírodní skutečnosti (Země, Nebe, Noc atd.) • zcela schází pokus o „fyzikální“ vysvětlení počátku kosmu Shrnutí a zhodnocení • Forma výkladu • vyprávění, antropomorfní popis vztahů mezi prvotními (nepozorovatelnými, mýtickými) skutečnostmi • absence snahy o dokazování či argumentaci, včetně snahy vysvětlit souvislosti a návaznosti  • užití alegorií a symbolického vyjadřování • Pokrok? • snaha o systematizaci a ucelenost výkladu (Hésiodos) • explicitní konstatování věčnosti počátků (Ferekýdés)