03. Mílétské představy o kosmu Rychlé připomenutí z minula • Obecné motivy • božské bytosti či personifikované přírodní skutečnosti • proces biologického plození a rození (sexuální spojení či vejce)  • plození bohů bohy, přitom bohové reprezentují přírodní skutečnosti (Země, Nebe, Noc atd.) • zcela schází pokus o „fyzikální“ vysvětlení počátku kosmu • Forma výkladu • vyprávění, antropomorfní popis vztahů mezi prvotními (nepozorovatelnými, mýtickými) skutečnostmi • absence snahy o dokazování či argumentaci  • užití alegorií a symbolického vyjadřování Přehled mílétských myslitelů A. Thalés B. Anaximandros C. Anaximenés A. Thalés x1) Muž a myslitel i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/2-thales_1Astronomie.php ii. Výklad • pozorovatel, „teoretik“ • detail k metodologii práce se zlomky – viz proměnu situace v závislosti na době vzniku textů! A. Thalés x2) Astronom i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/2-thales_3Nebesa.php, především 2, 3, 7 ii. Výklad • zprávy o bohaté pozorovatelské činnosti a o „vědeckém“ zájmu • „specialista“ na Slunce a jeho pohyb • výklad pozorovatelných (v principu) jevů • popis, identifikace, predikce jevů • vysvětlení příčin jevů (ovšem pochybné zdroje, údaje nepravděpodobné z hlediska historického vývoje) A. Thalés a) Kosmogonie i. Texty • žádné zlomky k tomuto tématu ii. Výklad • nemůžeme říci, zda Thalés podal výklad vzniku kosmu A. Thalés b) Země i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/2-thales_2Zeme.php ii. Výklad • na základě pozorovatelných (a ověřitelných!) jevů • neúplné vysvětlení – co je pod vodou? • „systematický“ výklad! • voda jako počátek – nese Zemi – stejně jako loď – vysvětlení zemětřesení A. Thalés c) Nebeská tělesa i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/2-thales_3Nebesa.php, především 4, 5, také druhá část textu 3 ii. Výklad • pochybný zdroj • málo informací • absence vysvětlení (proč zemi podobné hvězdy či slunce nespadnou, když nejsou nadnášeny vodou?) • nemožnost kruhového pohybu těles pod vodou nadnášenou Zemí A. Thalés d) Kosmos jako celek • podstatnou částí kosmu je zřejmě Země • nebeská tělesa se pohybují nad ní • pod Zemí je blíže neurčená a neomezená voda • voda ovlivňuje děje na Zemi • nevíme, zda byl nějak charakterizován vztah mezi vodou a nebeskými tělesy (viz později výpar u Xenofana) • žádná zpráva o příp. vývoji kosmu A. Thalés e) charakter Thalétova výkladu • žádné mýtické postavy • žádné fyziologické rozmnožovací procesy • žádné božské působení • věcný, „přírodovědný“ charakter zpráv A. Thalés f) výklad o kosmu v kontextu Thalétovy filosofie • voda jako počátek a podpora Země X absence určení vztahu nebeských těles k vodě • „vše je plné bohů“? A. Thalés g) Thalétův výklad o kosmu v kontextu vývoje myšlení • viz „charakter výkladu“ (žádné mýtické postavy, žádné fyziologické rozmnožovací procesy, žádné božské působení, věcný, „přírodovědný“ charakter zpráv) • pečlivé pozorování • předpověď zatmění • ponecháme-li bokem nedůvěryhodná prvenství, Thalés moc nových poznatků či koncepcí nezavádí • → přínos tedy hlavně v metodologii a typu výkladu B. Anaximandros a) Kosmogonie i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/3-anaxd_1Apeiron.php (1-3) 4. ... ἄπειρον, neboť z něj toto všechno vzniklo a zase do něj všechno zanikne. Proto nesčíslné světy se rodí i zase zanikají do toho, z čeho vznikly. A14 z Aëtia 5. Neboť za prvé veškerá oblast okolo Země je vlhká, ale Slunce ji vysouší a ta část, která se vypařila, působí větry (πνεύματα) a obraty (τροπαί) Slunce a Měsíce, jak tito lidé tvrdí, zatímco ta, která zůstává, je moře; proto se domnívají, že se moře vysoušením zmenšuje a že nakonec bude jednou celé suché. A27, Aristotelés, Meteorologika 353b6-1 doplnit A27 z Alexandra B. Anaximandros a) Kosmogonie ii. Výklad 1. ἄπειρον (1, 2, 3) – věčné (2, 3?), „nestárnoucí“ (2), neomezené (1, 2), obklopující (2) • nadáno věčným pohybem (2) → • ἄπειρον samo je zároveň příčinou vznikání (2, 3) • z něj vznikají vesmíry/nebesa a světy (1, 2, 3) 2. oddělení „zárodku“ (počátku) protikladů teplého a studeného (3) • není řečeno, z čeho se „oddělení“ děje 3. z tohoto odděleného plodivého činitele se utvořila struktura oheň – vzduch – země, jež je přirovnána ke kůře stromu (3) B. Anaximandros a) Kosmogonie Honza Brázdil, © 2012: "Chladný a vlhký (vlhkost není znázorněna) zárodek, ohnivá kůra, vzduch (ἀήρ; znázorněn jako černý prostor mezi zárodkem a kůrou, který pomalu vyplňuje pára), pára." B. Anaximandros a) Kosmogonie ii. Výklad 4. rozlámáním ohňové „kůry“ do „kruhů“ vznikly Slunce, Měsíc, hvězdy (3) 5. trvání našeho kosmu 6. vypaření veškeré vody a zánik nebeských těles  zánik celého kosmu? (4, 5) • plurál „světy“! - „všechny“ (1, 2), „nesčetně mnoho“ (3) • „nekonečný věk“ a „pravidelné cykly“ (3) B. Anaximandros b) Země i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/3-anaxd_3Zeme.php ii. Výklad • originální určení tvaru • na svou dobu pokrokové vysvětlení jejího umístění! • → kosmos symetricky nad i pod Zemí → motiv geometrické symetrie! • průměr podstavy Země jako základní „měrná jednotka“ B. Anaximandros c) Nebeská tělesa i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/3-anaxd_2Formovani.php ii. Výklad • originální určení tvaru (ještě originálnější než u Země; určitá podobnost až u Platóna a Aristotela) • geometrická charakteristika • pohyby – animace L. Juhaňáka • potíže s uspořádáním „kruhů“ B. Anaximandros d) Kosmos jako celek – anachronický obrázek (JP a MP) B. Anaximandros d) Kosmos jako celek – kompetentnější obrázek Dirk Couprie http://www.dirkcouprie.nl/Anaximan der.html http://www.iep.utm.edu/a/anaximan .htm#A%20representation%20of% 20Anaximander%27s%20universe B. Anaximandros e) Charakter Anaximandrova výkladu • žádné mýtické postavy, žádná entita, která by nebyla pozorovatelná nebo argumentačně podložitelná • fyzikální výklad • ovšem s několika biologickými motivy • částečně básnický (metaforický) jazyk • předpoklad symetrie! B. Anaximandros f) výklad o kosmu v kontextu Anaximandrovy filosofie • vznik kosmu z apeira • opětovný zánik do apeira • principy teplé a studené, suché a vlhké a jejich interakce B. Anaximandros g) Anaximandrův výklad o kosmu v kontextu vývoje myšlení • „fyzikální“ vysvětlení kosmogonie • vertikálně symetrický kosmos • originální koncepce nebeských těles (ovšem zcela nesprávná) • originální (a v jistém ohledu správné) vysvětlení polohy Země C. Anaximenés a) Kosmogonie i. Texty 1. Pohyb existuje od věčnosti; říká, že když se vzduch stlačoval, vznikla nejprve Země, a to velmi plochá; proto se také, což je pochopitelné, vznáší na vzduchu. A Slunce, Měsíc i zbývající nebeská tělesa mají svůj počátek vzniku ze Země. Vždyť prohlašuje, že je Slunce Země, že však rychlým pohybem získalo nadmíru tepla. A6 z Pseudoplútarchových Strómateis 2. Vznikla pak nebeská tělesa ze Země tím, že z ní vystupuje vlhkost, jejím zřeďováním vzniká oheň a z ohně stoupajícího do výše se tvoří hvězdy. A jsou i zemská těla v oblasti nebeských těles a zároveň s nimi se otáčejí. A7 z Hippolyta C. Anaximenés a) Kosmogonie ii. Výklad 1. neomezený vzduch 2. blíže nevysvětlené zhuštění → Země 3. ze Země (přes vlhkost nebo přímo) vznikají nebeská tělesa • na rozdíl od Anaximandra není explicitní doklad o systematické kosmogonické teorii • není ani vyvoditelná z interakce primárních vlastností – zřeďování a zhušťování je zřejmě nahodilé • není zřejmý další vývoj kosmu • koncept Slunce podle Pseudo-Plútarchovo je možná výsledkem anachronického přenosu Anaxagorovy myšlenky • nebeská tělesa vznikají „skrze“ Zemi, ne přímo zředěním vzduchu – snad pro vysvětlení jejich sepětí se Zemí C. Anaximenés b) Země i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/4-anaxn_2Zeme.php ii. Výklad • tradiční naivní představa podpořená „fyzikálními“ úvahami • Země jako podstatná (a první) část kosmu C. Anaximenés c) Nebeská tělesa i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/4-anaxn_3Nebeska.php ii. Výklad • vznik ze Země • látkové určení kvůli vysvětlení působení (teplo, světlo), tvar kvůli vysvětlení pohybu – systematický výklad na základě ústředního principu! • specifické vysvětlení pohybu v polokulovitém kosmu C. Anaximenés d) Kosmos jako celek Michal Peichl, © 2017 • „polokulový“ kosmos • vzduch jako duše kosmu? „Jako naše duše, jsouc vzduchem, nás drží pohromadě a námi vládne, tak vítr [dech] a vzduch obklopuje celý svět.“ Aëtios, Placita D. 278, 8-11 (DK 13 B2) C. Anaximenés e) Charakter Anaximenova výkladu • žádné mýtické principy, žádná entita, která by nebyla pozorovatelná nebo dokazatelná • žádné spekulace založené na symetrii • jedna biologická analogie (vzduch jako duše kosmu?) C. Anaximenés f) výklad o kosmu v kontextu Anaximenovy filosofie • vzduch jako počátek celého kosmu • vznik všech těles v kosmu • umístění a pohyby všech těles • uplatnění principů zřeďování a zhušťování (při vzniku i rozmístění a pohybech těles) • vzduch jako „duše kosmu“? C. Anaximenés g) Anaximenův výklad o kosmu v kontextu vývoje myšlení • naivní představa o Zemi • pouze polokulový kosmos (vertikálně asymetrický) • naivní vysvětlení pohybů těles