05. Hérakleitos Rychlé připomenutí z minula • Obecné motivy pythagorejských koncepcí kosmu • čísla a harmonie • systematický výklad • Forma výkladu a metody • opět i mýtická a symbolická vyjádření • aritmetická dedukce > pozorování Hérakleitos a) Kosmogonie i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/6-her_1Vznik.php ii. Výklad • velká otázka! • svědectví pro vznik kosmu X proti vzniku (a zániku) kosmu • různé názory Hérakleitos a) Kosmogonie ii. Výklad 1) kosmos vznikl: Z. Kratochvíl (Délský potápěč, s. 202-210, viz část knihy na Fysis.cz, s. 80-90): Slovo „svět“ (κόσμος) má dva významy. Jeden — aktuální v B30 — označuje jednotu všeho jsoucího, a ta je věčná. V dalších zlomcích se však tímto slovem myslí jedno konkrétní uspořádání skutečnosti, které podléhá vzplanutí, a tedy zaniká, aby pak nutně imanentní aktivitou ohně vzniklo uspořádání nové. Kosmos je pak v určitém ohledu věčný, v jiném ohledu podléhá opakovanému zániku. Hérakleitos a) Kosmogonie ii. Výklad 2) kosmos nevznikl: • KRS (s. 255-258, zvláště pozn. 20 na s. 257) předpokládají zmatení ve zlomcích A vlivem stoické představy o vzplanutí světa — ἐκπύρωσις. Hérakleitos měl na rozdíl od stoiků tvrdit jen to, že „vše dříve či později se stane ohněm“, nikoli však, že všechno zároveň se stane ohněm. Svět je v tom případě neustále spalován v jednotlivých částech, a tím obnovován, ale celkové uspořádání se nemění, tedy např. Slunce bude skutečně naplňovat míry své dráhy bez ustání. • A. Gregory (Ancient Greek Cosmogony. London: Duckworth, 2007. S. 68-69) — tato varianta mu vyšla jako nejsnáze slučitelná se všemi relevantními zlomky, přestože se tím Hérakleitovi přiznává stanovisko odlišné od všech ostatních předsókratiků. • SEP („Heraclitus“), D. Graham – Zlomek B30 zřejmě vylučuje možnost, že by svět jako celek mohl zaniknout a opět vzniknout. Ovšem jeho části se neustále proměňují. Hérakleitos a) Kosmogonie ii. Výklad 2) kosmos nevznikl: • B30 a B90 (mezi zlatem a zbožím je vždy výměna, obojího zůstává po výměně stejně jako před ní) • denně nové Slunce, které nesmí opustit svá μέτρα • je-li Λόγος reálnou jednotou protikladů, měly by protiklady existovat bez přestání Hérakleitos b) Země i. Zlomky 1. O utváření Země neříká nic… A1, DL IX 11 ii. Výklad • tentokrát je to celkem rychlé a jednoduché Hérakleitos c) Nebeská tělesa i. Zlomky 1. Jaké je to obklopující (obloha?), to nevysvětluje; jsou prý v tom však duté nádoby, obrácené dutinou k nám. V nich se shromažďují jasné výpary, tvoří plameny, a to jsou hvězdy. Nejjasnější a nejteplejší je plamen Slunce; ostatní hvězdy jsou totiž více vzdáleny od Země, a proto méně září (viz B 99) a hřejí; zatímco Luna, která je bližší Zemi, se nenese čistým prostorem. Slunce se ovšem pohybuje v místě průzračném a nesmíšeném, jeho vzdálenost od nás je uměřená, proto více hřeje a také svítí. Zatmění Slunce i Luny nastávají pootočením oněch dutých nádob vzhůru. Měsíční proměna podob Luny se děje otáčením v ní co do malosti nádoby. Den a noc, měsíce, roční doby (viz B 100) a roky, také deště a větry a vše, co je tomu podobné, vzniká podle rozdílných výparů. Neboť když jasný výpar vzplane v dutině Slunce, působí den, zatímco když nabude převahy opačný ‹výpar›, způsobuje noc. A vzrůst tepla z jasného výparu dělá léto, zatímco převaha vlhkosti z výparu temného způsobuje zimu (viz B 126b). V souvislosti s tím pak vykládá i původ všeho ostatního. O Zemi však nic neprohlašuje, jaká je a co je, ale neříká nic ani o těch dutých nádobách. A1, DL IX, 9-11 (překlad Z. Kratochvíl) Hérakleitos c) Nebeská tělesa i. Zlomky • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/6-her_3Nebes.php 14. [Planet je sedm. Fází Luny je rovněž sedm. dvě srpkovité, /dvě/ půle, dvě oboustraně vyduté, jedna úplňková. Sedmihvězdí Medvědice: Hérakleitos: Co do počtu (pořadí, určení?) dob spojuje se po sedmi ve vztahu k Luně, rozpojuje se ve vztahu k Medvědicím, obě znamení nesmrtelné paměti. Sedmihvězdí Pleiád. Rovnodennosti i slunovraty po sedmi měsících.] DK B126a, Tzetzés, Scholia ad exeg. in Iliad., p. 126 (přel. Z. Kratochvíl) Hérakleitos c) Nebeská tělesa i. Zlomky 15. (a) Když se sejdou měsíce, /srpek/ se neukazuje tři dny po so[bě]: den před, o novoluní, den poté. /Ale/ někdy v méně dnech se mění, jindy ve více. … (b) Když zmiz[í] [n]a do[bu nestejn]ou, znovu se [prot]i paprskům uká[že] měsíc. novo[... (c) Když se třetí den měsíc objeví, šestnáctý den přejde do úplňku za čtrnáct dnů. Dožene zbývající (čas) za třináct dnů. F 80A Mouraviev, Aristoníkos, Fr. ap. POxy 3710 (překlad: V. Hladký, Fysis.cz) Hérakleitos c) Nebeská tělesa i. Zlomky 16. {Lépe a homérovštěji se vyjadřuje Hérakleitos, když obdobně mluví o Medvědici, místo o severu:} Mezníky jitra a večera: Medvědice (ἡ ἄρκτος) a naproti Medvědici její strážce (τῆς ἄρκτου οὖρος) od jasného Dia. Strabón, Geographica I, 1, 6, p. 3 (přel. Z. Kratochvíl) Hérakleitos c) Nebeská tělesa ii. Výklad • ohnivá povaha • běžná představa voda  výpar  „palivo“ pro oheň • stále jiné palivo  Slunce je „vždy nové“ • to vše je „fyzika“ protikladů, v jejímž pozadí stojí empirie • posud v rámci celkového systému, což je pro teorii/výklad plus • ale co ty nádoby?! • nezapadají do Hérakleitovy „fyziky“, což je pro teorii/výklad mínus • nějaký empirický základ – snad pozorování Měsíce? • absence vysvětlení otáčení – systém asi neposkytuje možné odůvodnění • ad hoc a naivní hypotéza, byť systematicky rozpracovaná – Slunce, Měsíc, zatmění, fáze Měsíce Hérakleitos c) Nebeská tělesa půdorys © Marián Kadlčíkiii. Vizualizace Hérakleitos c) Nebeská tělesa půdorys © Marián Kadlčík půdorys Hérakleitos c) Nebeská tělesa • animaceLibora Juhaňáka • pohyb Slunce během dne • fáze Měsíce • zatmění Slunce půdoryspůdorys Hérakleitos d) kosmos jako celek i. Zlomky • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/6-her_2Fyz.php 5. Oheň je prvkem a (B 90) „směnou ohně je všechno“; děje se to jeho zřeďováním a zhušťováním, nepodává však o tom jasného výkladu. Všechno vzniká podle protikladnosti (viz B 8) a celek je v ustavičném toku jako řeka (viz B 91). Všechno je vymezeno a je jeden svět; rodí se z ohně a opět se spaluje v jistých cyklech střídavě po veškerý věk; děje se to podle osudového určení. Z protikladů se pak ten, jenž vede ke vzniku, nazývá zápasem a svárem (viz B 80); zatímco ten, který vede ke všeobecnému vzplanutí, se nazývá souhlasem (viz B 50) a mírem (viz B 67); proměna se nazývá cestou nahoru dolů (viz B 60), podle níž vzniká svět. Neboť zhuštěný oheň se zvlhčuje, když se sráží, a tak vzniká voda; zhuštěná voda pak se proměňuje v zemi, toto je cesta dolů. Země se opět roztéká, vzniká z ní voda a z ní pak zbývající živly. Převádí totiž skoro všechno na výpary z moře – a toto je cesta nahoru. Výpary vznikají ze země a z moře; jedny jsou jasné a čisté, druhé temné. Oheň nabývá moci jasnými výpary, vlhkost těmi druhými. Jaké je to obklopující (obloha?), to nevysvětluje… A1, DL IX, 8-9 (překlad Z. Kratochvíl) Hérakleitos d) kosmos jako celek i. Zlomky 5. {[Hérakleitos] tvrdí, že soud světa a všech věcí v něm nastává prostřednictvím ohně. Proto říká:} Toto veškerenstvo řídí blesk. {To jest, že je spravuje, neboť ohni - věčnému - říká blesk. O tomto ohni také říká, že je vědomý, a že je příčinou uspořádání veškerenstva.} DK B64, Hippolytos, Refutatio omnium haeresium IX, 10, 7(překlad Z. Kratochvíl) Hérakleitos d) kosmos jako celek ii. Výklad • spíše „fyzika“ než „kosmologie“ • přeměny „živlů“ • oheň jako aktivní, snad přímo řídící princip • velmi silné oboustranné propojení dějů „nahoře“ a „dole“ – kosmos jako jeden celek • míra a pravidelnost dění Hérakleitos e) charakter Hérakleitova výkladu • „temný“ • záměrně víceznačné a velmi hutné vyjadřování • mýtické výrazové prostředky (jen jako symboly a metafory?) • fyzikální interakce a přeměny • oheň jako „zdroj energie“ neustálého koloběhu Hérakleitos f) výklad o kosmu v kontextu Hérakleitovy filosofie • stejné principy • neustálá proměnlivost a pohyblivost • pravidelnost a míry • interakce a vzájemné přeměny „živlů“ • částečně ad hoc předpoklady („nádoby“) • velká otázka věčnosti či pomíjivosti celku kosmu Hérakleitos g) Hérakleitův výklad o kosmu v kontextu vývoje myšlení • originální představa nebeských těles, ovšem zcela naivní • žádný pokrok v typických významných kosmologických tématech • myšlenka pravidelnosti a jednoty v mnohosti jevů  předchůdce přesvědčení o zákonitosti přírodního dění